حکم تزریق آمپول یا واکسن ماه رمضان

آيا واکسن و يا تزريق آمپول در ماه رمضان براي روزه اشکال دارد؟

رمضان 94

یک نت ـ آیا تزریق آمپول یا واکسن در ماه مبارک رمضان روزه را باطل می کند؟

آيا واکسن و يا تزريق آمپول در ماه رمضان براي روزه اشکال دارد؟

نظر امام خميني وآيت الله شبيري زنجاني:

واکسن و تزريق آمپولي که به جاي دارو استعمال مي شود و يا عضو را بي حس مي کند، اشکال ندارد. احتياط واجب آن است که روزه دار از استعمال آمپولي که به جاي غذا به کار مي رود، خودداري كند.(1)

نظر آيت الله خامنه اي: احتياط واجب آن است كه روزه دار از آمپول‌هاى مقوّى يا مغذّى و هر آمپولى كه در رگ تزريق مى‌شود و نيز انواع سرم‌ها خوددارى كند، لكن آمپول‌هاى دارويى كه در عضله تزريق مى‌شود و نيز آمپول‌هايى كه براى بى‌حسّ كردن به كار مى‌رود، مانعى ندارد.(2)

نظر آيت الله سيستاني: آمپول و سرم روزه را باطل نمى‌كند هر چند آمپول تقويتى يا سرم قندى نمكى باشد، روزه را باطل نمى‌كند.(3)

نظرآيت الله وحيد خراساني: تزريق آمپولي که به جاي دوا استعمال مي شود و يا عضو را بي حس مي کند، اشکال ندارد. احتياط مستحب آن است که روزه دار از استعمال آمپولي که به جاي غذا به کار مي رود، خودداري کند.(4)

نظر آيت الله صافي گلپايگاني: احتياط مستحب آن است که روزه دار از استعمال آمپول خودداري کند و فرقي بين آمپول ها نيست، ولي اگر لازم شد و تزريق کرد، روزه باطل نمي شود. (5)

نظرآيت الله مکارم: تمام انواع آمپول هاي دارويي و تقويتي که به  صورت عضلاني تزريق مي شوند و همچنين واکسن براي افراد روزه دار اشکالي ندارد، ولي تزريق آمپول و سرم هايي که در رگ استعمال مي شود، جايز نيست و مبطل روزه است.(6)

منابع: 
1. توضيح المسائل مراجع، ج1، مسأله1576.
2. آيت الله خامنه اي، رساله اجوبه الإستفتائات، مسأله767.
3. توضيح المسائل، مراجع، ج1، ذيل مسأله1576.
4. آيت الله وحيد، توضيح المسائل، مسأله1584.
5. آيت الله صافي گلپايگاني، مسأله 1585. 
6. آيت الله مکارم، توضيح المسائل، مسئله 1339.

سایت پاسخگو

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده