آیا امام زمان ازدواج کرده است؟

آیا امام زمان ازدواج کرده و دارای همسر و فرزند هستند ؟
امام زمان

یک نت ـ آیا امام زمان ازدواج کرده و دارای همسر و فرزند هستند ؟

پاسخ : قبل از هر چیز باید گفت که چون امام زمان(عج) از ديده‏ها پنهان است و در پشت پرده غيبت قرار دارد و نمي‏توان از راه حس و مشاهده و به صورت عادی به پاسخ سؤال این قبیل سوالات رسید اظهار نظر قطعی در این خصوص ممکن نیست؛  تنها راه پاسخ گويي به این قبیل سوالات بررسی شواهد و قرائنی است که در متون دینی و روايات پيشوايان معصوم(ع) بیان شده است. 

البته در روايات صحيح و معتبر هم، پاسخ قطعی و روشني به این پرسش وجود ندارد؛ فقط در برخي روايات با اشاره در اين زمينه سخن به ميان آمده است، از جمله :

1- مفضل بن عمر گويد: از امام باقر(ع) شنيدم كه در مورد امام مهدي فرمود:

 "صاحب الزمان را دو غيبت است. يكي از آن دو به اندازه‏اي طولاني شود كه برخي گويند: حضرت از دنيا رفته و برخي گويند كشته شده است. اما كسي جز آناني كه امور حضرت را پي‏گيري مي كنند، از مكان و فرزندان وي آگاه نيستند". ( الغيبه شيخ طوسي ص 162)

2- از امام صادق(ع) نقل شده است: "گويا مي بينم حضرت مهدي با اهل و عيالش در مسجد سهله است". ( بحارالانوار، ج 52، ص 317 )

3- از امام هشتم(ع) نیز در دعايي نقل شده است: " خدايا، مايه چشم روشني و خوشحالي امام زمان را در او و خانواده و فرزندان و ذريه و تمام پيروانش فراهم فرما!". ( جمال الاسبوع، ص 510 )

چنان که می بینید ظاهر اين روايات بر همسر و فرزند داشتن امام زمان علیه السلام دلالت دارد.

اما اين روايات به فرض پذيرش و درستي سند و صحت انتساب آن به امام معصوم، از نظر دلالت به روشني گويا نيست كه امام مهدي در دوره غيبت همسر و فرزند دارد.

البته رواياتي هم وجود دارد كه وجود فرزند را براي حضرت نفي مي كند (اثبات الوصيه، ص 221 )؛  با توجه به همه روايات مذكور مي توان گفت در مورد همسر و فرزند داشتن امام مهدي سه احتمال وجود دارد:

1- حضرت ازدواج نكرده است.

لازمه اين احتمال آن است كه امام يكي از سنت‏هاي مهم اسلامي را ترك كرده باشد، كه با شأن امام سازگار نيست. امّا از سوي ديگر چون غيبت از اهميت بيش تري برخوردار است؛ به ناچار امام از این سنت چشم پوشي مي كند، كه اشكالي ندارد. براي حفظ مصلحت بالاتر، از مصلحت پايين‏تر چشم پوشي گردد.

2-حضرت ازدواج نموده امّا فرزندي ندارد. نداشتن فرزند به سبب غيبت است. پذيرش اين فرض، سؤالي را با خود مي آورد كه آيا همسرش هم از عمر طولاني بهره‏مند است يا اين كه مدّتي با حضرت زندگي كرده و بعد از دنيا رفته است؟ در اين صورت حضرت به سنت ازدواج عمل كرده و بعد بدون زن و فرزند زندگيش را ادامه مي دهد.

3- حضرت زن و فرزند دارد. با پذيرش اين فرض، اين سؤالات مطرح است: آيا آنان نيز عمري طولاني دارند؟ فرزندان حضرت نيز فرزنداني دارند؟ اگر دارند، اين همه اولاد، در پي نسب اصلی خود نیستند ؟ و آیا همين كنجكاوي، مسئله را به جايي نمي رساند كه با فلسفه غيبت منافات دارد ؟

با توجه به مطالب مذكور، نمي‏توان يكي از اين سه احتمال را قاطعانه پذيرفت. مقتضاي خرد ورزي آن است كه در جايي كه دليل كافي براي اثبات يا انكار چيزي وجود ندارد، از ابراز حكم قطعي خودداري کنیم؛ بنابراين از راه هايي كه پيش روي ما است، نمي‏توان وجود زن و فرزندي را براي حضرت مهدي ثابت نمود.

منبع: سایت پاسخگو

 

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده