حرف آیت‌الله خامنه‌ای خریدار دارد

بی بی سی با اشاره بر اینکه ایران فعلا صادرات گاز به اروپا ندارد، در تحلیل سخنان رهبری مبنی بر تحریم گازی اروپا از سوی ایران می گوید: «مناقشه روسیه و غرب، ممکن است در آینده نیاز اروپا را به منابع جایگزین انرژی بیشتر کند.»
آیت‌الله خامنه‌ای

یک نت ـ بخش هایی از سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری که بر مسائل اقتصادی، تحریم ها و مذاکرات هسته ای تمرکز داشت توجه رسانه های غربی همچون بی بی سی را برانگیخت.

بی بی سی فارسی نوشته است: آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در یک سخنرانی عمومی، درباره نتیجه مذاکرات اتمی با گروه ۱+۵ گفته "اگر مساله هسته ای همانطور که آنها دیکته می کنند هم پیش برود باز هم تحریم ها برداشته نخواهد شد."

آقای خامنه ای روز چهارشنبه ۲۹ بهمن (۱۸ فوریه) گفت: «دشمن از حربه تحریم دارد حداکثر استفاده را می کند. هدفشان این است که حرکت مردم را متوقف کنند. بنده عقیده ام این است اگر مساله هسته ای همانطور که آنها دیکته می کنند هم پیش برود باز هم تحریم ها برداشته نخواهد شد؛ چون با اصل انقلاب مخالفند.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران گفته "باید کار جدی انجام بگیرد. ما می توانیم علیه تحریم ایستادگی کنیم و هدف های دشمنان را ناکام بگذاریم... اگر ایستادگی نکنیم دشمن برای برنامه هسته ای ما شرط می گذارد و تحریم می کند."

ایران و گروه ۱+۵ سرگرم مذاکرات جامع با هدف حل و فصل نهایی پرونده اتمی این کشور و لغو تحریم ها در برابر رفع نگرانی از ماهیت برنامه اتمی ایران هستند. طرف های مذاکره می‌گویند برای رسیدن به توافق در یک موقعیت تاریخی قرار دارند و سخنگوی وزارت خارجه ایران هم خبر از برنامه ریزی برای دور دیگری از مذاکرات پیش از پایان سال جاری خورشیدی داده است.

"شهیر شهید ثالث" در کارشناسی سخنان رهبر انقلاب در بی بی سی فارسی گفت: «این سخنان، هشداری برای خارجی ها به خصوص تندروهای آمریکا در آستانه سفر نتانیاهوست که ایران دست و پا بسته نیست و نمی توانید هر نوع توافقی را به ما تحمیل کنید. هشداری هم می دهد که آن طور که شما فکر می کنید ما زیاد هم از خود نرمش نشان نمی دهیم و تسلیم خواسته هایتان نخواهیم شد.»

وی این نوع سخنان را در راستای مذاکرات، عادی دانست و با لحنی امیدوارانه تأکید کرد: «پس از مذاکرات ایران و آمریکا در مونیخ، امیدواری ها زیاد شد حتی یکی از متخصصان اطلاعاتی و امنیتی آمریکا چند روز پیش گفته است که همه از توافقی که بین ایران و آمریکا صورت می گیرد مبهوت خواهند شد.»

«فکر نمی کنم الان جای بدبینی باشد بلکه نوعی نشان دادن قدرت است. این که ما دست و پا بسته نیستیم. این بخشی از اهرم های مذاکره است که هردو طرف مطرح می کنند.»

 

 

 

در ادامه گزارش بی بی سی به مسأله تحریم پرداخته شده، آمده است: آیت الله خامنه ای در سخنرانی خود خواستار تقویت زیرساخت های کشور در برابر تحریم شده و گفته "اگر بنا بر تحریم باشد در آینده ملت ایران آنها را تحریم می کند. بیشترین مجموع نفت و گاز دنیا برای ایران است، گازی که دنیا و اروپا به آن احتیاج دارد. ایران می تواند آنها را تحریم کند، اگر لازم باشد."

 

 

رهبر ایران خواستار قطع اتکای ایران به درآمدهای نفتی شده و گفته درآمد مالیاتی باید جایگزین آن شود.

بی بی سی با تأکید بر اینکه ایران در حال حاضر صادرات گاز به اروپا ندارد "ولی همیشه خود را به عنوان یکی از گزینه های تأمین گاز اروپا تبلیغ می کند" می گوید: «مناقشه روسیه و غرب، ممکن است در آینده نیاز اروپا را به منابع جایگزین انرژی بیشتر کند.»

به گفته این شبکه "اگر مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد احتمال استفاده از گاز ایران برای اروپا قوی تر می شود."

با کاهش صادرات نفت ایران که ناشی از تحریم ها بوده است و سقوط قیمت نفت، "وابستگی بودجه سال آینده ایران به درآمد نفت به 25% کاهش یافته است. رهبر ایران می خواهد این رقم صفر شود."

شهیر شهید ثالث که به تازگی به همراه "حسین موسویان" عضو پیشین تیم مذاکرات هسته ای، کتابی با عنوان "ایران و ایالات متحده؛ نگاهی درونی به گذشته ناکام و راهی به سوی صلح" منتشر کرده، با اشاره به قصد آمریکا برای برداشتن تحریم های ایران در مدت 10 تا 12 سال تأکید کرد: «این حرف [آیت الله خامنه ای] در میان مردم ایران خریدار دارد؛ چون از نظر مردم ایران هم برداشتن تحریم ها در مدت 10 تا 12 سال مفهومی ندارد.»

 

 

 

البته شبکه دولتی انگلستان میهمان دیگری نیز داشت. "رضا قریشی" با نگاهی بدبینانه به مذاکرات نگریست و گفت شکست مذاکرات نزدیک است و سخنان رهبر ایران برای آماده کردن فضا جهت اعلام شکست مذاکرات مطرح شده است.

تحلیلگر بی بی سی با همان نگاه بدبینانه اش، کل برنامه هسته ای را زیر سؤال برد و بدون اشاره به وجود ده ها نیروگاه هسته ای در کشورهای غربی مدعی شد: «اشتباه بزرگی خواهد بود اگر ایران بر سر چند سانتریفیوژ بالا یا پایین مذاکرات را به شکست بکشاند! برنامه هسته ای ایران توجیه اقتصادی ندارد و همه اش سیاسی است، البته دولت بُرده است چون مردم در مسأله هسته ای حمایتش می کنند.»

منبع: جام نیوز

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده