چرا شراب فقط برای مسلمانان حرام است؟

چرا خداوند برای مسیحیان نوشیدن شراب را ممنوع نکرد، ولی برای ما مسلمانان شراب را حرام کرد؟
شراب

یک نت ـ چرا خداوند برای مسیحیان نوشیدن شراب را ممنوع نکرد، ولی برای ما مسلمانان شراب را حرام کرد؟

پاسخ: بر اساس دلایل گوناگون، نوشیدن شراب از اموری است که حضرت مسیح یا هیچ پیامبر دیگری آن را مجاز ندانسته و بعدها به متن برخی از کتاب های دینی مسیحیت افزوده شده است. آنچه امروزه تحت عنوان شریعت یهودی و مسیحی مطرح است، اصلا قابل استناد به انبیا و شریعت حقیقی یهودیت و مسیحیت نیست و از منابع موجود نمی¬توان به وجود اختلافات بین شرایع رسید.

امام رضا فرمود: "خداوند هیچ پیغمبری را نفرستاد جز این که حرمت شراب جزء برنامه رسالتی او بود" (1)

حتی راجع به حرمت شراب در عهد قدیم و انجیل اشاره هایی ذکر شده است، براى نمونه رجوع شود به انجیل لوقا، باب اوّل، بند 15- امثال سلیمان، باب 20 بند 1 و باب 23 بند 29- 35- کتاب اشعیا، باب 5 بند 22 و باب 28 بند 1- 7 و باب 56 بند 12- کتاب یوشع، باب 4 بند 11.

حتی اگر بگوییم که در برخی از ادیان بيان صریحی بر حرمت شراب نشده، ناشی از این نیست که خداوند بر شرب خمر راضی بوده، بلکه شرایط و موقعیت اعلام تحریم فراهم نشده، همان طور که در اسلام حکم حرمت شراب پس از مدتي نازل شد و در ابتدای امر حرمت شرب خمر ابلاغ نشد.

از امام باقر علیه السّلام نقل شده: خداوند هیچ پیامبرى نفرستاد مگر آن که در علم خدا بود که اگر دین او کامل شود، خمر را در دین وي تحریم کند. خمر پیوسته حرام بوده است. مردم فقط از حالتى به حالت دیگر منتقل می شوند. اگر همه احکام دین یک باره به مردم گفته می شد، به دین نمی رسیدند. (2)

مکتب پیامبران تدریجاً بر حسب استعداد جامعه انسانی عرضه شده، تا بشر به حدی رسیده است که آن مکتب به صورت کامل و جامع توسط حضرت محمد (ص) عرضه شد. در نتیجه حتی اگر بپدیریم که عملی در شریعت های قبلی حرام نبوده و بعدها حرام شده، ناشی از مشکلاتي بوده که لازم بود در شریعت های قبلی حل شود. در نهایت در آخرین شریعت همه مفاسد و مشکلات و محرمات برای بشر تبیین شد و دستور رعایت آن ها صادر گردید و این دلیل بر تفاوت و كاستي دين نیست.

پی نوشت ها :

1 . بحار الانوار، ج 4، ص 97

2. قاموس قرآن، ج‏2، ص:304و 305

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده