آنچه دیگران می خوانند:
یک نت ـ شوهرم حدود یک سال است که در جلسات فرقه ای خاص شرکت می کند و چند روزی است که می گوید یکی از بزرگان این فرقه که فوت کرده به خواب او آمده و گفته یک خانم به زندگی ات وارد می شود که باید او را به عقد خودت در بیاوری و سایه ی سرش باشی .
ولی من نمی توانم با این قضیه کنار بیایم . من به او گفته ام که در صورتی می توانی چنین کاری بکنی که من را طلاق بدهی .
او هم می گوید که می خواهی بمان و زندگی کن یا تو را طلاق می دهم . در مورد این فرقه ها توضیحاتی بدهید .
من را هم راهنمایی بفرمایید .
پاسخ – ما برای هر کاری روش و شیوه ای داریم . الان اگر کسی بخواهد خانه ای بسازد باید شهرداری برود ، پروانه ی ساخت بگیرد و مهندس ناظر انتخاب کند تا بتواند این خانه را بسازد .
وقتی فردی بیمار است می گویند که پزشکان با هم شورا تشکیل می دهند تا تصمیم بگیرند که فرد عمل بشود یا خیر . در زمینه های مختلف کارشناس می آید و نظر می دهد . در این نظرهای کارشناسی نظرات موازی هم وجود دارد . همین شخصی که بیمار است و پزشک متخصص برای او نظر می دهد ، مادر طرف هم یک نظر می دهد و هر کسی نظری به او میدهد ولی شخص عاقل به این حرفها گوش نمی کند و به حرف متخصص گوش می دهد .
دین ما هم از چهار منبع گرفته شده است . قرآن ، سنت ، اجماع و عقل . مورد دیگری بنام کشف شهود نداریم . اگر مورد دیگری وجود داشت پیامبر آن را می فرمود . مرحوم کلینی در کتاب کافی شریف یک بابی بنام اخذ به سنت و قرآن دارد . اجماع و عقل که جزء منابع ما است . این گروهها و فرقه ها که جمع می شوند و این حرفها را می زنند و متاسفانه الان هم گسترش پیدا کرده است .
بعضی عرفان های کاذب بعضی فرقه ها که مروج متصرفه هستند ، بعضی فرق مروج عقاید شیطانی هستند ، نظر اینها مقبول نیست . ما باید از قرآن و روایات استفاده کنیم و اگر از آنها سردر نمی آوریم می توانیم به عالم دینی مراجعه کنیم که متخصص فهم قرآن است . این فرقه ها حجیت ندارند . کسی نمی تواند طریقت را جای شریعت بکند یا کسی نمی تواند کشف و شهود را جای عقل و سنت قرار بدهد .
ما در اسلام اجازه نداریم از راههای غیر رسمی ، مباحث دینی را برداشت کنیم . مثلا نمی توانی بگوییم که من در خواب به این نتیجه رسیده ام یا من با رمل و اسطرلاب به این نتیجه رسیده ام . دین ما ، دین حق و واقعیت است .
خدا در آخر سوره ی یوسف می فرماید : پیامبر بگو این راه روشن من است و هر کسی هم که می خواهد به دین وارد بشود باید با بصیرت وارد دین بشود . در زمان پیامبر شخصی می خواست مسلمان بشود و گفت که من قرعه می اندازم ، اگر خوب آمد مسلمان می شوم و اگر بد آمد مسلمان نمی شوم . پیامبر فرمود : نمی خواهد که تو مسلمان بشوی . ما مسلمان قرعه ای نمی خواهیم .
ما مسلمان فهیم می خواهیم . به امام صادق (ع) گفتند که در محلی فردی است که کارهای عجیب و غریب می کند ( ممکن است که اینها به نتیجه هم برسند ولی حرام است . بخاطر همین در اسلام سِحر حرام است زیرا این ها راههای عادی نیست . ) ما هر وقت بچه ای از ما گم می شود به سراغ او می رویم واتفاقا کارهایش هم درست است . امام فرمود : هرکس به سراغ آنها برود خدا و پیامبر را تکذیب کرده است .
دین تعریف دارد . و فقیه می تواند اینها را از سنت و روایات استخراج بکند . منظور متخصص دین است . متخصص دین کسی است که متخصص مسائل دینی است که می تواند روحانی باشد یا غیر روحانی باشد . ما الان افرادی داریم که از نظر اجتهاد بالا هستند و در مورد مسائل دینی نظر می دهند و کارشناس مسائل دینی هستند . شما نمی توانید در مورد جغرافیا نظر بدهی یا می گوید که خواب دیده ام که پایتخت فلان جا فلان شهر است .
خیر این طور نیست . کسانی که می خواهند با عرفان ارتباط داشته باشند نهج البلاغه بخوانند و اگر می خواهند با دعا ارتباط داشته باشند کتاب صحیفه ی سجادیه را بخوانند . سراغ فرقه هایی که مورد نهی واقع شده اند نروید . علما و بزرگان ما از گذشته در مورد در اینها کتاب نوشته اند . مرحوم مقدس اردبیلی و مرحوم سید مرتضی کتابهایی در در این جور فرقه ها نوشته اند .
این فرقه ها در زمان ائمه هم بوده اند و بعضی از آنها در مقابل ائمه دکان باز کرده بودند . و می خواستند که امام را از صحنه حذف کنند . سفیان صوری امام صادق (ع) را قبول نداشت . از دراویش زمان امام صادق (ع) است و به امام هم انتقاد می کرد . آنها می خواستند که برای خودشان روش های جدیدی ابداع کنند . خواب حجت شرعی نیست .
فردی به آیت الله حائری گفت که من خواب دیدم شما پشت سر من نماز خوانده ای . ایشان فرمودند که مگر خواب ببینی . خواب پیام دارد . مثلا ممکن است پیام آن بشارت یا ترس باشد ولی خواب هیچ گاه الزام آور نیست .
منبع : سخنان حضرت حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در برنامه سمت خدا مورخ 31 اردیبهشت 1390
دیدگاهها