خواستگار ندارم چيكار كنم ؟

یک نت ـ اگر دختری قصد ازدواج داشته باشد و ازدواج هم برای او واجب شده باشد و از طرفی خواستگار هم برای او نباشد، چه راهکاری برای او ارائه می‌شود؟
خواستگار ندارم چيكار كنم ؟

اگر دختری قصد ازدواج داشته باشد و ازدواج هم برای او واجب شده باشد و از طرفی خواستگار هم برای او نباشد، چه راهکاری برای او ارائه می‌شود؟

اولین اقدام لازم، عدول از برخی ملاکهای ترجیحی است؛ بدین معنی که باید از میان ملاکهای انتخاب همسر که برخی سلیقه‌ای است، چشم پوشی کرد.

مثلا؛ اینکه همسرتان باید تحصیلات بالایی داشته باشد یا سید باشد و از این قبیل ملاکها که جزء معیارهای اصلی و اساسی ازدواج نیست تا آنجا که فرد می‌تواند از این گونه معیارها دست بکشد تا دایره گزینش و انتخابش وسعت پیدا کند.

بنابراین؛ خیال پردازی، بلندپروازی و همچنین بالابردن سطح توقعات می‌تواند به قیمت مجرد باقی ماندن برای همیشه تمام شود.

در اقدام بعدی؛ دخترخانم باید تا آنجا که می‌تواند شایستگی‌های خود را افزایش دهد به گونه‌ای که موجب بهترشدن اخلاق فردی او شود. لذا باید در موقعیتهای اجتماعی سالم ظاهر شود؛ مانند مساجد، اماکن مذهبی، دانشگاه و... ؛زیرا این حضور مفید می‌تواند در جهت مورد انتخاب قرار گرفتن دختر خانم قرار بگیرد و از طرفی قرار گرفتن در چنین فضاهایی موجب بروز استعدادها و توانمندیهای درونی فرد نیز می‌شود.

از این واقعیت نیز نباید غافل شد که افراد نسبت به فرد آراسته -ظاهری و باطنی- حس خوبی پیدا می‌کنند. پس باید توجّه داشت که ژولیدگی ظاهری و بروز رفتارهایی که به دور از شأن یک دختر خانم باشد، دایره گزینش و انتخاب شدن فرد را کوچک می‌کند.

سوم اینکه؛ حضور آراسته در مجالس زنانه و همچنین حضور فعّال و سنگین در محافل مردانه نیز می‌تواند این دایره انتخاب شدن را گسترش دهد.

چهارم؛ برطرف کردن اخلاقها و رفتارهای نادرست و نامناسب که در ازدواج مورد توجّه دیگران است. در واقع هیچ کس علاقه‌ای ندارد که با فردی بدخُلق، عصبی، نامنظم و ... زیر یک سقف روزگار خود را بگذراند.

پنجم؛ به گفته قرآن مجید؛ ««وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ؛ مردان و زنان بى‏‌همسری در بین شما هستند را، همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درست کارتان را اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بى‏‌نیاز مى‏‌سازد، خداوند گشایش‏‌دهنده و آگاه است‏.»[نور/32]

همگی افراد جامعه باید احساس مسئولیت کنند؛ لذا اگر در بین اقوام و دوستان خود، دختر و پسری را سراغ دارند که مناسب هم هستند، با رعایت اصول اخلاقی و پس از مشورتهای لازم، بانی خیر شوند و در این امر مهم پیش قدم شوند.

ششم؛ در کنار همه این مواردی که گفته شد، نباید از دعا و توکل به خدای متعال و توسل به اهل بیت(علیهم‌السلام) در این امر مهم غافل شد. چه بسا عده‌ای موقعی که این توصیه به آنها داده می‌شود، می‌گویند؛ بسیار دعا کردیم، ولی نمیشه!

همین اظهارنظرهاست که باعث می‌شود فرد به نتیجه نرسد؛ زیرا فرد به این توصیه مهم و عملی، نگاه ناامیدانه‌ای دارد، در حالیکه فرد باید در دعا ایمان داشته باشد که می‌شود تا بشود.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

اگه می خوای شوهر کنی باید خودت دست به کار بشی البته با چشم و گوش باز