حکم مصرف مواد شادی‌‌آفرین

یک نت ـ حکم مصرف مواد شادی‌‌آفرین مثل علف (گراس) چیست؟ اگر از منظر طبی ضرری برای بدن نداشته باشد چطور؟
حکم مصرف مواد شادی‌‌آفرین

حکم مصرف مواد شادی‌‌آفرین مثل علف (گراس) چیست؟ اگر از منظر طبی ضرری برای بدن نداشته باشد چطور؟

  «گراس» اگر از جمله مواد مخدر محسوب گردد، از آن‌جا که استعمال مواد مخدر دارای آثار سوء و ضررهاى شخصى و اجتماعى قابل ملاحظه‌‏اى است، استفاده از علف گراس نیز حرام است. و اگر از جمله دخانیات محسوب شود، تابع میزان ضرر آن است که اگر داراى ضرر قابل ملاحظه‌‌اى باشد یا موجب اذیّت و آزار دیگران گردد، جایز نیست.

ضمائم:

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

اگر از جمله مواد مخدر محسوب گردد، استعمال مواد مخدر و استفاده از آنها با توجه به آثار سوء‌شان از قبیل ضررهاى شخصى و اجتماعى قابل ملاحظه‌‏اى که بر استعمال آنها مترتّب مى‌‏شود، حرام است.

و اگر از جمله دخانیات محسوب شود، تابع میزان ضرر آن است که اگر داراى ضرر قابل ملاحظه‌‌اى باشد یا موجب اذیّت و آزار دیگران گردد، جایز نیست.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

بى‌شکّ استعمال موادّ مخدّر به هر مقدار و اندازه که باشد، حرام است. خواه موادّ مخدّر قدیمى باشد، یا آنچه در عصر ما به وجود آمده، یا بعداً به وجود مى‌آید. و هر گونه کمک براى کشت، داشت، برداشتِ محصول، تهیّه، توزیع، خرید، فروش، نگهدارى و مصرف آن نیز حرام است. و جوامع اسلامى باید به شدّت با این بلاى خانمان‌‌سوز مبارزه کنند، و در امر به معروف و نهى از منکر کوتاهى ننمایند.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

استعمال تریاک و مشتقات آن و همه مواد مخدر در صورتى که موجب ضرر مهمى باشد حرام است، چه ضرر آن ناشى از مصرف زیاد باشد و چه از جهت اعتیاد. بلکه استعمال آن در هیچ حال به احتیاط واجب جایز نیست، مگر این‌که براى معالجه و مانند آن ضرورى باشد که به مقدار ضرورت استعمال آن مجاز است.

حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):

بنابر احتیاط واجب تمامی مواد مخدّر و روان گردان که انسان را از حالت عادی خارج می‌‌کنند، در حکم مسکرات و حرام می‌‌باشند و چنین چیزهایی نوعا مضر است و ملاک حرمت فقط ضرر نیست.

لینک به سایت استفتائات
 
[1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی (مد ظلهم العالی)

منبع : سایت اسلام کوئست.

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده