چرا خودارضايي بدست همسر حرام نیست؟

یک نت ـ چرا خودارضايي بدست همسر حرام نیست؟این کار همان ضررهای خودش را در هر حالت بهمراه دارد.مثلا اگر دور چشم سیاه می شود در ان حالت هم باید سیاه بشود.
سوال

چرا استمنا بدست همسر حرام نیست؟این کار همان ضررهای خودش را در هر حالت بهمراه دارد.مثلا اگر دور چشم سیاه می شود در ان حالت هم باید سیاه بشود.
پاسخ:

با سلام و تشکر از ارتباط¬تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

اولا معیار برای درک درستی یا نادرستی یک عمل از منظر شرع قواعد و اصول و مبانی معرفی شده از جانب شریعت است نه درک خاص و جزئی ما مانند ضررداشتن یا نداشتن یک عمل در نتیجه حتی اگر از نظر پزشکی اثبات شود که خود ارضایی هیچ ضرر جسمی جدی هم ندارد ، باز این عمل حرام است .

در خصوص حرمت استمناء مبانی کشف حرمت این عمل منابع دینی و نقلی ماست ؛ در واقع حرمت چنین عملی از آیه 5 تا 7 سوره مومنون به دست می آید: «وَ الَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إِلَّا عَلىَ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانهُُمْ فَإِنهَُّمْ غَيرُْ مَلُومِينَ فَمَنِ ابْتَغَى‏ وَرَاءَ ذَالِكَ فَأُوْلَئكَ هُمُ الْعَادُون»؛ (1) و آن ها كه دامان خود را (از آلوده‏شدن به بى‏عفتى) حفظ مى‏كنند، تنها آميزش جنسى با همسران و كنيزانشان دارند، كه در بهره‏گيرى از آنان ملامت نمى‏شوند و كسانى كه غير از اين طريق را طلب كنند، تجاوزگرند».

پس هر نوع ارضاي جنسي خارج از اين محدوده عدوان و معصيت و مورد ملامت است. به همین دلیل هنگامی که از حضرت صادق (ع) در مورد استمنا مى پرسند، مى فرماید: گناه بزرگى است که خداوند در قرآن مجید از آن نهى فرموده، استمنا کننده مثل این است که با خودش نکاح (زنا) کرده باشد. اگر کسى را که چنین کارى مى کند، بشناسم ، با او هم خوراک نخواهم شد. (2)

البته از آنجا که ما معتقدیم قوانین اسلام از طرف خداوند«حکیم» است. «حکیم» بودن خداوند این پیام را دارد که هیچ فرمان و حکمی را بدون«حکمت» و دلیل و برهان صادر نمی کند. بنا بر این هر چیزی را که «ممنوع و حرام» اعلام کرده، قطعاً انجام آن مفاسد و ضرر و خسارت هایی داشته که می تواند جسمی، روحی، فردی یا اجتماعی و .... باشد ، که نادیده گرفتن آن، اثرات تخریبی و منفی شکننده ای در کوتاه مدت یا دراز مدت خواهد داشت.

همان گونه که در خصوص استمناء همین مساله مورد تاکید اندیشمندان قرار می گیرد که بخشی از آنها عبارتند از:

1ـ تحریک زیاد هیپوتالاموس و در نتیجه تحریک افراطی غدد جنسی که سبب پرکاری و نامتناسب آن‏ها می‏شود، بلوغ زودرس را به دنبال دارد.
2ـ کاهش و تخلیه مکرر قوای جسمی و روحی به ضعف عمومی بدن و بالاخره پیری زودرس می‏انجامد.

3ـ به علت افزایش جریان خون در اعضای تناسلی، مغز و مراکز حساس، پیوسته دچار کاهش نسبی جریان خون می‏شود، همچنین تخلیه‏های مکرر عصبی و عدم ارضای روحی در دراز مدت، موجب ضعف عصبی و عوارض روحی می‏گردد.
4ـ رکود فکری، اختلاف و ضعف حافظه، کاهش اراده در کسانی که استمنا می‏کنند، دیده می‏شود.

5ـ ضعف بینایی و بی‏اشتهایی، و در صورت افراط، ضعف استخوانی و ناراحتی مفصلی در این افراد شایع است.

6ـ فرد از نظر فکری نوعی توجه نسبتاً مداوم به موضوع‏های جنسی پیدا می‏کند که این امر مانع تفکر آزاد می‏شود و بنا بر این، از عوامل رکود فکری به حساب می‏آید.

7ـ در مراحل افراطی به ضعف جنسی و انزال زودرس منجر می‏شود.

8ـ به علت ارضای ناقص و غیرطبیعی و اختلال‏های حاصله، بعد از ازدواج غالباً امور زناشویی به طور طبیعی صورت نمی‏گیرد و گاه شخص در روابط زناشویی شکست خواهد خورد.

9ـ گوشه‏گیری، یأس و بی‏تفاوتی نسبت به مسائل مهم حیاتی، غم و کدورت روانی و عوارض دیگر آن است.

10ـ در موارد بسياري به شدت آزارطلبی یا خودآزاری در اين عمل دیده می‏شود. (3)

اما ارتباط جنسی با همسر هرچند از غیر آمیزش و به صورت استمناء توسط بدن او باشد ، هرگز چنین پیامدهایی را نخواهد داشت. در نگاه دقیق تر، تفاوت های ظریفی بین این دو روش ارضای نیاز جنسی وجود دارد که در این جا به سه مورد اشاره می کنیم:
1. استمنا، آمیزش با خود است. تحریک کننده و تحریک پذیر، یک نفر است. همین طور ایجاد کننده شرایط اوج لذت (گرم شدن، تصور لذت و...) توسط خود ارضا شونده فراهم می شود. در این جا تمام وجود فرد (در عین وحدت و یکپارچگی) باید دو پاره شود: یکی ارضا شونده و دیگری تحریک کننده. دو پاره شدن، آسیب هایی در پی دارد، از جمله اختلال در سیستم توجه و تمرکز. در مراتب بالاتر، به نوعی توهم منجر خواهد شد.

2. آن گاه که بدن انسان تأمین کننده نیاز جنسی او گردد، چون بدن همیشه همراه او است، کم کم او را در یک حالت تحریک جنسی دائم قرار می دهد؛ چون از خودش لذت می برد. این فاصله روانی اندک، وی را به سوی حالت تحریک دائمی سوق می دهد. تحریک پذیری سریع، زود و دائم جدای از آثار مخرب اجتماعی، پیامدهای جسمی زیانباری خواهد داشت.

3. چون در استمنا ارضای جنسی فقط از طریق انزال منی بدون هیچ گونه ارضای عاطفی، دیداری، شنیداری، لمسی و... حاصل می شود، ارضا به شدت ناقص، ناکام کننده و بدون معادل خارجی می باشد. ارضای ناقص، یعنی آزاد شدن 100 واحد انرژی و هزینه کردن فقط 20 تا 30 درصد آن که باقی مانده انرژی، زمینه ساز اختلالات روانی مثل اضطراب و ... می شود؛ در حالی که در ارضا توسط همسر، همه این موارد تقریبا منتفی می باشد.

پي نوشتها:
1. مومنون (23) آيه 5-7.
2. عاملي، شيخ حر، وسایل الشیعه، موسسه آل البيت، قم،1409 ه.ق، ج 18 ، ص 575.
3. محمديان، محمود، بلوغ تولدي ديگر، انجمن اولياء و مربيان، تهران، 1384ه ش.

منبع: سايت پاسخگو

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

سلام، من جوانی 23 ساله هستم، که در حال حاضر شرایط مالی، اشتغال، موقعیت خانوادگی و ...برای ازدواج ندارم، و فقط خدا میداند که از لحاظ جنسی چقدر اذیت میشوم، اگر خود ارضایی نکنم تمام روز فکرم مشغول است، حتی بعضی وقت ها به گناهانی سنگین تر از خود ارضایی فکر میکنم، و گاهی وقت ها اگر چند روز بگذرد خود ارضایی نکنم مثل آدم های روانی میشم، و بعد از خود ارضایی به شدت پشیمان میشم که چرا تن به گناه دادم و بار آخر بود ولی چند روز بعد روز از نو روزی از نو! واقعا برام سخته، شما خودتون رو جای من بگذارید با نداشتن شرایط اشتغال برای ازدواج چکار میتونم بکنم؟ آیا واقعا خود ارضایی بیشتر گناه دارد یا این همه عذابی که من میکشم؟ واقعا خدا هم راضی هست من این همه عذاب بکشم؟
سلام. همسرمن.هیچی.نداشت.حتی بخاطرمن خانوادش بیخیالش شدن بااین حال نزدیک 5سال زندگی میکنیم با یه بچه ۳ساله اولش هیچی نداشتیم اما الا شکر خداچیزی کم نداریم اونم باکارگری
استمنا برای جسم بسیار مضر هست و مثل خوردن آب دریاست که تشنگی رو رفع نمی کنه. سریعا با یک نفر همسطح یا حتا پایینتر از خودت ازدواج کن تا پیش از اینکه آن عمل قوای جنسی ات رو داغون کنه و دیر بشه. ضمنا به پدر و مادرت بگو
آقا پسر من یه دخترم وخیلی از دخترا هستن که اصلا موقعیت مالی همسرشون براشون مهم نیست مثل من شما میتونین یه همسر مناسب پیدا کنین وبا کارگری که همه جا هست هزینه خانواده رو بگذرونین
خانم ناشناس (م) خواهشا پیام نده و عمل کن . عمل خودت برو همسر یک کسی که حداقل حقوق رو داره و خونه و ... هم نداره بشو و با تمام مشکلاتش نداریهایش بساز آنوقت ببینم سر یک سال عشق و عاشقی چه مزه ای میده و بعد بیا اینجا پیام بگذار صحبت یک عمر زندگیه . نه امروز و فردا سال دیگه و یا پنج ساله دیگه یک عمر زندگی !!!
سلام ببخشید میخواستم بدونم باید چی کار کنم تا بتونم عمل خود ارضایی را ترک کنم منم به قول همین آقا خیلی دارم عذیت میشم نمیدونم باید چیکار کنم
شما که میگی دختری دست اونی که میگه پسره رو بگیرین و برین دنبال زندگیتون صفا سیتی سیرنتی پیتی دیگه چی میخاین ...حله دیگه
علی عباس من هم دقیقا مثل تو هستم ولی من سنم کمتر و بدبخت تر از تو هستم قشنگ حرفای دلمو کامل گفتی هر چند کسی درک نمیکنه حتی پیامبران و پیغمبران ولی خدا بهتر حس مارو میدونه بفهمه
علی عباس قشنگ حرفامو کامل گفتی ممنون میدونم کسی حتی پیامبران و پیغمبران درک نمیکنن ولی خدا تا حدودی بهتر ما رو میفهمه من دچار همین مشکل و چند سال کوچکتر هستم باید سرشون بیاد تا درک کنند
من نمیدونم چرا خیلی از ادما منودرک نمیکنن بابا پزشکای محترم.مسئولین گرامی.عزیزان من قدر عافیت رو بعضی مواقع کسی میدونه که درعافیت نباشه ..........شما خودت عذاب این خودارضایی رو میدونی ..... خدا میدونه چقدر گریه کردم.خدامیدونه شغل ندارم دیگه بریدم هیچکی فکرمن نیست ای کاش میدونستید چقدر خودارضایی کردن وپشیمون شدن ونداشتن کسی که درکت کنه چقد سخته
پیامبر هم فرستاده و نماینده خداست درک میکنه ولی همه چیز راه داره اسلام این همه تاکید به حمایت از ازدواج جوانان کرده ولی در جامعه ما کو؟ در اسلام وقتی کسی امکان ازدواج نداره اسلام میفرماید ازدواج موقت (صیغه) کن ولی متاسفانه در جامعه ما نه دولت و نه مجلس و نه مردم به ارزش های دینی اهمیت نمیدن و جوانا میرن دنبال استمناء استمناء حرامه و آدم از طریق ورزش و .... به لطف خدا میتونه جاوگیری کنه ولی جامعه هم باید جدان رو درک کنه نه اینکه سرزنش کنه بلکه بفکر راه چاره باشه اسلام روی ازدواج دائم تاکید میکنه که همه جوانها رو کمک کنند تا زود ازدواج کنه ولی در جامعه ما متاسفنه خبری نیست پس اشتباهات جامعه رو به پای پیامبر و دین و... ننویسیم
ببخشید من هم مشکل همه کسانی که در بالا ذکر شد رو دارم میخواستم بدونم که خودارزایی با هرچی که باشه مثلا ببخشیدا با دست انجام میدن خوب ولی راه های دیگر خود ارزایی مثلا با آب ینی آبو با فشار بگیری زیر الت تناسبی اون هم خودارزایی محسوب میشود سنم 18 و از سنندج پیام میدم اگه جوابمو بدید ممنون میشم
هر کسی به غیر از رابطه با همسر و کنیزان خود امیزش کند و ارضا شود گناه بزرگ محسوب میشود کار شما هم همان حکم خود ارضایی را دارد و از لحاظ جسمی شاید حتی بد تر هم باشد
سلام.ببخشید شغل همسرم جوریه ک گاهی اوقات ماموریت بایدبره.بعضی وقتا 4.5روزه وبعضی وقتا 4ماه یادوماه. الان هم ماموریته.اخرهرهفته میاد دوروز میمونه ودوباره میره. وقتی ک اونجاست همش میگه ازخودت عکس بزار واین حرفا و...خودم میدونم خیلی اذیت میشه ازنظرجنسی.اما من اصلا دوست ندارم خودارضایی کنه.چون میترسم هم عادت کنه به اینکار، وهم بخاطر ضررهاش وگناهاش.میشه راهنمایی کنید چکارکنم؟ ممنون.
برو بمير
سلام خانم م به نظرمن شما باید تا میتونید از گناه خود ارضای برا همسرتون صحبت کنید وبهش بگید که هر وقت ماموریت رفتین در چنین حالتی به گناه این عمل فکر کننن وبعدتوکل بخدا کنندوشیطان رو. از خودشون دورکنن اما این کاربهعده شماس باید انقدر از احادیث رو براشون بخونی و انقدر تلاش کنی تاروزی به نتیجه برسی مطمعن باش خدا دراین راه کمکت میکنه و نتیجه تلاشت رو خواهد داد.راستی هیچ وقت یادت نره که. مردا تا پیربشن شبیه بچه هان:-)
مقدار اندکی مفید بود
سلام من یک ماه توانستم ترکش کنم،شایدبپرسین چطور،یه روزمثل همه اونایی که میرن داخل سایتهای ترک خودارضای واسه ترک منم رفتم یکی ازنظرهاروخوندم که گفته بودسخنرانی های چگونه گناه نکنیم استادرائفی پور روگوش بدید منم دانلودکردم وهرروز گوش میدادم بخداچنان اثری درمن کرد که به جزچندبارهیچ نمازی ازم قضانشدوحتی به خاطراین گناه گریه هم کردم وفقط بخاطراین بودکه نمازم قضانمیشد ولی دقیقا بعدیک ماه بخاطرقضاشدن نمازام دوباره...........بخداهرچی گفتم راست بود.
سلام دوستان ،منم متاسفانه به اين درد مبتلا بودم ميگم درد چون واقعا يه درد بزرگه ولي من تونستم كه ترك كنم البته من نميدونستم كه گناه كبيره اس ولي واقعا نميشه منكر اين شد كه گاهي اوقات دست مانيست اين يه غريزه هست كه خدا در ما قرار داده ولي راه كنترل كردنش هم بهمون ياد داده نميدونم شدت وضعيت شما در چه حده ولي اين رو ميتونم بهتون بگم وقتي كه تصميم ميگيرين كه تركش كنيم اونم براي خدا باور كنيد خدا خودش بهتون كمك ميكنه اينارو ميگم چون خودم هم تجربه اش رو دارم و خدا خودش دستمو گرفته پيشنهاد من به شما اينه هر روز صبح يك ايت الكرسي بخونين وبگين خدايا امروز خودمو به تو ميسپرم از شر شيطان و نفس درونم طبق تجربه من اون روز اصلا خودارضايي نميكنين البته قبلش بايد خودتون از ته دل از اين كار دل بكنيد