با زنی که مدعی ارتداد شوهرش بود ازدواج کردم

یک نت ـ با زنی که مدعی ارتداد شوهرش بود ازدواج کردم. البته نه او حکم ارتداد را می‌دانست و نه من نسبت به ادعای او به یقین رسیده‌ام. حال دادگاه، حکم به طلاق مبارات داده است. آیا ازدواجم با او صحیح است؟ همچنین زمان شروع عده از زمان یقین به موضوع ارتداد است یا از زمانی که حکم ارتداد را فهمیده؟
با زنی که مدعی ارتداد شوهرش بود ازدواج کردم

با زنی که مدعی ارتداد شوهرش بود ازدواج کردم. البته نه او حکم ارتداد را می‌دانست و نه من نسبت به ادعای او به یقین رسیده‌ام. حال دادگاه، حکم به طلاق مبارات داده است. آیا ازدواجم با او صحیح است؟ همچنین زمان شروع عده از زمان یقین به موضوع ارتداد است یا از زمانی که حکم ارتداد را فهمیده؟

با زنی ازدواج کردم که به گفته خویش مطلقه بود، پس از 6 ماه متوجه شدم که هنوز از شوهر سابقش طلاق شرعی نگرفته و مدعی بود که شوهرش مرتد است و آن زن تا مدتها حکم مرتد را نمی‌دانسته است. اما من در صدق کلامشان شک دارم و امکان تحقیق هم ندارم. حال دادگاه حکم به طلاق مبارات داده است. آیا ازدواج من با این زن صحیح است؟ همچنین زمان شروع عده از زمان یقین به موضوع ارتداد است یا از زمان فهمیدن حکم ارتداد؟

 1. در فرض سؤال که شک در صحت ادعای زن دارید، احتیاط آن است که او را طلاق داده و دیگر هم با او ازدواج نکنید. و برخی از فقها[1] نیز می‌گویند اگر با او همبستر شده‌اید، ازدواج شما با وی جایز نیست.

2. زمان شروع عده از زمان یقین به موضوع ارتداد است، ولی تشخیص موضوع ارتداد باید از طریق دادگاه اسلامی باشد.

ضمائم:

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2]

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

در فرض سؤال اگر دخول صورت گرفته باشد، ازدواج شما با وی جایز نیست.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

هرگاه دادگاه اسلامی چنین حکمی کرده مطابق آن می‌توانید عمل کنید و عده از زمانی است که او مرتد شده است.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

1. در فرض سوال، به حکم دادگاه عمل شود.

2. زمان شروع عده از زمان یقین به موضوع ارتداد است.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

1. در فرض سؤال که شک در صحت ادعای زوجه دارید احتیاط این است که بعد از جدایی، ایشان را طلاق رجعی داده و دیگر هم با او ازدواج نکنید. بلی اگر کفر و ارتداد شوهر در آن زمان ثابت شود عقد بعد از گذشتن عده صحیح بوده است.

2. در ارتداد و کفر، زمان شروع عده زن از زمان انفساخ خواهد بود.
 
[1]. آیت الله خامنه‌ای.
[2]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده