یادش بخیر زمان شاه چقدر ارزونی بود

یک نت ـ حتما شما هم شنیدین که زمان شاه ارزونی بود و قیمت اجناس پایین بود. راستش واقعا هم همین طوریه و زمان شاه نرخ ها به نسبت الان خیلی پایین تر بود.
یادش بخیر زمان شاه چقدر ارزونی بود

یادش بخیر زمان شاه چقدر ارزونی بود

یک نت ـ آیا زمان شاه ارزانی بود؟

 

یادش بخیر زمان شاه چقدر ارزونی بود

یادش بخیر زمان شاه چقدر ارزونی بود

حتما شما هم شنیدین که زمان شاه ارزونی بود و قیمت اجناس پایین بود. راستش واقعا هم همین طوریه و زمان شاه نرخ ها به نسبت الان خیلی پایین تر بود.

مثلا قیمت نون سنگک 5 ریال بود، گوشت مرغ کیلویی 10 تومن بود، یک حلب روغن 29 تومن بود، پیکان فقط 18000 تومن بود.[1] پس با این حساب باید بگیم که مردم اون زمان داشتن کیف می کردن دیگه! مثلا اگه یه کارمند معمولی که الان حقوقش حداقل 2 ملیون تومنه اگه اون زمان بود می تونست هر ماه چند تا ماشین بخره، هر ماه 1 تن مرغ بخره، 1 تن روغن و کلی اقلام دیگه هم بخره و کلی هم پس انداز کنه! خوش بحال مردم اون زمان! واقعا شاه رفت که رفت! حیف قدرش رو ندونستند!

این نوع استدلالیه که ضدانقلاب دارن تو فضای مجازی و شبکه هاشون به مخاطبینشون ارائه می دن و زمان شاه رو زمانه ای رویایی جلوه می دن!!

اگه کسی نسبت به این حرفا شک نکنه و از این حرفا تعجب نکنه قطعا نباید از پرواز پنگوئن ها هم تعجب کنه! و چنین کسی حتما جاش تو بهشته!

واقعا مردم در اون زمان این قدر در رفاه بودن؟ آیا یه کارمند معمولی می تونست هر ماه چند تا ماشین و چند تن مرغ و چند تن روغن و... بخره؟!! با یه پرسش ساده از پدربزرگ ها و مادربزرگ هامون، خنده دار بودن این حرف ها و دروغ بودنش معلوم میشه. آمار و ارقام مربوط به اقتصاد اون دوره هم در دسترسه و میشه با یه جستجوی ساده در اینترنت از اوضاع وحشتناک اقتصادی ومعیشتی مردم در اون دوره باخبر شد[2]، جالبه بدونیم که حکومت پهلوی رکورددار نرخ تورم در تاریخ ایرانه!

با وجود این قضایا پس چرا نرخ اجناس در اون دوران کمتر از الانه؟! قضیه خیلی سادست، نباید نرخ اجناس رو باهم مقایسه کرد بلکه باید قدرت خرید مردم رو مقایسه کرد. در اون زمان حقوق یه کارمند معمولی حدود 200 تا تک تومن و دستمزد روزانه یه کارگر حدود 6 تا تک تومن بود. الان حقوق یه کارمند معمولی حداقل 2 ملیون و دستمزد روزانه یه کارگر حدود 90 هزار تومنه. این یعنی اون زمان یه کارگر با دستمزد یک روزش فقط 12 تا نون سنگک می تونست بخره اما الان 90 تا، یه کارمند می تونه با حقوق 20 ماهش یه پراید بخره اما اون زمان یه کارمند با حقوق 90 ماهش می تونست یه پیکان بخره! موارد دیگه رو هم میشه مقایسه کرد.[3]

پس اونچه که مهمه قدرت خرید مردمه که قطعا در دوران بعد از انقلاب خیلی بالاتر رفته.

این فقط مربوط به مقایسه قدرت خرید مردم و قیمت اجناس بود. در مورد آمار مربوط به زیرساخت ها و بهداشت و پزشکی و صنعت و کشاورزی و تولید علم و خدمات عمومی و بخش نظامی که اصلا قابل مقایسه نیست.[4]

اونچه که باعث شده الان ضدانقلاب با کمال پررویی زمان قبل از انقلاب رو با الان مقایسه کنن کم کاری شدید در عرصه اطلاع رسانی بوده به طوری که میشه به جرات گفت تا الان با گذشت 40 سال حتی یک فیلم یا سریال فاخر و تاثیرگذار در این مورد ساخته نشده...

[1] https://www.khabarfoori.com/detail/681411/مقایسه-گرانی‌ها-در-دوره-پهلوی-با-اوضاع-امروز

[2] https://www.mashreghnews.ir/news/683261/محمدرضا-پهلوی-با-اقتصاد-ایران-چه-کرد-جدول

[3] https://www.khabarfoori.com/detail/681411/مقایسه-گرانی‌ها-در-دوره-پهلوی-با-اوضاع-امروز

[4] https://www.mashreghnews.ir/news/829965/بانک-جهانی-به-این-سوال-پاسخ-می-دهد-پس-از-انقلاب-وضع-اقتصادی

امتیاز: 
میانگین: 1 (1 vote)