رفتن به محتوای اصلی

ارتودنسی و کاربرهای ارتودنسی

تاریخ انتشار:
یک نت ـ ارتودنسی,هزینه ارتودنسی,دردسرهای ارتودنسی,ارتودنسی دندان قبل و بعد,عوارض ارتودنسی,ارتودنسی چیست,ارتودنسی رنگی,سن ارتودنسی دندان,ارتودنسی دندان برای چه کسانی است
ارتودنسی و کاربرهای ارتودنسی

یک نت ـ ارتودنسی و کاربرهای ارتودنسی

ارتودنسی یک روش درمانی برای همه گروه‌های سنی در دندانپزشکی است که به طور تخصصی برای اصلاح و رفع مشکلات دندانی و فکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. درمان دندان‌های شلوغ، نامرتب و کج، ناهماهنگی دندان‌ها و فکین و سایر ناهنجاری‌های دهان و دندانی با کمک این روش فوق العاده بهبود می‌یابند. از موارد مورد نیاز ارتودنسی که در بالا به آنها اشاره شد برخی از عیوب با ارتودنسی زود بازده که حدود سه تا شش ماه زمان نیاز دارد رفع می‌گردد و پاره‌ای از موارد نیاز ارتودنسی بلند مدت و یا ارتودنسی سرجری دارد در صفحات تخصصی (داخل منو به آنها دسترسی دارید) توضیحات کامل ارائه شده‌است.

کاربردهای بی‌نظیر ارتودنسی​​​​​​​ارتودنسی کارایی فراتری از ایجاد یک طرح لبخند زیبا دارد و تنها به منظور زیبایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. رفع ناهماهنگی دندان‌ها و فک‌ها می‌تواند مشکلات جویدن و بلع غذا را رفع کند. درمان این ناهماهنگی‌ها می‌تواند برخی از مشکلات تکلم را بهبود بخشد.

فشار روی فک‌ها ممکن است منجر به بروز مشکلات گوارشی شوند، ارتودنسی قادر به درمان برخی از مشکلات گوارشی نیز خواهدبود.

ارتودنسی می‌تواند رعایت بهداشت دهان و دندان را ساده‌تر کرده و به همین دلیل سبب کاهش بیماری‌های لثه و پوسیدگی‌های دندانی می‌شود.

​​​​​​​انتخاب نوع ارتودنسی حتما زیر نظر متخصص ارتودنسی انجام شود. زیرا متخصص با انجام معاینات تشخیص می‌دهد که کدام نوع برای دندان‌های شما مناسب‌تر است با توجه به ناهنجاری که دچار آن هستید. و شاید شما به بعضی از درمان‌ها حساسیت نشان دهید پس بهتر است حتما زیر نظر متخصص ارتودنسی نوع درمان را انتخاب کنید تا بهترین نتیجه را از ارتودنسی داشته باشید.

ارتودنسی و انواع درمان با ارتودنسی 

گروه اول شامل رفع مشکلات دندان ها 

گروه دوم ناهنجاری های فک ممکن است بعضی افراد شامل هر دو گروه باشند که نگران نباشید می‌توان با تبحر پزشک آن را درمان کرد. درسالهای گذشته و حتی در حال حاضر عده‌ای به باور غلط تصور دارند ارتودنسی صرفا برای کودکان و یا نوجوانان انجام می‌شود در صورتیکه میانسالان و حتی تا سن شصت سال می‌توانند از درمان به روش ارتودنسی بهره‌مند شوند. هر یک از انواع روش‌های درمان ارتودنسی می‌تواند در نحوه درمان، طول مدت درمان و ابزار استفاده شده تفاوت‌هایی داشته‌باشند. لذا برای برنامه‌ریزی در رابطه با انجام ارتودنسی حتما می‌بایست توسط متخصص ابتدا ویزیت انجام شود.

نکات مهم در انجام ارتودنسی

هزینه ارتودنسیهر کدام از روش‌های متنوع ارتودنسی از دستگاه‌ها و شرایط خاصی برخوردار هستند که سبب متفاوت شدن قیمت انواع ارتودنسی می‌گردد.

طول درمانبه طور کلی اگر فرد صرفا به هم ریختگی دندانی و یا خط میانی غیرمتقارن داشته‌باشد، با ارتودنسی زود بازده می‌تواند بین سه تا شش ماه به نتیجه مطلوب دست یابد و در صورتیکه مشکلات ناهنجاری فکی و یا به هم ریختگی بیش از حد دندانی داشته‌باشد مدت زمان ارتودنسی طولانی‌تر می‌شود.

مراحل درماندر صورتیکه از براکت فلزی، سرامیکی و پلاستیکی استفاده شود بیمار می‌بایست حداقل ماهی یک بار برای چکاپ به مرکز مراجعه نماید و در صورتیکه از ارتودنسی اینویزیلاین استفاده کند در همان مرحله ابتدایی تمامی قالبها ساخته‌شده و به چکاپ ماهانه نیازی نمی‌باشد، صرفا بیمار طبق دستور پزشک از قالب‌ها استفاده می‌کند. 

سن مطلوب ارتودنسیتمامی گروه‌های سنی امکان انجام ارتودنسی را دارا می‌باشند.

ارتودنسی و روش‌های انجام ارتودنسیارتودنسی ثابتدر این روش، تجهیزات (براکت) ارتودنسی توسط دندانپزشک درون دهان قرارگرفته و بیمار نمی‌تواند تا انتهای دوران درمان، تجهیزات را از دهان خود خارج کند. طول مدت درمان با توجه به نوع و شدت ناهنجاری بیمار، بیشتر و یا کمتر می‌شود. در روش ارتودنسی زود بازده طول درمان حدود شش ماه می‌باشد در دوره‌ای که بیمار از ارتودنسی ثابت استفاده می‌کند، باید محدودیت‌های غذایی داشته و رژیم غذایی مناسبی را دنبال کند تا زمان و هزینه مجددی صرف نشود. همچنین افرادی که از ارتودنسی ثابت استفاده می‌کنند، باید بیش از قبل به رعایت بهداشت دهان و دندان خود توجه داشته‌باشند، زیرا تجهیزات ارتودنسی می‌توانند به خوبی سبب تجمع یافتن پلاک‌ها و باکتری‌های دهان شده و باعث بروز بیماری‌های لثه و پوسیدگی‌های دندانی شوند. این نوع ارتودنسی با براکت‌های آمریکایی فلزی و یا براکت‌های سرامیکی یا پلاستیکی نامرئی انجام می‌شود. البته برای متد ارتودنسی زود بازده و حفظ سلامت دندان‌ها ارتودنسی فلزی بیشتر توصیه می‌شود. زیرا چسب ارتودنسی‌های سرامیکی و پلاستیکی به مینای دندان آسیب وارد می‌کند.ارتودنسی متحرکاین روش شامل ارتودنسی نامرئی اینویزیلاین و یا ارتودنسی سنین پایین می‌باشد. در روش‌های ارتودنسی متحرک، قالبی از دندان‌های بیمار تهیه شده و قالب برای ساخت پلاک متحرک به لابراتوار دندانسازی ارسال می‌گردد. در این روش، بیمار می‌تواند قالب ساخته شده را از دهان خود خارج کند. البته این نکته بسیار حائز اهمیت است که نتیجه نهایی درمان به طور مستقیم به همکاری بیمار در جهت استفاده دائمی از قالب بستگی دارد، زیرا ساعت‌های مشخصی برای استفاده از پلاک متحرک توسط دندان پزشک تعیین می‌شود.

مزایای ارتودنسی ثابت-نیازی به همکاری مستقیم بیمار برای به دست آوردن نتیجه درمان نمی باشد.-انواع روش‌های ارتودنسی ثابت می‌توانند کارایی موثری در درمان مشکلات شدیددهان و دندانی داشته‌باشند.

-این روش می‌تواند تضمینی برای ثابت باقی ماندن دندان‌ها در جایگاه و موقعیت درست خود باشد به همین دلیل در صورت استفاده فیکس از پشت و نایت گارد احتمال برگشت دندان‌ها به جایگاه قبلی وجود ندارد.

-ارتودنسی ثابت امنیت بیشتری را دارا می‌باشد، زیرا دندان‌ها را در جهت های کنترل شده حرکت داده و احتمال آسیب رسیدن به آن‌ها را کاهش می‌دهد و از همه مهمتر امکان بهره بردن از متد خاص زود بازده دکتر ماندانا آیت الهی را مهیا می‌نماید.​​​​​​​معایب ارتودنسی ثابت-شکل ظاهری این نوع ارتودنسی  نسبت به ارتودنسی اینویزیلاین زیبایی کمتری دارد.

-از آنجائیکه دستگاه ارتودنسی از دهان بیمار خارج نمی‌شود، رعایت بهداشت دهان و دندان تا حدودی دشوارتر است.

-برای عدم آسیب رسیدن به دستگاه‌های ارتودنسی ثابت، لازم است تا به نکات مراقبتی و محدودیت‌های تغذیه‌ای توجه بیشتری شود.​​​​​​​

مزایای ارتودنسی متحرک و اینویزیلاین

-برای مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و غذا خوردن قادر به خارج کردن دستگاه ارتودنسی از دهان خود -می‌باشید، بنابراین بهداشت دهان و دندان به راحتی انجام شده و محدودیت‌های غذایی برای شما وجود نخواهد داشت.

-به دلیل وارد کردن آسیب کمتر به دندان‌ها، احتمال بروز بیماری‌های لثه را کاهش می‌دهد.

در برخی از مراسم‌های خاص، می‌توانید به طور موقت از آن‌ها استفاده نکنید. 

معایب ارتودنسی متحرک-این دستگاه‌ها تا حدودی می‌توانند روی گفتار تاثیر گذار باشند.

-تحمل پلاک‌های متحرک برای دندان‌های پایین کمی سخت‌تر از ارتودنسی ثابت است.

-ارتودنسی متحرک اغلب برای درمان ناهنجاری‌های شدید دندانی و فکی موثر نیست.

-به دلیل اینکه بیمار آن را از دهان خود خارج می‌کند، احتمال گم شدن و یا آسیب رسیدن به تجهیزات ارتودنسی افزایش می‌یابد.

-نتیجه درمان به بیمار و نحوه و میزان استفاده از تجهیزات بستگی دارد و چون بیمار در مورد استفاده از ارتودنسی حق انتخاب دارد احتمال استفاده مداوم کاهش پیدا می کند.

انواع مختلف سیستمهای ارتودنسی ارتودنسی با براکت فلزی

بهترین و کارآمدترین نوع ارتودنسی است که کمترین آسیب را به مینای دندان وارد می کند در ضمن در متد ارتودنسی کوتاه مدت و زود بازده که در اختیار دکتر ماندانا آیت الهی قرار دارد از این نوع براکت استفاده می شود.

ارتودنسی با براکت سرامیکی

عملکرد این روش درمانی مشابه با ارتودنسی با براکت فلزی است و تنها جنس براکت‌ها متفاوت و از سرامیک و یا مواد کامپوزیتی می‌باشند. این براکت‌ها دارای ظرافت خاصی بوده و از نظر ظاهری، بسیاری از افراد تمایل دارند تا آن ها را برای درمان خود انتخاب کنند. منتها در این نوع ارتودنسی دو مساله وجود دارد اول اینکه چسب این ارتودنسی به مینای دندان آسیب می رساند و باعث تغییر رنگ دندان می شود و دوم مناسب ارتودنسی‌های کوتاه مدت نمی‌باشد. 

ارتودنسی با براکت لینگوال

در این روش ارتودنسی از براکت‌های فلزی استفاده‌شده، اما به جای قرار گرفتن روی دندان‌ها، در سطح پشتی دندان‌ها قرار داده می‌شوند. بسیاری از افرادی که دچار ناهنجاری‌های شدید دهان و دندان هستند، اما به دلیل داشتن موقعیت شغلی خاص نمی‌خواهند تا براکت‌های ارتودنسی روی دندان‌های آن‌ها نشان داده‌شود، از ارتودنسی لینگوال استفاده می‌کنند. از آنجاییکه ارتودنسی با زبان در ارتباط است برخی از افراد تحمل این نوع ارتودنسی را ندارند.

ارتودنسی با براکت دیمون

براکت‌های دیمون نوع پیشرفته‌ای از انواع دستگاه‌های ارتودنسی ثابت هستند که مکانیسم ویژه‌ای به همراه دارند. طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که دارای تنظیم باز و بسته شدن خودکار هستند که همین موضوع نیاز به کش ارتودنسی را از بین می‌برد.

ارتودنسی اینویزیلاین

این نوع ارتودنسی برای افرادی که دوست ندارند از براکت استفاده کنند مناسب است ضمنا در این روش نیازی به چکاپ ماهانه وجود ندارد در جلسه ابتدایی از دندان های بیمار قالب تهیه می‌شود و این قالب توسط لابراتوار به تعداد متعدد برای طول درمان بیمار ساخته می‌شود معمولا هر دوماه قالب بعدی جایگزین قالب قبلی می‌شود این سیکل تا انتهای طول درمان ادامه دارد. این روش مناسب بیمارانی هست که ساکن ایران نمی‌باشند و نمی‌توانند چندین بار به مطب برای چکاپ ماهانه مراجعه داشته‌باشند.​​​​​​​

ارتودنسی فانکشنال

پلاک‌های ارتودنسی فانکشنال کاربرد موثری برای اصلاح و درمان ناهنجاری‌های فکی به خصوص در سنین کودکی دارند.

مراحل انجام ارتودنسی

ویزیت و مشاوره اولیهدر این جلسه متخصص ارتودنسی سلامت دهان و دندان بیمار را به صورت فیزیکی و به کمک عکس‌های رادیولوژی ارزیابی کرده و همچنین سوابق پزشکی او را مورد بررسی قرار می‌دهد. در ادامه نوع روش درمانی مناسب را انتخاب و تمام موارد مربوط به آن از جمله هزینه، روند درمانی و طول مدت درمان را برای بیمار شرح داده می‌شود.

-تصویربرداری و معاینه-قالب گیری از فک و دندان‌ها-عکس‌برداری رادیولوژی برای ارتودنسی-تصویر‌برداری رنگی برای مراحل ارتودنسی دندان

-معاینه بیمار و بررسی دهان

-بررسی روش‌های متفاوت ارتودنسی-شروع درمان ارتودنسی با براکت‌گذاری-ادامه درمان ارتودنسی در فواصل زمانی مشخص شده-استفاده از نگهدارنده و خارج کردن براکت ها​​​​​​​

تمیز کردن دندان هادر این مرحله، ارتودنتیست به پالیش زدن و خشک کردن دندانها می‌پردازد تا قبل از نصب دستگاه‌های ارتودنسی، دندان‌ها تمیز باشند. زیرا براکت‌های ثابت ارتودنسی بعد از قرار گرفتن روی دندان‌ها تا حدودی تمیز کردن دندان‌ها را سخت‌تر می‌کنند.

انتخاب نوع دستگاهبهترین و مناسب ترین تجهیزات و روش ارتودنسی را پزشکتان در جلسه ویزیت برای شما انتخاب می‌کنند و روند درمانی را برایتان شرح می‌دهند.

مراجعات منظم به کلینیک دندانپزشکیبه دلیل طولانی بودن روند درمانی ارتودنسی، لازم است تا حدود هر 4 هفته و یا 8 هفته یک بار به کلینیک ارتودنسی مراجعه داشته‌باشید تا حرکت دندان‌ها بررسی و تنظیم گردد.

استفاده از ریتینربعد از اتمام درمان ارتودنسی چه از نوع ثابت باشد و چه از نوع متحرک، لازم است تا برای حفظ موقعیت به دست آمده از دندان‌ها از ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی تا مدت زمانی که توصیه می‌شود، استفاده گردد.

هزینه ارتودنسیدردسرهای ارتودنسیارتودنسی دندان قبل و بعدعوارض ارتودنسیارتودنسی چیستارتودنسی دندان برای چه کسانی استارتودنسی رنگیسن ارتودنسی دندان

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا