آیا روزه برای بیماران ام اس ضرر دارد؟

بیماری MS ,بیماری ام اس, حکم روزه گرفتن بیمار, رمضان, روزه داری, روزه گرفتن بیمار ام اس, روزه گرفتن بیماران MS,حکم روزه افراد مبتلا به ام اس,روزه رمضان بیماران ام اسی,مطالب پزشکی رمضان 94
ام اس

یک نت ـ آیا مبتلایان به بیماری ام اس میتوانند روزه بگیرند؟

آیا روزه گرفتن برای بیماران ام اس ضرر دارد؟

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: لازم است مبتلایان به ام‌اس که شرایط روزه‌داری دارند سحری مصرف کنند، در طول روز باید فعالیت کمتری داشته باشد و در محیط گرم حضور نیابند.

دکتر امیررضا عظیمی افزود: برخی از مبتلایان به ام اس بدون هیچ مشکلی اوایل ماه رمضان را روزه می‌گیرند اما در ادامه دچار مشکل می‌شوند بنابراین لازم است هر بیماری برای روزه‌داری با پزشک خود مشورت کند.

وی افزود: در صورتی که بیماری شرایط خوبی دارد اما اگر پس از چند روز روزه‌داری احساس کرد که با روزه‌ گرفتن برخی از علایم بیماری او تشدید می‌شود، به عنوان نمونه گزگز دست او بیشتر می‌شود، نباید روزه بگیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه درباره تاثیر روزه بر مبتلایان به ام‌اس تحقیقات کافی انجام نشده است، گفت: ثابت شده است که هر گونه استرس بر وضعیت مبتلایان به ام‌اس تاثیر منفی می‌گذارد. گرسنگی طولانی مدت هم ممکن است موجب وارد شدن استرس به آنان شود.

وی به مبتلایان به ام‌اس توصیه کرد: چنان که این بیماران توان روزه گرفتن را در خود احساس می‌کنند و بیماری آنها به طور کامل کنترل می‌شود و پزشک معالج به آنها اجازه روزه‌داری می‌دهد اقدام به انجام این کار کنند.

عظیمی در پایان گفت: بیمارانی که بیماری‌شان هنوز به طور کامل کنترل نمی‌شود یا افرادی که روزه‌داری باعث وخیم شدن حالشان و وارد شدن استرس به آن‌ها می‌شود به هیچ عنوان روزه‌داری برای آنان توصیه نمی‌شود.

اگر بیماری تمایل زیادی به روزه‌داری دارد می‌تواند تنها در روزهای محدود و خاصی از ماه رمضان روزه‌ بگیرد یا هر چند روز یک‌بار روزه‌داری کند.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

نظراتتون کاملا صحیح نیست انشاء الله به زودي باسند حرفامو اثبات میکنم