چرا تایر ها را با هوا پر می کنند؟

یک نت ـ آیا شما عاشق سرعت هستید؟ اگر شما نیز به رانندگی با سرعت علاقه خاصی دارید باید بگوییم که اولین کار شما استفاده از باد نیتروژن برای تایر هایتان است.
پر کردن داخل تایر از هوا

یک نت ـ چرا تایر ها را با هوا پر می کنند؟

گاهی اوقات بعضی از لوازم ماشین در شرایطی باعث ایجاد خطر می شوند که یکی از آن ها خالی شدن باد تایر ماشین است. علت آن می تواند رد شدن خودرو از روی یک شیشه شکسته باشد که لاستیک را سوراخ می کند و هوای آن بیرون می زند. چنین شرایطی بسیار خطرناک است، مخصوصاً اگر در اتوبان باشید. به همین دلیل است افرادی که خودرو دارند، حتماً تا به حال با این قضیه مواجه شده اند.

قسمت بیرونی تایر از کائوچو تشکیل شده است اما داخل آن با هوا پر می شود، دقیقاً مانند یک بادکنک. اما چرا ؟

مهم ترین خاصیت لاستیک خودرو این است که بتواند هوا را داخل خود به صورت فشرده نگه دارد و حجم آن را به راحتی تنظیم کند. دقیقاً برعکس چیزهای جامد دیگری که در دور و بر خود می بینید اما لاستیک ها قوی تر از اجسام دیگر هستند. آن ها به خوبی ضخیم هستند و به همین دلیل هنگام رد شدن از روی موانع کوچک مثل سنگریزه ها سوراخ نمی شوند. در واقع لاستیک ها و تایرها از موادی ساخته شده اند که به خوبی می توانند در برابر عواملی مثل سنگ ریزه ها و هر جسم تیزی در زیر خود دوام بیاورند و بنابراین کمتر اتفاق می افتد که با پنچر شدن لاستیک مواجه شوید.

اما علت اینکه داخل تایرها را از هوا پر می کنند، این است که از زمان قدیم تایرها با هوا پر می شدند اما خودروهای قدیمی سرعت پایین تری نسبت به اتومبیل های پیشرفته داشتند. زمانی که سرعت آن ها کمتر بود ، اثرات مربوط به موانع روی جاده و خیابان هم کمتر می شد و در نتیجه میزان از دست رفتن انرژی هم کمتر بود اما در سرعت های بالا میزان انرژی از دست رفته در جاده ها قطعاً زیاد است که باعث می شود که تایرها زودتر دچار مشکل شوند.

به همین دلیل لایه های ضخیم تری از تایرها در زمان کنونی وجود دارند که به خوبی می توانند از هوای داخل تایر محافظت کنند. تایرها از هوا پر می شوند و وزن مورد نیاز را برای نگه داشتن خودرو ایجاد می کنند و در نتیجه سنگینی لاستیک ها و تایرها باعث بالا نگه داشتن خودرو خواهند شد.
استفاده از باد نیتروژن برای تایر

دلیل استفاده از باد نیتروژن برای تایر

باد نیتروژن در باد کردن لاستیک خودروها مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از نیتروژن برای بادکردن تایر خودروها مزایا و معایبی را در پی دارد که در بخش دانستنی های خودرو در نمناک به آنها پرداخته ایم.

مزایا استفاده از باد نیتروژن برای تایر

1. باد معمولی از ترکیب اکسیژن، نیتروژن و قسمت ناچیزی از گازهای دیگر تشکیل شده است. وجود اکسیژن در باد، برای تایر ماشین مشکل ایجاد می کند.

2. داخل لاستیک سیم های فولادی وجود دارد، پر کردن تایر خودرو با باد معمولی سبب زنگ زدگی و خوردگی رینگ و لاستیک شده زیرا اکسیژن و فلز و رطوبت ترکیب می شوند. باد نیتروژن خشک است و در لاستیکی که باد نیتروژن دارد رطوبت و آب وجود ندارد بنابراین پوسیدگی رینگ به وجود نمی آید. نیتروژن از اکسیده شدن لا ستیک و تخریب آن جلوگیری کرده و عملکرد خودرو را بهبود می بخشد.

3. مولکول های نیتروژن از اکسیژن بزرگ تر هستند، بنابراین احتمال اینکه از دیواره های تایر خارج شود کمتر است و لاستیک دیرتر کم باد می شود.

4. استفاده از نیتروژن در باد لاستیک می تواند به کاهش مصرف سوخت نیز کمک کند.

5. استفاده از نیتروژن در لاستیک سبب افزایش عمر لاستیک و کاهش مصرف بنزین شده و به دلیل کاهش وزن لاستیک‏ها، شتاب و سرعت خودرو بهبود می‏یابد.

6. استفاده از گاز نیتروژن خشک در لاستیک‏ها، سبب ثابت ماندن فشار لاستیک‏ها و سرد بودن آنها در طول سال و امنیت بیشتر لاستیک می‏ شود.

7. تغییرات حجمی نیتروژن در مقابل گرما بسیار کمتر از هوای معمولی است. هنگام کارکرد خودرو در شرایط سخت مانند حرکت روی آسفالت بسیار گرم تایرهایی که با گاز نیتروژن پر شده اند دچار افزایش فشارکمتری شده و ایمنی این تایر در مقایسه با تایرهای عادی افزایش می یابد. نیتروژن، نسبت به هوا، گرمای خود را زودتر از دست می‏دهد و در واقع با زدن نیتروژن درون لاستیک‏ها، ترکیدگی لاستیک در روزهای گرم تابستان بر اثر افزایش دما و انبساط گاز درون لاستیک، کمتر اتفاق خواهد افتاد

8. استفاده از گاز نیتروژن سبب نرم شدن لاستیک ها شده و نرمی لاستیک ها منجر به نرم تر شدن و عدم کویش زیادتر از معمول کمک فنرها و بهتر کار کردن کمک فنرها موجب سالم ماندن جلوبندی خودرو می شود. همچنین انعطاف پذیری تایرها در تماس با جاده نرمی خودرو و راحتی سرنشینان را به همراه دارد.
 

نکته :

در استفاده از نیتروژن برای لاستیک ها، نیتروژن مورد استفاده باید حداقل 93% خالص باشد.

متاسفانه باد کردن تایر با نیتروژن گران تمام می شود.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده