دلیل نبودن نیروی جاذبه در فضا

یک نت ـ آیا جاذبه در فضا وجود دارد؟ چرا اشیاء در حال سقوط به زمین می باشند؟ چرا یک ثانیه در زمین، با ساعت ها و سالها در فضا برابر است؟ در ادامه پاسخ این سوالات را خواهید یافت.
نبود نیروی جاذبه در فضا

یک نت ـ چرا در فضا جاذبه وجود ندارد ؟

در فضا جاذبه به مقدار زیادی وجود دارد، به طور کلی جاذبه در همه جا هست. این که هرچه از زمین دورتر شویم کشش گرانشی ضعیف تر می شود صحیح است، اما در مقایسه با نیروهای هسته ای که به آرامی از بین می رود باید گفت که گرانش هیچ گاه بطور کامل از بین نمی رود. وقتی به سیاره های بزرگ دیگر چون ماه ، مریخ و خورشید نزدیک می شوید گرانش بر زمین حاکم می شود، در این شرایط می توانید از گرانش زمین غافل شوید زیرا جاذبه در تمام قسمت های فضا وجود دارد. اشیا موجود در فضا همیشه در حال سقوط به زمین ، خورشید و سمت مراکز کهکشانی هستند.

علت اصلی نبودن نیروی جاذبه در فضا

به علت گرانش در فضا، به دو دلیل اشیا به جای آن که واقعا درحال سقوط باشند، حرکات جانبی دارند:

1- دلیل اول آن که فضا واقعا بزرگ است و با توجه به استانداردهای زمین خالی است. هنگامی که از یک پل می پرید تصور می کنید که در حال افتادن هستید، زیرا احساس می کنید هوا در حال بلند شدن است ، کوه ها را می بینید که به سمت بالا مرتفع می شوند و می بینید که جریان آب به شما نزدیک می شود و به آب برخورد می کنید. از آن جایی که فضا نسبتا خالی است هوای کمی برای احساس از زمان سقوط وجود دارد و هیچ نشانه ای برای نشان دادن حرکت شما وجود ندارد، همین امر سبب می شود که زمان ثانیه ای پرش شما ساعت ها تا سال ها طول بکشد تا به یک سیاره برخورد کنید .

نیروی جاذبه در فضا

2- دلیل دوم که در بخش سرگرمی یک نت به ان اشاره می کنیم آن است که جاذبه در فضا چندان مشهود نیست، زیرا اشیا به مدار سیارات می روند. چرخش فقط بدان معناست که یک شی به دلیل گرانش به سمت سیاره سقوط می کند و مرتبا این گرانش از بین می رود . از آن جا که فضا در مقایسه با سیارات، بسیار بزرگ است برخورد سیارات سخت خواهد شد .

تیمی از دانشمندان محاسبات بسیار دقیقی را انجام دادند تا اطمینان حاصل کنند که یک کاوشگر فضایی که برای سطح مریخ تعیین شده است گرانش از دست می دهد یا خیر .

براساس این تحقیقات به نظر می رسد سقوط در مدار سیارات وجود ندارد، در اصل با وزن ما تطبیق پیدا کرده است اما دقیقا همان نوع سقوط است . در واقع فضانوردان در مدار دور زمین هیچ جاذبه ای را تجربه نمی کنند، بلکه آن ها تقریبا تمام گرانش زمین را تجربه می کنند، اما هیچ راهی برای متوقف کردن آن ندارند که به اصطلاح این امر سقوط ازاد نامیده می شود .

این نام گذاری بدان علت است که کلمه گرانش از نظر تاریخی به معنای هر شتابی استفاده می شود نه فقط گرانش . به عنوان مثال هنگامی که یک راننده اتومبیل شتاب 4 را تجربه می کند، این شتاب به دلیل لاستیک ها است و هیچ ارتباطی با گرانش نخواهد داشت .

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده