با همسر معتاد به موبایل چه کنیم؟

یک نت ـ - اگر همسرتان مدام در محیط‌های مختلف مجازی و شبکه‌های اجتماعی سیر می‌کند و این کار ایشان باعث نگرانی شما شده که مبادا او را از دست بدهید، بهتر است بدانید که برای جدا شدن او از این دنیا باید به یکسری نکات توجه نمایید تا بدون اینکه همسرتان در مورد شما فکر منفی داشته باشد، او را از این فضاها جدا کنید.
ارتباط در فضای مجازیآسیب های فضای مجازیهمسر نادان

یک نت ـ نحوه برخورد با همسری که در فضای مجازی زندگی می‌کند چگونه باید باشد؟ چه راههایی را برای ترک اعتیاد همسر به موبایل پیشنهاد می‌دهید؟

پاسخ مشاور:
اگر همسرتان مدام در محیط‌های مختلف مجازی و شبکه‌های اجتماعی سیر می‌کند و این کار ایشان باعث نگرانی شما شده که مبادا او را از دست بدهید؛ باید قبل از هرچیز به نکات ذیل توجه کنید.
1- منظورتان از اعتیاد همسرتان به گوشی همراهش باید برای شما مشخص باشد که آیا منظورتان این است که که به شما توجه کافی نشان نمی‌دهد؟ یا اینکه نگران آلوده شدن او به محیط‌ها نادرست هستید؟ یا واقعا میزان استفاده ایشان از گوشی زیاد از حد است؟ یا مجموعه‌ای از این موارد باعث نگرانی شما شده است؟ وقتی هدف و منظورتان مشخص باشد، بهتر می‌توانید با همسرتان در این زمینه به یک توافق برسید.
2- زمان مناسبی را برای مطرح کردن این موضوع و نگرانی‌هایتان انتخاب کنید. بدترین زمان، وقتی است که او مشغول گوشی همراهش یا در فضای مجازی است. این بار نیز مانند هر صحبت و هر بحث دیگری، زمانی را درنظر بگیرید که مشغول به کار خاصی نباشد و طرفین در یک فضای نرم و بدون تنش باشند.
3- نگرانی‌ها و خواسته‌هایتان را درباره سوء مصرف و وابستگی ایشان به اینترنت به طور مشخص و دقیق بیان کنید. به او تفهیم کنید که رفتار افراطی و عادت شدید او چه تأثیری بر روحیه شما گذاشته. دقیقاً مشخص کنید که چه چیزی در عادت او بیشترین نگرانی، تأثیر و آسیب را به شما تحمیل کرده است. به همسرتان از احساس درد و رنجی که به خاطر دور افتادن از او در شما ایجاد شده بگویید یا از نبود ارتباط عاطفی و حتی زناشویی، تنهایی و دیگر احساسات خود.
4- بلافاصله بعد از آن، با همدلی و دلسوزانه به او گوش کنید. وقتی که او پاسخ می‌دهد، شما توقف کنید و با دقت و احترام شنونده حرف‌هایش باشید. هر چند مشکل است، اما برای درک بهتر احوالات همسرتان، در لحظه‌ای که او صحبت می‌کند، فکر کردن به خود و خواسته‌هایتان را متوقف کنید و فقط تظاهر به گوش کردن نکنید. بلکه واقعا به حرفه‌هایش گوش دهید. این کار باعث درک وضعیت و حالت همسرتان می‌شود و وقتی او احساس می‌کند که شما او را درک کرده‌اید، او نیز متقابلا سعی می‌کند حرف‌ها و خواسته‌های شما را درک ‌کند و یک حالت پذیرش در او ایجاد شود. با این حال برای جواب‌های منفی و موضع گیری و انکار مشکل از جانب او نیز آماده باشید. هرگونه طفره رفتن یا فرار و انکار موضوع، از سوی همسرتان، می‌تواند نشانه استرس همسر از چیزی باشد. شاید با گوش کردن بیشتر و دقیق‌تر به منبع نگرانی و ترس او و همدلی کردن و اطمینان دادن در این باره به او، بتوانید بر انکار و فرار او غلبه کنید. کماکان روی نیازها و اهداف تان باقی بمانید و دلسرد نشوید، سعی نکنید با یک بار صحبت به نتیجه مطلوب و نهایی برسید که در اغلب موارد چنین اتفاقی نمی‌افتد. لذا اگر جلسه اول خوب پیش نرفت، باب ادامه صحبت را باز بگذرید. تلاش کنید تا در وقت دیگری که مناسب است و آرامش بیشتری دارید با او توافق کنید.
5- راه‌های دیگر را در نظر بگیرید. اگر تلاش شما برای ارتباط و صحبتِ مؤثر به نتیجه نرسید، مأیوس نشوید و از راه دیگری اقدام کنید.
مثلا با توافق همدیگر برنامه‌ای بچینید که با دوستان یا اقوام دلخواه او به گردش و تفریح بروید، ولی بدون اینترنت و سرک کشیدن به فضای مجازی؛ تکرار این روند هفته‌ای یکبار می‌تواند از اعتیاد همسرتان به گوشی و اینترنت کم کند.
انجام کارهای خانه از قبیل برخی از خریدها، کارهای بانکی و هرکاری که ایشان را از گوشی دور کند می تواند در این زمینه موثر باشد. همچنین تشویق ایشان به عضویت در باشگاه‌ ورزشی، کلاس‌های آموزشی یا ... نیز تاثیرگذار است.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده