دعای برای بخت گشایی آسان و ازدواج فوری

یک نت ـ با براهين قاطع عقلي اثبات شده كه خدا رحمان و رحيم مي باشد و محال است بدخواه بنده ي خويش باشد. او كه قبل از خلقت انسان، غذاي او را در سينه ي مادرش قرار مي دهد و مهر او را در دل والدينش مي كارد تا مراقب و مواظب او باشند، چگونه ممكن است بدخواه انسان باشد؟!
ازدواج

یک نت ـ  سلام من خيلى دعا ميکنم ولى خدا دعاهاما مستجاب نميکنه يه زمينه گناه هم برام فراهم شده ولى من فقط به خدا پناه بردم ولى چرا خدا صداما نميشنوه هيچ زمينه ازدواج برام پيش نيومده راهنمايى کنيد؟

پرسشگر محترم؛ گرايشات معنوي شما را مي ستاييم و به همين خاطر بايد به خود بباليد و خداوند منان را شاكر باشيد.
ما نيز خوشحاليم كه به چنين افرادي مشورت مي دهيم و مورد اعتماد بندگان پاك خداوند هستيم.
اهميت دادن شما به دعا و مناجات با خداوند با وجود اين مشكل نشانه صبر و استقامت شما است. توفيق دعا نعمتي است كه به هر كس داده نمي شود.
دوست عزيز!
با براهين قاطع عقلي اثبات شده كه خدا رحمان و رحيم مي باشد و محال است بدخواه بنده ي خويش باشد. او كه قبل از خلقت انسان، غذاي او را در سينه ي مادرش قرار مي دهد و مهر او را در دل والدينش مي كارد تا مراقب و مواظب او باشند، چگونه ممكن است بدخواه انسان باشد؟!
آن خدايي كه بهترين بندگان خويش را براي راهنمايي بشر فرستاد و فرشتگان را واداشت كه بر مقام والاي انسان سجده كنند چگونه ممكن است راضي شود كه بنده اش بي جهت سختي بكشد؟!
پس بي شكّ و ترديد، بلاها و سختي هايي كه انسان به آنها دچار مي شود در صورتي كه نتيجه ي عمل زشت خود شخص نباشد، براي به كمال رساندن انسان و از سر رحمت اوست. لذا او تنها كمال بنده ي خود را مي خواهد و كاري را با او انجام مي دهد كه به نفع خود اوست. اگر ثروت و رفاه و سلامتي و ازدواج به نفع كمال حقيقي شخصي باشد، به او ثروت و رفاه و سلامتي مي دهد و شرايط ازدواج او را فراهم مي كند و اگر فقر و بيماري و مشقّت و مجرد بودن به نفع كمال حقيقي شخصي باشد، فقر و بيماري و مشقّت و تجرد را نصيب وي مي كند.
همانگونه كه اگر مادر مهربان غذاي لذيذ را به نفع كودك خود بداند، او را غذاي لذيذ مي دهد و آنگاه كه داروي تلخ را براي او مفيد تشخيص مي دهد، داروي تلخ را در كام كودك دلبند خويش مي ريزد. آنگاه كه پدر مي بيند فرزندش با تشويق خوب درس مي خواند، او را تشويق مي كند و آنگاه كه تشخيص دهد فرزندش با تنبيه دنبال تحصيل مي رود، او را تنبيه مي نمايد؛ و اين هر دو از سر مهرباني و عطوفت و خير خواهي است.
امام صادق (عليه السلام) فرمودند: «إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَاداً فِي الْأَرْضِ مِنْ خَالِصِ عِبَادِهِ مَا يُنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ تُحْفَةً إِلَى الْأَرْضِ إِلَّا صَرَفَهَا عَنْهُمْ إِلَى غَيْرِهِمْ وَ لَا بَلِيَّةً إِلَّا صَرَفَهَا إِلَيْهِمْ، براي خداي عزّ و جلّ بندگاني در زمين هست از بندگان خالص كه خدا تحفه اي از آسمان نمي فرستد مگر اينكه آن تحفه را از آن بندگان بر مي گرداند به سوي ديگران؛ و بلايي نازل نمي شود مگر اينكه آن را متوجّه اينان مي كند.» (الكافي، ج2، ص253 )
لذا شيفتگان محبّت پروردگار به عمق حوادث نظر كرده، از پشت زلف سياه و آشفته ي بلايا، صورت زيباي يار را ديده مي گويند: «اگر با من نبودش هيچ ميلي، چرا ظرف مرا بشكست ليلي؟»
و جناب حافظ شيرين بيان چه خوش سروده است كه:
به تيغم گر كُشد دستش نگيرم - به تيرم گر زند منّت پذيرم
كمان ابروي ما گو بزن تير - كه پيش دست و بازويت بميرم».

*توجه به نكات زير لازم و ضروري است:
- انسان به هنگام دعا كردن، با قلب و زبان، فقط بايد خدا را بخواند و از خدا طلب برآورده شدن حاجت را داشته باشد. گاه انسان در دعا با زبان، خدا را مي خواند، ولي در قلب چشم اميد به خلق خدا دارد. اين خود مانعي است بر سر راه استجابت دعا.
- در هنگام دعا بايد «مضطر» بود. مضطر همچون كسي است كه در دريا خود را در حال غرق شدن مي بيند و براي خود پناهي جز خدا نمي يابد؛ در اين صورت چگونه خدا را مي خواند؟
- ما بايد به هنگام دعا يقين داشته باشيم كه حق‏تعالى قادر است- اگر اين دعا و خواسته به مصلحت ما باشد و منافات با حكمت الهى و نظام آفرينش و ربوبيت نداشته باشد- حاجت ما را برآورده مى‏نمايد و اگر مصلحت نباشد به بهترين شكلى آنچه كه خير و صلاح ما را در آن مى‏بيند عنايت مى‏فرمايد و تشخيص اينكه دعاي ما به چه علتي در حال حاضر اجابت نشده است، به عهده ي ما نيست. بلكه آن چيزى كه بر عهده ما و كار و وظيفه ما است دعا نمودن و ميل و نيت و قصد و يقين به اجابت آن است؛ مصلحت‏سنجى و محاسبه خير و شر آن بر عهده رب‏العالمين است. مهم اين است كه بدانيم دعا خود عبادت مستقلى است و تنها براى خواستن و برآوردن حوائج نيست. دعا گفت‏وگو با خدا و خواندن حق‏تعالى است كه ممكن است در ضمن آن سؤال و تقاضا و درخواست نيز باشد و يا نباشد.
- ممكن است خداوند براي امتحان بنده، حاجت او را ندهد، يا به تاخير اندازد. اگر در دل، باور كنيم كه همه نقصها از ما است، مشكل حل مي شود. حضرت يونس نبي (عليه السلام) گفت: «اني كنت من الظالمين» سپس دعايش مستجاب شد؛ «فاستجبنا له و نجيناه من الغم و كذلك ننجي المومنين»
- اگر به فرض، صلاح ما در برآورده شدن حاجتمان نباشد، خداوند جبران مي كند. در روايت آمده كه اگر اجابت دعا به صلاح بنده نباشد، گناهي از او برداشته مي شود و يا اگر گناهي نداشته باشد، درجه اي بر درجات او افزوده مي شود. براستي آيا اين، خود اجابت دعا نيست!
پرسشگر گرامي!
داشتن دغدغه ي ازدواج در سنين جواني، كه براي دختران به وجود مي¬آيد، امري طبيعي است و ما نيز شرايط شما را درك مي كنيم؛ اما تأخير افتادن در امر ازدواج، مسأله¬اي است كه در آن عوامل متعددي دخيل هستند كه يكي از مهمترين آن عوامل براي دختران، نبود و يا كمبود خواستگار است.
بعضي از عوامل اين مسأله، از حيطه اختيارات انسان خارجند و برخي ديگر، مربوط به خود فرد و خانواده او مي شود كه طبيعتاً در اين موارد فرد مي¬تواند با تغيير دادن آنها موانع را برطرف نمايد. ما برخي از اين عوامل را كه از اهميت بيشتري برخوردار هستند مطرح مي كنيم.
1-گاهي اوقات موانعي بر سر راه آمدن خواستگاران وجود دارد كه يكي از اين موانع در برخي از موارد خانواده¬ دختر هستند. يعني اگر خانواده دختر به يك ويژگي يا صفت ناپسند اجتماعي، ظاهري، اخلاقي و يا مذهبي در بين فاميل، آشنايان و همسايه¬ها شناخته شوند، در اين صورت طبيعي است كه ديگران تمايلي به ارتباط برقرار كردن با چنين خانواده¬اي نداشته باشند. اين امر نيز بايد مورد توجه خانواده‏ها قرار گرفته و در صورت لزوم تغييرات لازم را در نحوه برخورد و صفات اخلاقى و آداب اجتماعى خود ايجاد نمايند تا زمينه ازدواج دختران آنها فراهم گردد.
2- يكي ديگر از موانع آمدن خواستگاران وجود ويژگي هاي ظاهري، جسماني و اخلاقي ناپسند در خود دختر مي¬باشد. يك ويژگي اخلاقي زشت مثل حسود بودن، مغرور بودن، تندخويي يا ... سبب پا پس كشيدن خواستگاران و سطحي شدن روابط فرد با ديگران خواهد شد. رعايت نكردن آداب اجتماعي در گفتار و رفتار سبب بد جلوه كردن انسان در نظر ديگران مي شود.
همچنين وضعيت ظاهري هر فرد نشانه و ملاكي است براي تشخيص دادن آنچه كه در ذهن و قلب او مي گذرد، بنابراين اگر خانمي با ظاهري شلخته، نامنظم و نامرتب در اجتماعات حاضر شود و يا اينكه شئونات ديني و عرفي را در پوشيدن لباس، آراستگي و آرايش رعايت نكند حتماً برداشت¬هاي نادرستي از او در فكر ديگران شكل خواهد گرفت كه اين مسأله خود مانع بزرگي بر سر راه ازدواج خواهد بود.
3- گاهي اوقات هم موانعي در اين مسأله دخالت دارند كه ما انسانها از درك و برطرف كردن آنها عاجز هستيم. مثل اينكه گاهي اوقات مصلحت انسان در كاري كه آن را مي خواهد و بر آن اصرار دارد نيست، اما او متوجه نيست.
قرآن كريم در اين زمينه كه انسان نمي تواند هميشه صلاح خود را درست تشخيص دهد و گاهي اوقات چيزي را مي خواهد كه به خير و صلاح او نيست و گاهي اوقات چيزي را كه خوب است نمي خواهد، مي فرمايد: «چه بسا شما چيزي را دوست نداريد ولي خير شما در آن است و چه بسا شما چيزي را دوست داريد ولي آن چيز براي شما شر است؛ عسي ان تكرهوا شيئا و هو خير لكم و عسي ان تحبوا شيئا و هو شر لكم» (سوره بقره آيه 216).
در هر حال انسان نسبت به آينده خود ناآگاه است و در اين گونه موارد تنها و بهترين راه، توكل بر خداوند و متوسل شدن به امامان معصوم عليهم السلام و دعا كردن است. چه موانع متعدد و بزرگي كه با دعا كردن و توسل از پيش روي انسان برداشته مي¬شود تا مسير زندگي صاف و هموار ¬گردد.
4- محل زندگي نامناسب نظير محله بدنام و يا جرم¬خيز نيز يكي ديگر از عواملي است كه باعث كم شدن شانس ازدواج يك دختر مي¬تواند قلمداد گردد. شايسته است در چنين مواردي جهت تغيير در سرنوشت دختر هم كه شده خانواده وي دست به هجرت زده و محل زندگي خود را تغيير دهند.
5- ضعف در روابط اجتماعي نظير انزواجويي دختر نيز يكي از اين عوامل هستند. در چنين مواردي پيشنهاد مي¬گردد چنين دختراني با حفظ عفت و رعايت ضوابط اخلاقي و شرعي در مجامع و محافل زنانه نظير روضه¬هاي خانگي، مراسم¬ هيأت¬هاي مذهبي و ... حضور يابند تا زمينه آشنايي مادران نيازمند عروس و يا واسطه¬ها با چنين دختري مهيا گردد.
6- گاهي نيز دختر در محلي زندگي مي¬كند كه همتايي براي ازدواج با وي نيست؛ مثلاً دختر مورد نظر داراي تحصيلات عاليه در حد دكتراست و يا اينكه وضع مالي پدرش بسيار بالاست و... در چنين مواردي يكي از راهكارها، هجرت و نقل مكان كل خانواده به محله و يا شهر بزرگتر و يا ميهمان شدن خود دختر(در صورت نبودن مانع و با رعايت ضوابط اخلاقي و شرعي) در منزل يكي از محارم در شهري بزرگتر است.

چند راهكارعملي براي حل مشكل:
1. درمجالس زنانه با ظاهري آراسته وزيبا حاضرشويد.
2. روابط اجتماعي خود را افزايش دهيد و سعي كنيد دراينگونه روابط با ديگران با گرمي و مهرباني برخورد كنيد.
3. درگفت و گوهاي خود به صورت غيرمستقيم علاقه و ميل خود را براي ازدواج با فرد مومن و متدين ابراز داريد (حتما به صورت غير مستقيم باشد).
4. مهارتهاي زندگي خود را افزايش دهيد. براي اين كار مي توانيد در كلاسهاي خياطي گلدوزي و... شركت كنيد.
5. چنانچه در رفتار و كردار خود نقاط منفي مشاهده مي كنيد سعي كنيد اين نكات را برطرف كنيد.
6. بادقت به بررسي موانع ازدواج خود بپردازيد و از اين موانع ليستي تهيه كنيد؛ سپس با تمام وجود سعي در بر طرف كردن اين موانع داشته باشيد. چنانچه بر طرف كردن اين موانع را از توان خود خارج مي دانيد از افراد آگاه و دلسوز كمك بگيريد.
7. از والدين خود بخواهيد براي بر طرف شدن مشكل شما دعا كنند.

بيان راهكارهاي معنوي حل مشكل:
1. متوسل شدن به امامان معصوم (عليهم السلام) به ويژه حضرت جوادالائمه (عليه السلام). چه موانع متعدد و بزرگي كه با دعا كردن و توسل از پيش روي انسان برداشته مي شود و مسير زندگي انسان صاف و هموار مي گردد. نقل است كه حضرت آيه الله العظمي بهجت (رحمةالله عليه) دراين گونه موارد نماز جعفر طيار (كه در مفاتيح الجنان آمده است) را سفارش مي كردند.
2. از اميرالمؤمنين نقل شده كه هر كس قصد ازدواج داشته باشد دو ركعت نماز گذارد؛ در هر ركعت پس از حمد سوره ياسين بخواند و پس از اتمام نماز حمد و ثناى پروردگار گذارد.
3. دو دعا را نيز زياد بخوانيد در قنوت نماز، بعد از هر نماز، در سجده يا هر وقت ديگر:
الف. «اللهم اغنني بحلالك عن حرامك و بطاعتك عن معصيتك؛ خدايا مرا بي نياز كن با حلالت از حرامت و با فرمانبرداريت از نافرمانيت». برخي از بزرگان توصيه كرده اند اين دعا 114 مرتبه در يك مكان مقدس مانند مسجد يا زيارتگاه خوانده شود.
ب. «ربِّ انّي لِما أنزلتَ اليّ مِن خيرٍ فقيرٌ؛ خدايا! بي ترديد من به خيري كه تو بر من فرو مي فرستي نيازمند و محتاجم».(قصص، آيه 24) قرآن مجيد مي فرمايد كه وقتي موسي گرسنه و تنها و بي سرپناه اين دعا را خواند به لطف خداي عالي حضرت شعيب دختر خود را به سوي او فرستاد و او را به دامادي برگزيد.
4. برخي به حسب تجربه خواندن و مداومت بر تلاوت آيه 21 سوره روم را براي اين منظور كارساز و مفيد مي دانند و آن آيه چنين است: وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (21) و از نشانه‏هاى خداوند اين است كه همسرانى از جنس خود شما براى شما آفريد، تا در كنار آنها آرامش يابيد، و در ميانتان مودت و رحمت قرار داد، در اين نشانه‏هايى است براى گروهى كه تفكر مى‏كنند.
5. دعاي «معراج» و «نادعلي» براي گشايش همه گرفتاري ها مفيد است.
6. امام صادق (عليه السلام) به ابوبصير مي فرمايند: هرگاه خواستي ازدواج كني ابتدا دو ركعت نماز بجا بياور سپس حمد و سپاس خداوند نما و بعد بگو «اللهم أني اُريد أن أتزوّج، اللهم فاقدر لي مِن النساء اعفهن فرجا، و احفظهن لي في نفسها و في مالي، و اوسعهن رزقا و اعظمهن بركه، و اقدر لي منها ولدا طيبا تجعله خلفا صالحا في حياتي و بعد موتي»؛ خداوندا! من مي خواهم ازدواج كنم، خداوندا! براي من پاكدامن ترين زنان را مقرر فرما و كسي كه خويشتن دار از همه نسبت به خود و نگهداري كننده ترين فرد در مالم باشد، كه به واسطه آن نفسم (حالم) و مالم محفوظ بماند، كسي كه فراخ ترين روزي و بيشترين بركت را در زندگي داشته باشد، و از وي براي من فرزندي طيب در نظر بگير كه جانشيني شايسته در حيات و ممات من باشد.
7. دعاى زير در اواخر جلد 103 بحارالانوار كتاب النكاح باب «الدعاء عند التزويج» از اميرالمومنين (عليه السلام) نقل گرديده است. اين حديث ضمن آنكه درخواست از خداست خود بيانگر عالى ترين معيارها در گزينش همسر نيز هست: هر كه قصد ازدواج داشته باشد دو ركعت نماز گذارد در هر ركعت پس از حمد سوره ياسين بخواند پس از اتمام نماز حمد و ثناى پروردگار گذارد و اين دعا را بخواند: «اللهم ارزقنى زوجه صالحه ولودا ودودا غيورا قنوعا ان احسنت شكرت و ان اسئت غفرت و ان ذكرت الله تعالى اعانت و ان نسيت ذكرت و ان خرجت من عندها حفظت و ان دخلت عليها سرت و ان امرتها اطاعتنى و ان اقسمت عليها ابرت قسمى و ان غضبت عليها ارضتنى يا ذالجلال والاكرام هب لى ذلك فانما اسالك ولا اجد الا ما قسمت لى»
مطمئن باشيد اگر به خداوند متعال توكل كنيد و تمام امور زندگى خود را به او واگذار كنيد، خداوند به بهترين وجه و شكل به آن رسيدگى خواهد كرد زيرا او خير و صلاح بندگانش را بهتر از آنها مى‏داند.

راه هاي كنترل شهوت:
«پناه بر خدا»
از خداى بخواهيم كه از زمين خوردن‏ها نگه‏ مان دارد، زيرا« لَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَكى‏ مِنْكُمْ؛ اگر فضل و رحمت الهى بر شما نبود، هرگز احدى از شما پاك نمى‏شد».1
بنده‏ى شهوت ندارد خود خلاص * جز به فضل ايزد و انعام خاص‏
از او عاجزانه بخواهيم ما را بر خاك نگذارد و از افلاك بگذراند؛ مبادا كه گرفتار ذلّت و زمين‏گير شهوت و پاى‏بند بت‏ها شويم. مبادا كه دير شود و از دست‏هاى خدا جدا شويم و در زير پاى شيطان بمانيم، در آن صورت حقير و خوار خواهيم شد، چرا كه «لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ وَ مَنْ يَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّيْطانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ؛ از گامهاى شيطان پيروى نكنيد! هر كس پيرو شيطان شود (گمراهش مى‏سازد، زيرا) او به فحشا و منكر فرمان مى‏دهد!».2
حضرت يوسف- عليه اسلام- كه پيامبر خدا بود، در مقابله بر نفس و جاذبه هاي آن به خدا پناه برد «وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسي‏ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّي؛ من هرگز خودم را تبرئه نمى‏كنم، كه نفس (سركش) بسيار به بديها امر مى‏كند مگر آنچه را پروردگارم رحم كن».3
اگر حال پيامبري چنين است، حال و روز ما مشخص است، كه همواره بايد از خدا استمداد نمود و به ريسمان او چنگ بزنيم تا بتوانيم از ظلمت نجات پيدا كرده و به نور راه يابيم «يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ؛ به خدا ايمان آورد، به دستگيره محكمى چنگ زده است، كه گسستن براى آن نيست و خداوند، شنوا و داناست».4
عروة الوثقى است اين ترك هوا * بر كشد اين شاخ جان را بر سما
تا برد شاخ سخا اى خوب كيش * مر ترا بالا كشان تا اصل خويش‏
آري كسي كه دست نياز خود را به سوي خدا دراز كند، او صداي بنده ي خود را مي شنود. در اين صورت مگر او بنده اش را در طوفان شهوات رها مي كند!!

«خويشتن داري»
راه نزديك كنترل غريزه ي جنسي ازدواج است. اما براي كساني كه امكانات ازدواج ندارند و يا ازدواج نموده اند، براي هدايت و كنترل خود بايد خويشتن داري كنند «وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذينَ لا يَجِدُونَ نِكاحاً حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ؛ و كسانى كه امكانى براى ازدواج نمى‏يابند، بايد پاكدامنى پيشه كنند تا خداوند از فضل خود آنان را بى‏نياز گرداند».5
اگر خويشتن داري و پاكدامني نباشد، حتي افرادي كه ازدواج نموده اند در ورطه ي آلودگي قرار دارند. اين مطلب را بايد خاطر نشان كنيم كه تحمل و خويشتن داري براي رفع نيازها در تمام مراحل زندگي لازم است. در جواني به يك صورت و در سنين مختلف به صورت ديگر.
فرض كنيد، شخصي ياد گرفته كه نيازهاي خود را سريع و به هر صورتي بر طرف كند، اكنون كه داراي فرزند شده است، بچه ها از او طلب ماشين گران قيمت مي كنند، به نظر شما اگر اين مرد كارمند يك بانك باشد چه مقدار احتمال مي دهيد كه براي رفع نياز خود و بچه هايش براي تهيه ي اتومبيل رشوه و يا كارهاي از اين قبيل انجام دهد؟
آري بايد بياموزيم براي رفع نيازهاي خود ظرفيت، خويشتن داري و صبر خود را افزايش دهيم. كساني كه خويشتن داري را در زندگي سرلوحه ي خويش قرار دهند خداوند راه حل هايي را در پيش پاي آنها قرار خواهد داد «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا؛ و هر كس تقواى الهى پيشه كند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‏كند».6

«ياد خدا»
نام و ياد خدا سبب مي گردد، فضاي فكر و ذهن داراي رنگ الهي شود. در اين صورت از كارهاي پست و كوچك انسان دور مي شود، زيرا نام و ياد كسي را در دل و جان دارد كه بزرگ است و وقتي دل انسان ياد بزرگي را بجا مي آورد نمي شود به كار كوچك مشغول شود «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ؛ نماز را برپا دار، كه نماز (انسان را) از زشتيها و گناه بازمى‏دارد، و ياد خدا بزرگتر است»7
هر مقدار نماز خود را زيباتر بجا بياوريد شما را از كارهاي زشت بيشتر دور مي كند. امتحان كنيد داروي بي بديلي ست.
ذكر حق پاك است چون پاكى رسيد * رخت بر بندد برون آيد پليد

«راهبردهاي عملي»:
1. افكار جنسي را كه به ذهنتان خطور مي‌كند بلافاصله با ذكر خدا و ياد آسيب‌هاي معنوي گناه از ذهن خود دور سازيد.
2. اوقات فراغت خود را با مطالعه، ورزش، تفريح، ‌زيارت، عبادت و ساير فعاليت‌هاي مثبت پر كنيد.
3. از نگاه كردن به مواضع جنسي و برجستگي‌هاي بدن ديگران پرهيز نماييد.
4. ايمان مذهبي خود را تقويت كنيد و توسل و دعا داشته باشيد.
5. از مشاهده اعمال، رفتار و گفتار زوج هاي جوان خودداري كنيد.
6. از معاشرت و سخن گفتن و نگاه كردن به جنس مخالف، حتي كودكان جذاب و خوش سيما خودداري ورزيد.
7. خوردن غذاهاي محرك و داراي كالري زياد، مانند خرما، پياز، فلفل و غيره را به حداقل برسانيد.

دوست گرامي، علاقه و تصميم شما براي دوري از گناه و نيفتادن در دام شهوات نشانه ايمان و آگاهي شماست؛ در واقع شما شرايط لازم براي پاكي و طهارت و بنده خو ب خدا بودن را دارا هستيد كه همان آگاهي و ايمان است. به همين دليل ادامۀ اين راه براي شما كار سختي نخواهد بود. برايتان آرزوي موفقيتهاي بيشتري داريم.
سالم و سعادتمند باشيد.

*منبع جهت مطالعه ي بيشتر؛
عوامل كنترل غرائز در زندگي انسان، حسين مظاهري، انتشارات مؤسسه نشر و تحقيقات ذكر.
-----------------------------
1 .نور/21.
2 .نور/21.
3 . يوسف/53.
4 . بقره/256.
5 . نور/33.
6 .طلاق/2.
7 . عنكبوت/45

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

سلام خیلی ممنونم