رفتن به محتوای اصلی

مساله جنگ بورسیه‌ای دولت با مجلس چیست !

تاریخ انتشار:
یک نت ـ گویا رئیس جمهور هنوز جایگاه نظارتی مجلس شورای اسلامی را درک نکرده و گویا قصد دارد هر اقدام نمایندگان مردم در ساختمان بهارستان را به معادلات سیاسی و غرض ورزی های سیاسی گره بزند.
مساله جنگ بورسیه‌ای دولت با مجلس چیست !

یک نت ـ

بعد از کش و قوس های فراوان و جنجال‌های رسانه ای که به راه افتاد، سرانجام چند روز قبل وزارت علوم طی اطلاعیه ای نتایج تحقیقات و بررسی های خود را در مورد موضوع بورسیه های دولت قبل را اعلام و از بین 3هزار و 772 نفر، تنها بورسیه 36 نفر لغو شد.

ماجرای بورسیه را می توان یکی از جنجالی ترین اتهاماتی دانست که دولت روحانی به دولت قبل زده بود. جنجالی که چندین ماه صدر اخبار را به خود اختصاص داد و حتی دستمایه ای بود برای نگاه سیاسی به استیضاح اولین وزیر علوم دولت روحانی.

آغاز یک جنجال رسانه ای

حدودا اوایل خرداد سال جاری بود که مجتبی صادقی رئیس سازمان امور دانشجویان کشور در یک نشست خبری اعلام کرد که « دولت برای هر یک از دانشجویان بورسیه خارج بین ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه می‌کند. شماری از دانشجویانی که از سال ۸۵ تا ۹۲ به خارج اعزام شده‌اند، شرایط اعلام شده در فراخوان را نداشتند مثلا حداقل معدل کارشناسی باید ۱۴ و کارشناسی ارشد ۱۶ می‌بود که معدل ۷۳ نفر در مقطع کارشناسی زیر ۱۴ و ۷۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد زیر ۱۶ بوده است. در مجموع ۳۰۰۲ نفر از این تسهیلات استفاده کردند که ما نمی‌گوییم تمام این افراد مشکل داشتند ولی اعلام کردیم که این تعداد بدون آزمون مشغول به تحصیل در مقطع دکتری شده‌اند. نهادهای قانونی در حال بررسی پرونده‌ها و تخلفات صورت گرفته احتمالی هستند.»

این اظهارات آغازی بود بر یک جنجال رسانه ای که از سوی طیف تندور و رسانه های حامی دولت کلید خورده بود و قرار بود اینگونه به جامعه القا شود که «از یک تخلف بزرگ در دولت گذشته رونمایی شده» و «هر کسی که در دولت قبل بورسیه تحصیلی اتخاذ کرده است، به طور غیر قانونی و به خاطر رانت‌های مختلف موفق به این کار شده است»!

هر چند تنها پس از گذشت 4 روز از اظهارات صدیقی، وزارت علوم با انتشار بیانیه ای با مضمون عذرخواهی، سخنان رئیس سازمان امور دانشجویان کشور را رد کرد؛ اما پیگیری ها ادامه یافت تا اینکه سرانجام نتیجه این تحقیق و تفحص از سوی وزارت علوم در تاریخ دوم آبان رسانه ای شد.

واکنش وزیر علوم دولت دهم به پرونده بورسیه ها

کامران دانشجو وزیر علوم دولت دهم که پس از به جریان افتادن پرونده بورسیه ها، انگشت اتهام را به سوی خود می دید در واکنش به این جنجال رسانه ای می گوید: «بورسیه های غیرقانونی وجود نداشته و مشخص شد فضاسازی بوده است. دولت یازدهم بورسیه‌های خود و بورسیه‌های قبلی و دولت‌های گذشته را هم بررسی کند.»

دانشجو با بیان اینکه اگر کسانی که این کارها را انجام دادند، ریگی به کفششان نبوده و نیست، کار را به تحقیق و تفحص مجلس واگذارند، گفت: آن چیزی که مجلس از آنها خواسته است در مورد بررسی بورسیه‌های غیرقانونی، بروند از سال 68 تاکنون را بررسی کنند تا مشخص شود سیاهی برای زغال است یا کسی دیگر.

اما گذشتن زمانی نزدیک به حدود پنج ماه نشان داد که تمام تیترهای مشابه رسانه های اصلاح طلب و نزدیک به دولت تنها یک هوچی گری رسانه ای بود و اطلاعیه وزارت علوم ثابت کرد که ماجرای از یک تخلف بزرگ و ملی به سطح 36 نفر تقلیل پیدا کرد. به عبارت دیگر از بین 3 هزار و 772 بورسیه ارائه شده، تنها بورسیه 36 نفر لغو شده که آمار تخلف در دولت گذشته زیر 1% را نشان می دهد.

ارتباط استیضاح فرجی دانا با ماجرای جنجالی بورسیه ها؟!

اما یکی از نکات قابل توجه که در ماجرای بورسیه ها مورد هجمه قرار گرفت، استیضاح اولین وزیر علوم دولت روحانی بود. در حالی که پرونده بورسیه ها در وزارت علوم در حال بررسی بود، استیضاح فرجی دانا در مجلس کلید خورد و او اولین وزیر عزل شده دولت یازدهم لقب گرفت.

عزل فرجی دانا از مدیریت بر وزارت علوم کافی بود تا روزنامه های زنجیره ای و حتی شخص رئیس جمهور دو ماجرای بی ربط را بهم مرتبط کند!

اتهام ارتباط بین استیضاح فرجی دانا و بررسی پرونده بورسیه ها در حالی است که نمایندگان مجلس از دلایل زیر بعنوان ادله استیضاح وزیر علوم نام برده بودند:

- اعزام گروه‌های سیاسی بعضا دارای سوابق تندروی، کارشناسان، ارزیابی عملکرد روسای دانشگاه‌ها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاه‌ها فراهم کرده و تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاه‌ها برخلاف رویه‌های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و خلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری.

- منصوب کردن افراد دارای سوابق مشخص در فتنه ۸۸ در مسئولیت‌های مهم ستادی وزارتخانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاه‌ها و نصب افراد دارای سوابق تند افراطی بویژه در مدیریت‌های میانی دانشگاه‌ها.

- عدم مواجهه درست با تحرکات سیاسی ضدانقلاب و ضدنظام برخی عناصر فعال در دانشگاه‌ها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضددینی و گرایشات شدیدا قومی و تجزیه‌طلبانه و یا الحادی در محیط‌های دانشگاهی و احیای برخی تشکل‌های افراطی و آشوب‌طلب.

- عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته‌شدگان قانونی بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی و متاسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دوره‌ها علیرغم تاکید مراجع ذیصلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی اساتید اخراج شده توسط هیئت‌های رسیدگی به تخلفات و یا مراجع ذیربط دانشگاه‌ها.

روحانی: بعضی‌ها گفته بودند وزیر علوم نباید به بورسیه‌ها دست بزند

اما در بین تمامی جنجال‌های رسانه ای و ایجاد شائبه ارتباط بین استیضاح وزیر علوم و بررسی پرونده بورسیه ها، اظهارات کنایه آمیز روحانی نیز قابل تامل بود. وی در هشتمین همایش ملی نخبگان با اشاره به این‌که بعضی‌ها گفته بودند وزیر علوم نباید به بورسیه‌ها دست بزند، اضافه کرد: کار ناقص وزیر دانشمند قبلی آقای دکتر فرجی‌دانا را توسط سرپرست محترم وزارت علوم، جناب آقای دکتر نجفی به زودی تکمیل خواهیم کرد. در بررسی بورسیه‌ها بعضی موارد به افرادی می‌رسیم که انتصاب‌ها با اخلاق و با استعداد و کار و تلاش و کوشش نبوده است که باید به این نقطه برسیم، اما می‌دانیم که مشکلات را باید قدم به قدم از پیش پا برداریم.

اتهامات بورسیه ای به دولت روحانی

جنجال رسانه‌ای و هجمه برعلیه بورسیه های دولت قبل در حالی است که برخی رسانه ها نیز خبر از بورسیه های شخصی و خانوادگی در دولت جدید در طول مدت کمتر از یک سال می دهند.‫شبکه اطلاع رسانی دانا در روزهای استیضاح وزیر علوم و ایامی که جنجال بورسیه ها به اوج خود رسیده بود، طی گزارشی از تلاش خارج از عرف برای اخذ بورسیه تحصیلی فرزندان 4 نفر از مدیران فرجی دانا خبر داد. "زینب رضوان‌طلب" دختر رئیس‌مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم، محمدبشیر صدیقی فرزند مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان و "سلما امی" دختر یکی از مشاوران ارشد وزارت علوم است که با دخالت دولتمردان برای اخذ بورسیه آنها تلاش سده است. اما موارد تخلف بورسیه در دولت روحانی به همین‌جا ختم نشده و مورد بعدی به یکی دیگر از معاونان وزیر مربوط می‌شود.این معاون وزیر، فرزند احمد احمدی است؛ احمد احمدی زمانی که توفیقی سرپرست وزارت علوم بود در پیامی انتصاب وی را تبریک گفت و از وی خواست تا به برخی از فسادها در وزارت علوم پایان دهد. البته پیام های تبریک آقای نماینده سابق مجلس موثر واقع شد و توفیقی فرزند وی را به عنوان معاون برگزید.‬

وقتی کلاغ را به جای قناری جا می زنند!

البته پایگاه خبری فرهنگ نیوز فعلا قصد ندارد به جریان بورسیه های غیرقانونی دولت جدید وارد شود و تنها به نقل قول از یک پایگاه خبری پرداخته، اما آنچه مهم به نظر می رسد این است که گویا رئیس جمهور هنوز جایگاه نظارتی مجلس شورای اسلامی را درک نکرده و گویا قصد دارد هر اقدام نمایندگان مردم در ساختمان بهارستان را به معادلات سیاسی و غرض ورزی های سیاسی گره بزند.

البته شاید همان روز که روحانی در واکنش به کارت زرد مجلس به وزیر ارشاد گفت که «نگران کارت زردهای مجلس نیستیم» به راحتی می شد فهمید که وی جایگاه نظارتی مجلس را درک نکرده اما کمتر کسی باور می کرد که حدود نه ماه بعد، رئیس جمهور نگرانی های مجلس شورای اسلامی را مبنی بر سقوط رتبه علمی دانشگاه های ایران در سطح جهان را به یک نگاه سیاسی تعبیر کند!

البته شاید این هم یک نوع سیاست نوین باشد؛ سیاستی که از دیرباز در کوچه و بازار رایج بوده و امروز به ساختمان پاستور رسیده. همان روشی که کلاغ را رنگ می کردند و به جای قناری به فروش می رساندند!

البته برخی کارشناسان سیاسی نیز بر این باورند که این روش، در حقیقت جو سازی برای انحراف اذهان عمومی مردم از خواسته های اساسی مانند بهبود وضعیت معیشت و اشتغال به موارد فرعی چون بورسیه است؛ کاری که تاکنون بارها در دولت یازدهم اتفاق افتاده است.

منبع : فرهنگ نیوز

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا