خیانت برخی مادران به دخترانشان

یک نت ـ آیا شما خیانتی از این بالاتر سراغ دارید که مادری خودش را از آتش حفظ کند اما دختر دلبندش را نه تنها از آتش حفظ نکند بلکه با روش‌های نادرست تربیتی و با دست خودش او را روانه آتش کند؟
خیانت

یک نت ـ  یکی از دستورات مسلم دین اسلام حفظ حجاب است؛ خداوند متعال در سوره نور آیه 31 می‌فرماید: «وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ[نور/31] و بايد روسرى خود را بر سينه خويش [فرو] اندازند.

قرآن دستور می‌دهد که روسری را طوری برگریبان گشند که گردن و سینه هاشان پوشیده بماند.

این آیه زمانی نازل شد و به زنان دستور حفظ حجاب داد که در آن دوران زنان دامنه روسری خود را به شانه‌ها یا پشت‌سر می‌افکندند، به گونه‌ای که گردن و اندکی از سینه آنها نمایان می شد (چیزی که امروزه و به ظاهر در عصر نوین شاهد آن هستیم یعنی برگشت به جاهلیت به اسم مد و پیشرفت و مدرنیته!!!).[1]

حجاب اثرات مثبت دنیوی و اخروی دارد؛ حجاب باعث جلب رحمت الهی می‌شود، حجاب موجب عفت عمومی جامعه شده از امنیت و حقوق شخصی زن حفاظت می‌نماید و از ارزش و کرامت والای زن پاسداری می‌کند و...[2]

در مقابل؛ بی‌حجابی و یا بدحجابی موجب عذاب الهی ،مایه تیرگی جان دور شدن از رستگاری محروم ماندن از محبت الهی می‌شود. بی‌حجاب دزد محبت بین زن و شوهر است، بی‌حجاب باعث و بانی گسترش زنا در جامعه می‌شود، بی،حجاب باعث زنای فکری و خیالی مرد با همسر خود می‌شود، بی‌حجابی گرایش به خودارضایی در جونان را افزایش می‌دهد و آنان را به امور جنسی ترغیب می‌کند، بی‌حجابی نوعی زیرپا گذاشتن آیات الهی و قیام علیه خداست و...[3]

جای بسی تأسف و تعجب است که در جامعه، مادرانی دیده می‌شوند که خود دارای چادر و حجاب هستند؛ اما دخترانشان که در کنارشان راه می‌روند نه تنها چادر ندارند بلکه با وضعی نامناسب و بعضا آرایش کرده می‌باشند.

برخی والدین می‌گویند وقتی دختر بچه در سن 4 - 5 سال هست نباید او را چادر و روسری پوشاند چرا که خسته شده و از چادر زده می‌شوند؛ در ضمن اینکه هنوز به سن تکلیف نرسیده اند. جالب اینجاست که وقتی دختربچه خودش اظهار می‌دارد که روسری یا چادر می‌خواهم برخی والدین به بهانه اینکه گرمت می‌شود و یا عرق می‌کنی با او به مخالفت می‌پردازند؛ مسلم است با این اعتقاد و شیوه تربیتی وقتی دختر به سن تکلیف هم برسد میل چندانی به حفظ حجاب نخواهد داشت.

خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید:« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ [تحریم/6] اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد خودتان و خانواده‌تان را از آتشى كه هیزم آن مردم و سنگ‌هاست‏ حفظ كنيد [آتشی که] بر آن فرشتگانى خشن [و] سختگير گمارده شده‌اند»

حال با وجود این دستور صریح آیا شما خیانتی از این بالاتر سراغ دارید که مادری خودش را از آتش حفظ کند اما دختر دلبندش را نه تنها از آتش حفظ نکند بلکه با روش‌های نادرست تربیتی و با دست خودش او را روانه آتش کند؟

پس یکی از وظایف والدین نسبت به فرزند خود تربیت دینی آنان است که این مسئله یک شبه ایجاد نمی‌شود؛ بلکه باید با روش‌های مختلف تربیتی از جمله(الگودهی، موعظه، تشویق و تنبیه، قصه‌گویی، بازی، نقاشی و..) به تدریج و با شیوه‌های جذاب، روحیه دین‌پذیری را در فرزندان ایجاد کرد.

پدر و مادر دلسوزی که به فکر آینده دخترشان هستند و از همان دوران کودکی برای او حساب پس‌انداز باز می‌کنند و یا اورا بیمه عمر می‌کنند، آیا نباید به صورت واقعی عمر او را بیمه کنند؟!!
فرزندان زمانی بیمه می‌شوند که با یادگیری راه‌های درست، راهی را طی کنند که هم در دنیا از آسیب‌ها محفوظ باشند و هم در آخرت با رسیدن به پاداش‌های بهشتی در ناز و نعمت و آسایش زندگی کنند.

پس بیایید با تربیت دینی فرزندانمان و علاقمند کردن دخترانمان به حفظ حجاب آنان را در دو جهان بیمه کنیم.

منابع:
[1]. حجاب از دیدگاه قرآن و سنت، فتحیه فتاحی زاده، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اول، زمستان 73، ص124.
[2]. برگرفته از کتاب حجاب از دیدگاه قرآن و سنت، فتحیه آشتیانی.
[3]. برگرفته از کتاب درسنامه حجاب، محسن دهقانی، انتشارات صبح صادق، چاپ دوم 1390.

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده