رفتن به محتوای اصلی

خواهر من طلاق گرفته يه پسر هفده ساله داره

تاریخ انتشار:
یک نت ـ خواهر من طلاق گرفته يه پسر هفده ساله داره پسرش با پدرش زندگي مي کنه پدرش هم ازدواج کرده تعطيلات مياد پيش ما يعني خونه پدر بزرگش.مدام سرش تو گوشيه ،بازي ميکنه ،چت ميکنه
خواهر من طلاق گرفته يه پسر هفده ساله داره

یک نت ـ خواهر من طلاق گرفته يه پسر هفده ساله داره پسرش با پدرش زندگي مي کنه پدرش هم ازدواج کرده تعطيلات مياد پيش ما يعني خونه پدر بزرگش.مدام سرش تو گوشيه ،بازي ميکنه ،چت ميکنه،.....موقع غذا خوردن هم سرش تو گوشيه. زياد حرف نميزنه با دوستاش ميره بيرون و....  مادرش هم ميره سر کار زياد به بچه نميرسه.بچه خوبيه ولي حرف گوش کن نيست هرچي ميگيم اينقدر با گوشي بازي نکن برات ضرر داره گوش نمي کنه آقاجونم هم از دستش عصباني ميشه ميگه اگه مي خواي اينجا بموني نبايد با گوشي بازي کني خواهرام هم بهش گير ميدن اونم ناراحت ميشه گريه ميکنه.با خوانواده پدريش هم رفت و آمد نداره

ما بايد چي کار کنيم

ممنون

پاسخ:درود بر شما

گرايش و وابستگي به گوشي همراه و اينترنت يكي از معضلات جدي عصر كنوني است. البته علل زمينه هايي گرايش و وابستگي را شديدتر مي كند مانند: تنهايي و احساس تنهايي، ضعف در مهارت هاي ارتباطي، نداشتن همدم و دوست صميمي، اهل ورزش نبودن و چاقي و نداشتن تحرك، فرار از افكار ناراحت كننده با استفاده ناهشيار يا هشيار از دوستان يا جذابيت هاي اينترنت،  معلوليت و.. .

براي ارتباط موثر با نوجوان و جوان آشنايي با ويژگي هاي دوران رشد و تحول آنها بسيار مهم است. دوره نوجواني را دوره زندگي دوباره گفته اند چون فرد با تغييرات روان شناختي و اجتماعي، معنوي جسمي و هورموني مواجه مي شود. گرفتار بحران هويت مي شود. در ارزش ها و باروهايي كه خانواده به او تزريق كرده اند و يا القا كرده اند شك مي كند و گرفتار بحران هويت مي شود. بنابراين به طور كلي ارتباط با نوجوان نياز به مهارت دارد و شرايط خاص ايشان ايجاب مي كند دقت و هنر در ارتباط قوي تر و ظريف تر باشد.

پذيرش پديده تلخ طلاق و آسيب هاي آن در زندگي ايشان زمينه زيادي در همدلي شما و ارتباط موثر خواهد داشت. اگر خانواده او را به خاطر گرايش به گوشي از خود براند آسيب هاي خطرناك تري در جامعه در كمين ايشان است. بنابراين بايد به جاي تهديد، تذكر مستقيم و پياپي به خصوص در برابر ديگران با روش هاي غيرمستقيم ايشان به روش ها و فعاليت هاي سازنده و بانشاط تشويق و ترغيب كنيد. براي از اين روش ها عبارتند از:

- كمك از دعا و صدقه و توسل

- جهت دادن ايشان به دوستي با افراد مثبتف

- تشويق توانايي ها و فعاليت هاي مثبت ايشان

- تفريحات و سفرهاي كوتاه مدت و بلند مدت خانوادگي

- تشويق ايشان به كارهايي كه مورد علاقه ايشان است و متناسب با استعدادشان

- تشويق به ورزش و سرگرمي هاي مفيد همراه با دوستان و جوانان بانشاط و خوب فاميل،

- تقويت باورهاي ديني با سفرهاي زيارتي و سياحتي، تشويق به شبهه زدايي با مشاوره با كارشناسان ديني و..

- كمك گرفتن از افراد مورد قبول و محبوب ايشان براي بيان آسيب هاي وابستگي به اينترنت و ورود به دنياي ايشان براي كشف و رفع نيازهاي ايشان. ايشان را تشويق كنيد براي مشكلاش با مشاوران در ارتباط باشد.

معرفي كتاب

الف) دنياي نوجوان، محمدرضا شرفي، نشر منادي تربيتب) مشاوره تلفني:096400

منبع: کانال مشاوره مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا