متاسفانه شوهرم شراب خواره !!

یک نت ـ شوهرم اهل نماز نیست. گاهی هم مشروب میخورد البته کم. خیلی برای تغییر دادنش تلاش کردم ولی بی نتیجه بوده. هر راهی را امتحان کردم برای ترک مشروب خوردنش از زبان خوش گرفته تا قهر و دعوا و کم محلی ولی هیچ جوابی نگرفته‌ام.
شراب

شوهرم شراب مي خوره چكار كنم؟

 

شوهرم اهل نماز نیست. گاهی هم مشروب میخورد البته کم. خیلی برای تغییر دادنش تلاش کردم ولی بی نتیجه بوده. هر راهی را امتحان کردم برای ترک مشروب خوردنش از زبان خوش گرفته تا قهر و دعوا و کم محلی ولی هیچ جوابی نگرفته‌ام.

خیلی دوست دارم نماز بخواند فکر می‌کنم شاید نماز خوندن باعث بشود مشروب را هم کنار بذارد ولی متاسفانه در آن مورد هم نتوانستم تاثیر مثبتی بگذارم.

با مهربانی، مستقیم، غیر مستقیم، گفته‌ام اما فايده‌اي نداشته است. الان هم مدتی هست که در این مورد حرفی نزدم. خودم نمازم را می‌خوانم و البته سعی می‌کنم جلوی همسرم بخوانم بلکه رويش تاثیر بگذارد ولی متاسفانه تا الان هیچ تاثیری نداشته. ایشان حتی روزه هم می‌گیرد ولی بدون نماز. چه راهکارهایی پیشنهاد می‌دید؟

سلام

همان گونه كه مي‌دانيد امر به معروف و نهى از منکر مراتبى دارد كه عبارتند از: امر به معروف با زبان و دل، نصيحت کردن، اعراض و بى اعتنايى، ترک مراوده.

اگر تأثير نکرد جايز است با کلمات تند و خشن که خالى از گناه باشد يا با توسّل به زور جلو فرد گنهکار را بگيريد، يا وسايل گناه را از دسترس او خارج سازيد. كه شما ظاهرا همه اين را ه ها را رفته ايد و قطعا نزد خداوند متعال داراي اجر و مزد بالايي هستيد همان گونه كه خداوند در قرآن كريم مي‌فرمايد:

مردان و زنان با ايمان ولىّ (ويار و ياور) يكديگرند؛ امر به معروف و نهى از منكر مى‌‏كنند؛ نماز را بر پا مى‏‌دارند؛ و زكات را مى‏‌پردازند؛ و خدا و رسولش را اطاعت مى‏‌كنند؛ بزودى خدا آنان را مورد رحمت خويش قرار مى‌‏دهد، خداوند توانا و حكيم است! [1]

و اين را بدانيد كه وظيفه ما امر به معروف و نهي از منكر است، و فرقي نمي‌كند كسي كه منكر انجام مي‌دهد از نزديكان باشد يا ساير مردم، چه حرف ما را قبول كنند و عمل خلافشان را ترك كنند و يا به دلسوزي‌هاي ما توجه‌اي نكنند ولي به هر حال وظيفه يك مومن امر به معروف و نهي از منكر است همان گونه كه خداوند در قرآن كريم مي‌فرمايد:

آن‌ها را امر به معروف و نهى از منكر كن، اگر از تو پذيرا شوند، آن‌ها را از آتش دوزخ حفظ كرده‌‏اى و اگر نپذيرند، وظيفه خود را انجام داده‌‏اى!.[2]

راه هاي ترك شراب و اهل نماز شدن عبارتند از:

1: بيان فايده نماز و خطرات بي نمازي: نماز فریضه ای است كه هیچ كدام از اعمال انسان به اندازه آن اهمیت ندارد و انسان هر كار خیری كه انجام بدهد در صورتی قبول می‌شود كه نمازش مورد قبول واقع بشود همان گونه كه در روایتی از رسول اكرم نقل شده است كه می‌فرماید:

نماز ستون دین است هر گاه نماز انسان نزد خداوند پذیرفته شود اعمال دیگرش نیز پذیرفته می شود و اگر نمازش پذیرفته نشود اعمال دیگرش هم پذیرفته نمی‌شود.[3]

اگر انسان اهل نماز نباشد باید از ناراحتی دق كند چرا كه بهشت برین كه بهترین نعمت‌های الهی در آن است در صورتی به انسان داده می‌شود كه اهل نماز باشد و در مقابل كسانی كه اهل نماز نیستند قطعا در جهنم و عذاب الهی گرفتار خواهند شد همان گونه كه خداوند در قرآن كریم می‌فرماید:
اصحاب یمین كه نامه اعمالشان را به نشانه ایمان و تقوایشان به دست راستشان مى‏‌دهند آنها در باغ‌هاى بهشتند، و سؤال مى‏‌كنند از مجرمان،چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟مى‏‌گویند: ما از نمازگزاران نبودیم[4]

شخصي كه اهل نماز نيست هر چه تلاش می كند از زندگی لذت نمی‌برد همان گونه كه خداوند در قرآن كریم می‌فرماید:

و هر كس از یاد من روى گردان شود، زندگى سخت و تنگى خواهد داشت و روز قیامت، او را نابینا محشور مى‏‌كنیم[5]

شراب نيز يكي از نوشيدني هاي خطرناك است كه خداوند انسان ها را از خوردن آن ها نهي كرده و فرموده است:
اى كسانى كه ايمان آورده‌‏ايد، شراب و قمار و بتها و گروبندى با تيرها پليدى و كار شيطان است، از آن اجتناب كنيد تا رستگار شويد[6]

خطر شراب و قمار به قدرى زياد است كه در رديف بت پرستى قرار گرفته، به همين دليل در روايتى از پيامبر صلي الله عليه و آله مى‏‌خوانيم

شرابخوار همانند بت پرست است. [7]

 اثر الكل در عمر انسان؛ يكي از دانشمندان مشهور غرب اظهار مي‌دارد كه هرگاه از جوانان 21 ساله تا 23 ساله معتاد به مشروبات الكلي، 51 نفر بميرند، در مقابل از جوان هاي غير معتاد، 10 نفر هم تلف نمي‌شوند.

دانشمند مشهور ديگري ثابت كرده است كه جوان هاي 20 ساله، كه انتظار مي‌روند پنجاه سال عمر كنند در اثر نوشيدن الكل، بيشتر از 35 سال عمر نمي‌كنند.

2. اثر الكل در نسل بشر؛ دانشمندان به تجربه ثابت كرده‌اند، كسي كه در حين انقاد نطفه مست است، 35 درصد از عوارض الكليسم حاد را به فرزند خود منتقل مي‌كند و اگر زن و مرد هر دو مست باشند، صد در صد عوارض حاد در بچه ظاهر مي‌شود، براساس آماري كه در اين زمينه وجود دارد، كودكاني كه زودتر از وقت طبيعي به دنيا آمده‌اند، از پدران و مادران الكلي 45 درصد و از مادران الكلي 31 درصد و از پدران الكلي 17 درصد بوده‌اند. كودكاني كه هنگام تولد توانايي زندگي را ندارند، از پدران الكلي 6 درصد و از مادران الكلي 45 درصد و نيز كودكاني كه فاقد نيروي كافي عقلايي و روحي بوده‌اند، از مادران الكلي 75 درصد و از پدران الكلي نيز 75 درصد بوده است.

3. اثر الكل در اخلاق؛ در شخص الكلي عاطفه خانوادگي و محبت نسبت به زن و فرزند ضعيف مي‌شود، به طوري كه مكرر ديده شده كه پدراني، فرزندان خود را با دست خود كشته‌اند.[8]

كسي كه بداند شراب هم به روحش ضربه مي‌زند و هم به جسمش اگر اهل فهم و درك باشد قطعا ترك خواهد كرد.

4: در زمان هايي با ايشان وارد بحث و گفتگو درباره شراب خواري بشويد كه سر حال باشد و به حرف هاي شما دل مي‌دهد.

5: اول خوبي‌هايي كه دارد بگوييد و بعد بگوييد چقدر خوب بود كه شراب خواري را ترك مي‌كردي و اگر اين عمل بد در تو نبود مرد بسيار خوب و ارزشمندي بودي هماني مي‌شدي كه من آرزويش را داشتم

6: از دوستان بسيار نزديكش بخواهيد كه او را موعظه كند.

7: دعا كنيد و از خداوند بخواهيد كه به او تواني بدهد كه بتواند بر اين گناه غلبه كند.

8: او را به ياد مرگ بيندازيد و اين كه در قيامت چگونه مي‌خواهد پاسخ اين گناه را بدهد.

9: نوشيدني هاي مجاز ديگر را به او پيشنهاد بدهيد و بگوييد اين همه نوشيدني حلال چرا سراغ حرام مي‌روي؟

10: عده‌ای می­‌گویند که نوشیدن شراب باعث فعال شدن کلیه و یا شادابی پوست و امثالهم می‌گردد و حال آن‌که واقعیت چیز دیگری است یعنی نه تنها چنین نیست بلکه سبب تحلیل رفتن ارگانیزم بدن شده و بعضاً موجب هلاکت می‌گردد.

11: کسانی که دائماً در معرض فشارهای عصبی و محیطی قرار دارند بیشتر از دیگران در معرض خطر گرایش به شراب هستند که اگر فرد راه صحیح مقابله با آن‌ها را نداند امکان دارد برای آرامش مقطعی از شراب استفاده کند و پُر واضح است که تبعات حاصله پس از نوشیدن شراب فشارهای عصبی منفی را دو چندان می‌کند. پس سعي كنيد در فضاي خانه محلي سرشار از آرامش و عشق برايش فراهم كنيد.

12: نگرش غلط، به مسئله شراب: با توجه به تعریف‌هایی که از شراب در طول تاریخ توسط افراد مختلف شده مبنی بر اینکه انسان را از غم رها می‌کند و در مجموع اطلاعات غلط موجب می‌شود که فرد دیدگاه مثبتی نسبت به مصرف شراب پیدا کند. شما به او بگوييد كه شراب خواري راه رهايي از غم و غصه نيست بلكه ذكر و ياد خدا باعث آرامش دل ها مي‌شود.

اميد است كه با اين راه كارهايي كه خدمت شما ارائه شد بتوانيد شوهرتان را از اين گناه حفظ كنيد و سعي كنيد قسمت هاي فوايد نماز و خطرات بي نمازي و شراب خواري را كپي گرفته و در معرض ديد ايشان قرار بدهيد.

منابع:
[1]. وَالْمُؤمِنُونَ وَ المُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ اوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُوْنَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُقيمُونَ الصَّلوةَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاةَ وَ يُطيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ الئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ انَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ «سوره توبه، آيه 71»
[2]. «تَأْمُرُهُمْ بِما امَرَ اللَّهُ وَ تَنْهاهُمُ عَمَّا نَهاهُمْ اللَّهُ انْ اطاعُوكَ كُنْتَ قَدْ وَقَيتَهُمْ، وَ انْ عَصَوْكَ كُنْتَ قَدْ قَضَيْتَ ما عَلَيْكَ؛
[3]. الصلاة عمود الدین ان قبلت قبل ما سواها و ان ردّت ردّ ما سواه«كنج حكمت، ص 122 بحث اساس دین»
[4]. إِلاَّ أَصْحابَ الْیَمینِ، فی‏ جَنَّاتٍ یَتَساءَلُونَ، عَنِ الْمُجْرِمینَ، ما سَلَكَكُمْ فی‏ سَقَرَ، قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ «سوره مدثر آیات 39 تا 43»
[5]. وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمی«سوره طه آیه 124»
[6]. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون«مائده آيه 90»
[7]. شارب الخمر كعابد الوثن « تفسير نمونه، ج‏5، ص: 72»
[8]. لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، كد: 1/100117276)

منبع: سایت رهروان ولایت

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

سلام بنظرمن توجهت رو بهش بیشتر کن تا جایی که تنها نمونه حتی واسه مدت زمان کوتاهی.که فکرش منحرف نشه