رفتن به محتوای اصلی

منظور از کل يوم عاشورا و کل ارض کربلا چيست؟

تاریخ انتشار:
یک نت ـ عاشورا، قيام عدالت خواهان با عده اي قليل و ايمان و عشقي بزرگ، در مقابل ستمگران كاخ‌نشين و مستكبران غارتگر بود و دستور آن بود كه اين برنامه، سرلوحه زندگي امّت در هر روز و در هر سرزمين باشد..
منظور از کل يوم عاشورا و کل ارض کربلا چيست؟

یک نت ـ جملة مذكور شعاري ديني و اعتقادي است، نه روايت.اين جمله و شعار، نشان دهنده پيوستگي و تداوم خطّ درگيري حقّ و باطل در همة زمان ها و مكان هاست. هميشه و در طول تاريخ، حقّ و باطل رو در روي هم قرار دارند و اين انسان هاي آزاده هستند كه وظيفه پاسداري از حق و پيكار با باطل را برعهده دارند.بي اعتنا گذشتن از كنار حقّ و باطل، بي ديني است. نبرد عاشورا اگر چه از نظر زمان كوتاهترين درگيري در كمتر از يك روز بود، ولي از نظر امتداد، طولاني ترين درگيري با ستم و باطل است و تا هر زمان كه هر آرزومندي آرزو كند كاش در كربلا بود و در ياري امام شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(عليه السلام) به فوز عظيم شهادت مي رسيد، ادامه دارد. كما اينكه در زيارت امام حسين(عليه السلام) به اين نكته اشاره شده است: يا ليتنا كنّا معكم فنفوز فوزاً عظيماً .

همان گونه كه امام حسين(عليه السلام) وارث پيامبران عليهم السّلام است، پيروان عاشورايي او نيز وارث خطّ سرخ جهاد و شهادت اند و پرچم كربلا را بر زمين نمي نهند واين مسأله جوهر تشيع در بُعد سياسي است.

حضرت امام خميني(ره) در پيامي به مناسبت 17 شهريور سال 57 فرمود: عاشورا، قيام عدالت خواهان با عده اي قليل و ايمان و عشقي بزرگ، در مقابل ستمگران كاخ‌نشين و مستكبران غارتگر بود و دستور آن بود كه اين برنامه، سرلوحه زندگي امّت در هر روز و در هر سرزمين باشد... .[1]

اباعبدالله الحسين(عليه السلام) قيام بر ضدّ سلطه ستمگري را كه حلال را حرام مي‌كند و عهد الهي را شكسته و بر خلاف سنّت پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله وسلم) عمل نموده، ضروري مي‌داند و مي‌افزايد: فلكم فيّ اُسوةٌ؛[2] كار من براي شما الگو است .

گسترة زمين و زمان كربلا و عاشوراست و هميشه و همه جا با الهام از اين مكتب، در راه آزادي و عزّت بايد فداكاري نمود. جملات آخر را با كلامي از امام خميني به پايان مي بريم: اين كلمة كلّ يومٍ عاشورا و كلّ ارضٍ كربلا ، يك كلمه بزرگي است... همه روز بايد ملّت ما اين معنا را داشته باشد كه امروز روز عاشورا است و ما بايد مقابل ظلم بايستيم و همين جا هم كربلاست و بايد نقش كربلا را ما پياده كنيم. انحصار به يك زمين ندارد. انحصار به يك افراد نمي شود... همه زمين ها بايد اين نقش را ايفا كنند .[3]-----------------------------پي نوشتها:[1]صحيفة نور، ج 20، ص 57.[2]تاريخ طبري، ج 4، ص 304، چاپ مطبعة الاستقامه بالقاهره.[3]صحيفة نور، ج 9، ص 202، با استفاده و اقتباس از كتاب فرهنگ عاشورا،ذيل جملة كلّ يومٍ عاشورا .منبع : انجمن گفتگوی دینی

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا