رفتن به محتوای اصلی

اسرار نهفته در روزه و روزه داران

تاریخ انتشار:
«ماه رمضان ، ماهی است که برای راهنمای مردم و شناخت حق از باطل قرآن را نازل کردم ، پس این ماه را دریابید و روزه بدارید» ، [بقره آیه 185] حال سوال این است که چرا خدا در این ماه ، روزه را واجب کرده است.
اسرار نهفته در روزه و روزه داران

یک نت ـ اسرار نهفته در روزه و روزه داران رمضان 94

« شَهرُ رَمَضانَ الَّذِی اُنزِلَ فِیهِ القُزآنُ هُدیً لِلنّاسِ البَیِّناتٍ مِنَ الهُدی وَ الفُرقان »،[ بقره آیه 185]

ماه رجب ، ماه کشت و کار است ، ماه شعبان ، ماه پرورش ، ماه رمضان ماه برداشت و بهره وری ،

کم کم شمارش معکوس ماه ضیافت الله ، ماه مهمانی خدا ، ماه بندگی به مشام  می‌رسد ، ماه رجب رفت ، ماه شعبان با تمام خوبیها و برکاتش رو به پایان است .

خوش به سعادت کسانی که از فیوضات این دو ماه بهره بردند و در نهر زلال تقوا ،  قلب خود را شستشو دادند و با دست پر، و آغوشی گشاده به استقبال رمضان می روند .

در ادامه اهمیت روزه و ماه مبارک رمضان را خدمت شما عرض خواهم کرد.

در قرآن کریم خداوند متعال در باره ماه مبارک رمضان می‌فرماید : «ماه رمضان ، ماهی است که برای راهنمای مردم و شناخت حق  از باطل قرآن را نازل کردم ، پس این ماه را دریابید و روزه بدارید» ،  [بقره آیه 185]  حال سوال این است که چرا خدا در این ماه ، روزه را واجب کرده است.

در پاسخ باید گفت ، ماه مبارک رمضان ، بر ماه های دیگر برتری دارد،  و برتری این ماه ، بخاطر این است که خداوند متعال در این ماه  قرآن را برای بشر نازل کرده است ، قرآن کتابی است برای هدایت و راهنمای بشر، و با دستور ات خود، قو انین صحیح را به بشر اموزش داده است و این قوانین سعادت انسان را تضمین میکند [1]، پس بنابراین اهمیت و ارزش ماه مابرک رمضان بخاطر نزول قرآن کریم بر حضرت محمد (صلی الله علیه و اله) می باشد .[2]

در روایات اسلامی هم به اهمیت این ماه بسیار سفارش شده است پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه واله) در اهمیت این ماه فرمودند: «ای مردم ماه رحمت الهی و ماه برکت به شما رو کرده است که بهترین ماه خداست ، ماهی است که به مهمانی خدا دعوت شده اید و نفس های شما تسبیح ، و خواب شما عبادت است ، در این ماه دعایتان مستجاب است ، و از خداوند بخواهید شما را برای خواندن قرآن موفق بدارد، هر کس یک آیه از قرآن را در این ماه بخواند مانند کسی است که در ماه هاى دیگر یک ختم قرآن خوانده است.

بدبخت ترین مردم کسی است که از آمرزش خدا در این ماه محروم کردد ، و سعی کنید با گرسنگی و تشنگی در این ماه ، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را یاد کنید به  فقراء و مساکین خود صدقه دهید و بزرگان خود را احترام کنید و کودکان را ترحم کنید. صله رحم کنید و زبان ها نگهدارید و چشم از نامحرم بپوشانید ، در وقت نماز که خدا عنایت ویژه ای دارد دست به دعا بر دارید و دعا کنید و از گناهان خود توبه کنید .

خداوند به غزت خود قسم خورده است که به نماز گزاران و ساجدان  عذاب ننماید پس سنگینی گناه را با سجود سبک نمایید و استغفار نمایید. ای مردم هر کس در این ماه به یک روزه دار افطار دهد ثواب آزادکردن یک بنده را دارد و گناهانش آمرزیده می‌شود ، گرچه با نیمه خرمائى ، و یا به شربتى آب باشد.

هر کس آزادی از آتش جهنم را می‌خواهد نماز مستحبی بخواند ، و هر کس واجبی را در این ماه ادا کند ثواب هفتاد واجب در ماه های دیگر را دارد ، هر کس در این ماه  برمن بسیار صلوات بفرستد ، خداوند متعال روزى که میزان ها سبک است میزانش را سنگین کند».[3]

پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه واله ) درباره حال خوش روزه داران فرموده است:« خوشا به حال کسانی که برای خدا گرسنه و تشنه می کشند اینها در روز قیامت سیر می‌شوند». [4]

ان شاء الله همه ما در این ماه پر فضیلت ، بهره کافی از ماه مهمانی خدا را ببریم .

-------پی نوشت :1- [ تفسیر  نمونه، ج 1، ص 634 ]‏2- [ تفسیر نور، ج 1، ص 289]3- [امالی شیخ صدوق  ، ص 93]4- [وسائل‌الشیعه، ج٧، ص٢٩٩، ح٢]

منبع: jonbeshnet.ir

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا