رفتن به محتوای اصلی

بیانیه نهایی: فردو تحقیقاتی و غنی‌سازی محدود می‌شود + (تصاویر)

تاریخ انتشار:
طی روزهای گذشته تیم‌های مذاکره کننده ایران و آمریکا در چندین نوبت و در سطوح مختلف به مذاکره با یکدیگر پرداخته‌اند. مشروح و لحظه به لحظه مذاکرات، مدام به روز رسانی می شود.
بیانیه نهایی: فردو تحقیقاتی و غنی‌سازی محدود می‌شود + (تصاویر)

یک نت ـ طی روزهای گذشته تیم‌های مذاکره کننده ایران و آمریکا در چندین نوبت و در سطوح مختلف به مذاکره با یکدیگر پرداخته‌اند.  

مذاکرات هسته ای لوزان بین ایران و 5+1 به مراحل حساس خود رسیده است. طرفین مذاکره در اظهار نظر هایی گاه همسو و گاه متناقض اخباری از مذاکرات منتشر می کنند. در ادامه گزارش لحظه به لحظه فردا از این مذاکرات را می خوانید:

۲۳:۳۴: کری: این که از ایران بخواهیم کلا خودش را تسلیم ما کند جمله جالبی برای نقل قول در اخبار می شود اما عملی نیست.

۲۳:۲۷: کری: ایران موافقت کرده است که همه سوخت مصرف‌شده راکتور اراک را به خارج از ایران بفرستد

۲۳:۲۴: کری: توافق کردیم که تمام فعالیت‌های غنی‌سازی فردو متوقف شود، ما توافق کردیم که تنها در نطنز اورانیوم غنی سازی شود.

۲۳:۲۰: جان کری: تفاهم سیاسی که به آن رسیدیم مبنای توافقی خواهد بود که ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را کاهش می‌دهد.

 

* * *

۲۳:۱۴: اوباما: این توافق برای مردم ایران و جهان خوب است. اطمینان نداشتن و احترام نگذاشتن در رابطه با یکدیگر به جایی نمی‌انجامد و این احترام است که در رابطه با چنین موضوعاتی کار می‌کند. ایالت متحده و متحدانش بر چنین اساسی کار می‌کنند البته نتانیاهو انتقاداتی داشته است. دستاوردهای امروز او را راضی خواهد کرد. هیچ جنبه‌ی غیر امنیتی برای او وجود ندارد. من تیم خودم را خواهم فرستاد و او را راضی می‌کنم که دیگر فعالیت ایران نه نتها برای اسراییل، بلکه برای عربستان و شورای‌ همکاری خلیج‌ فارس نیز به هیچ وجه مخاطره‌آمیز نخواهد بود. شرایط با ثبات‌تری وجود دارد.

 

۲۳:۱۳: اوباما: این یک توافق بین ایران و آمریکا نیست.

۲۳:۱۰: اوباما: وقتی راه حل های دیپلماتیک هست نباید به سراغ راه حل های دیگر رفت. همان کاری که ما درباره ایران کردیم.

۲۳:۰۷: اوباما: اگر کنگره این توافق را (بر اساس اختلافات سیاسی) نپذیرد این یک شکست دیپلماتیک جهانی خواهد بود.

۲۳:۰۶:اوباما: این توافق بین من و ایران نیست، این توافق بین ایران و آمریکا و قدرت های جهان است اگر کنگره بخواهد این توافق را به هم بزند مسوولیت دارد.

۲۳:۰۵: اوباما: این طور نیست که اگر ما از ایران بخواهیم که کل برنامه هسته ای را بر بچیند همین کار را بکند. تحریم ها هم آنها را وادار به چنین کاری نکرد. تاریخ هم همین را نشان داده، ایران با فشار از برنامه اش کوتاه نمی آید. با این راه حل دیپلماتیک است که می توان جلوی مخاطرات را گرفت.

۲۳:۰۲:اوباما: باید از منتقدان توافق پرسید آیا یک توافقی که جزئیات آن قابل بررسی است بهتر از یک جنگ دیگر در خاورمیانه نیست؟

۲۲:۵۳: باراک اوباما: وقتی که من به ریاست جمهوری رسیدم، ایران برنامه غنی‌سازی خود را پی می‌گرفت.اما ما سنگین‌ترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال کردیم که به آوردن ایران پای میز مذاکره کمک کرد.

 

 * * *

 

22:30: نشست خبری محمد جواد ظریف و وزیران خارجه ۱+۵ برای قرائت بیانیه پایانی مذاکرات لوزان آغاز شد و وزیر خارجه ایران متن کامل بیانیه پایانی را قرائت کرد.

 محمد جواد ظریف در نشست خبری در دانشگاه پلی تکنیک لوزان در قرائت این بیانیه اعلام کرد : ما، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نماینده عالی اتحادیه اروپا، همراه با وزرای خارجه ۳ کشور اروپایی به اضافه ۳ (چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، آمریکا، بریتانیا و ایالات متحده) از ششم تا سیزدهم فروردین ۱۳۹۴ در سوئیس دیدار نمودیم.

همانطور که در آذرماه ۱۳۹۲ توافق کرده بودیم، ما به این منظور در اینجا گرد هم آمدیم تا راه حل هایی به منظور دستیابی به حل و فصل جامعی که ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین نموده و کلیه تحریم ها را به صورت کامل لغو نماید، پیدا کنیم.

امروز ما یک گام تعیین کننده برداشتیم: ما به راه حل هایی در مورد مولفه های مهم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافتیم. این امر مدیون عزم سیاسی، حسن نیت و تلاش جدی همه طرف ها بوده است. اجازه فرمائید از همه هیات های نمایندگی به خاطر تلاش های خستگی ناپذیرشان تقدیر نماییم.

تصمیم امروز ما که مبانی مورد توافق برای متن نهایی برجام را پایه ریزی می کند بسیار مهم است. اکنون می توانیم مجددا نگارش متن توافق نهایی و ضمایم آن را با بهره گرفتن از راه حل هایی که در این چند روز به آنها دست یافته ایم، شروع کنیم.

همچنان که ایران برنامه صلح آمیز هسته ای خود را دنبال می کند، سطح و ظرفیت غنی سازی و میزان ذخایر ایران برای دوره های زمانی مشخص، محدود خواهد شد و نطنز تنها مرکز غنی سازی ایران خواهد بود. تحقیق و توسعه غنی سازی در ایران بر روی ماشین های سانتریفیوژ بر اساس یک جدول زمانی و سطح توافق شده، انجام خواهد شد.

فوردو از یک سایت غنی سازی به یک مرکز هسته ای، فیزیک و فن آوری تبدیل خواهد گردید. در این مرکز همکاری بین المللی در حوزه های تحقیق و توسعه ی مورد توافق مورد تشویق قرار خواهد گرفت. مواد شکافت پذیر در فوردو نخواهد بود.

رآکتور تحقیقاتی پیشرفته آب سنگین در اراک با همکاری مشترک بین المللی بازطراحی و نوسازی خواهد شد به گونه ای که پلوتونیوم با قابلیت تسلیحاتی در آن تولید نگردد. بازفرآوری صورت نخواهد گرفت و سوخت مصرف شده صادر خواهد گردید. 

مجموعه تدابیری برای نظارت بر اجرای مفاد برجام شامل کد اصلاحی ۳.۱ و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی مورد توافق واقع شده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی از فن آوری های مدرن نظارتی استفاده خواهد کرد و از دسترسی های توافق شده بیشتری از جمله به منظور روشن کردن موضوعات گذشته و حال برخوردار خواهد شد.

ایران در همکاری های بین المللی در حوزه انرژی هسته ای صلح آمیز مشارکت خواهد نمود که می تواند شامل ساخت نیروگاه های هسته ای و رآکتورهای تحقیقاتی شود. یک حوزه مهم دیگر، همکاری در زمینه ایمنی و امنیت هسته ای می باشد.

اتحادیه اروپایی، اعمال تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته ای خود را خاتمه خواهد داد و ایالات متحده نیز اجرای تحریم های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته ای را، همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته ای ایران به نحوی که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی شود، متوقف خواهد کرد.

یک قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر خواهد شد که در آن برجام تائید شده، کلیه قطعنامه های قبلی مرتبط با موضوع هسته ای لغو خواهد گردید و برخی تدابیر محدودیت ساز مشخص، را برای یک دوره زمانی مورد توافق، لحاظ خواهد کرد.

ما در هفته ها و ماه های آینده، برای نگارش متن برجام شامل جزئیات فنی آن، در سطوح سیاسی و کارشناسی کار خواهیم کرد. ما خود را متعهد به تکمیل تلاش ها تا تاریخ ۱۱ تیرماه می دانیم. از دولت سوئیس به خاطر حمایت های سخاوتمندانه در میزبانی این مذاکرات تقدیر و تشکر می نمائیم. از خبرنگاران عزیز که در این مدت همراه ما بودند نیز سپاس گزاریم.

* * *

 

22:00‌: قرار است فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این بیانیه را به زبان انگلیسی قرائت کند و پس از آن محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز آن را به زبان فارسی بخواند. پاسخ به سئوال خبرنگاران هم در برنامه این نشست تدارک دیده شده است. وزیران خارجه ۱+۵ در این نشست و معاونان آنها در این نشست حضور دارند

 

21:40 : در آستانه قرائت بیانیه پایانی نشست مذاکرات لوزان خلاصه ای از مجموع راه حل های تفاهم شده برای رسیدن به برنامه جامع منتشر شد.

 

21:25 : ظریف در توئیتر: راه حل پیدا شد آماده نگارش متن هستیم

 

20:46 : نشست پاياني ايران و كشورهاي ١+٥ در لوزان آغاز شد ؛ به نظر مي رسد در پايان اين نشست، طرفين خود براي اعلام بيانيه مشترك مطبوعاتي آماده كنند.

 

 

20:37 :نشست خبري فدريكا موگريني و ظريف براي قرائت بيانيه مشترك تا کمتر از دو ساعت ديگر خواهد بود .

 

 

 20:02 :خبرنگاران با اعلام مسئولان تشريفات از هتل بو ريواژ به محل استقرار خبرنگاران منتقل و به وسيله اتوبوس عازم دانشكده پليتكنيك شدند  که اين امر نشانه پايان مذاكرات است و احتمالا تا ساعتي ديگر نشست پاياني و بيانيه قرائت مي شود.

 

 

19:20 : بر اساس  گزارش دانشكده پلي تكنيك لوزان كه گفته می شود بیانیه پایانی در آن قرائت خواهد شد، این دانشگاه از صبح امروز تعطيل شده و آماده برگزاري نشست است و . به نظر مي رسد مذاكرات تا چند ساعت آينده با انتشار بيانيه اي پايان يابد و طرفين با دست يابي به راه حل هاي کلی آماده نگارش متن توافق جامع شوند

 

 

19:00 : پایان نشست ظریف و کری بعد از نیم ساعت

 

18:37 :  آغاز نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا

 

18:17 : دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند جزئیات هر گونه توافق احتمالی بین ایران و گروه ۱+۵ در رایزنی‌های هسته‌ای به دولت‌ها و کنگره ارائه خواهد شد

 

16:04: وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز توافقی امضا نمی‌شود، ابراز امیدواری کرد که امیدواریم امروز به راه حل‌ها برسیم و همچنین وی در پاسخ به این سوال که مذاکرات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت گفت: انشالله فردا تهرانیم

 

 

15:45 : نشست موگرینی و کری در جریان است/ ناهار کاری اشتان مایر با فابیوس

 

15:22 : یک شبکه آمریکایی در گزارشی درباره مذاکرات لوزان نوشت که از زمان کنفرانس صلح پاریس(۱۹۱۹) آمریکا در هیچ مذاکره‌ای به اندازه گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در میز مذاکره نبوده است.

 

15:10 :  رایزنی موگرینی و ظریف با حضور عراقچی، روانچی و اشمیت پس از 45 دقیقه پایان یافت

 

15:05 : شبکه خبری المیادین گزارش داده است که به نظر می‌رسد بیانیه پایانی مذاکرات لوزان تا ساعاتی دیگر منتشر شود

 

14:54 : رئیس اسبق دستگاه اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی می گوید رایزنی های هسته ای بین ایران و 1+5 به تقویت جایگاه ایران در منطقه منجر شده است.

 

14:00 : جلسه داخلی 1+5 در جریان است

 

12:55 : رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: مباحث فنی را بررسی می‌کردیم و به طلوع خورشید نزدیک هستیم

 

12:18 : وزیر خارجه ایران گفت: پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتیم، اما نتیجه‌ای حاصل نشده و در صورت ثمربخش بودن مذاکرات، بیانیه مشترک صادر می‌شود.

 

11:00 : العربیه اعلام کرد: اشتان مایر در لوزان می‌ماند. پیش از این قرار بود وی امروز لوزان را ترک کند.

 

09:41 :  یک روزنامه آمریکایی در گزارشی درباره مذاکرات هسته‌ای ادعا کرد که کاخ سفید بررسی گزینه‌هایی چون «تشدید تحریم‌ها، اقدام نظامی یا تمدید مذاکرات ژنو» را آغاز کرده است.

 

09:39 : خبرگزاری رویترز با امیدوارکننده خواندن بازگشت وزیر خارجه فرانسه به لوزان، نوشته است که هیچ‌یک از طرفین نمی‌خواهند دست خالی از سوئیس بازگردند.

 

09:19:  مذاکرات هسته‌ای که تمام شب گذشته ادامه داشت، ساعت 5:50 به وقت لوزان برای استراحت تیم‌ها متوقف شده و قرار است تا ساعتی دیگر از سر گرفته شود.

 

 

06:23 : رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس ویدئویی با وزیر خارجه و وزیر انرژی این کشور از آنها خواسته ضرب‌الاجل از پیش‌تعیین شده را نادیده بگیرند و طوری وانمود کنند که آماده ترک گفت‌وگوها هستند.

 

02:25 : نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا به همراه معاونانشان و با حضور حسین فریدون و همچنین رایزنی صالحی و مونیز و کارشناسان 2 کشور همچنان در جریان است.

 

15:22: سی‌ان‌ان: اختلاف‌های اصلی در مذاکرات به ۳ماه بعد موکول می‌شود. خبرنگار این شبکه اظهار داشت: دو طرف برای رسیدن به بیانیه حاوی مسائل کلی حرکت می‌کنند و مسائل موردمناقشه جدی به ۳۰ ژوئن یعنی مهلت نهایی تعیین شده که قرار است تا آن تاریخ، توافق نهایی حاصل شود موکول می‌شود. 

15:10: نشست دوجانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا در هشتمین روز مذاکرات دقایقی قبل در لوزان سوئیس آغاز شد.

 

14:56: آلمان: اگر نیت خوبی وجود داشته باشد حصول یک توافق هسته‌ای ممکن است. وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای با اشاره به گره خوردن مذاکرات شب گذشته در لوزان بر سر برخی پرسش‌های مهم، اعلام کرد که اگر نیت خوبی بین تمامی طرف‌های وجود دارد و حصول یک توافق ممکن است.

 

14:38: "لوران فابیوس": پیشرفت در مذاکرات با ایران به گونه‌ای نیست که توافقنامه امروز امضا شود / به گزارش شبکه تلویزیونی "المستقبل"، وزیر خارجه فرانسه گفت: مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران پیشرفت داشته است، اما این پیشرفت به اندازه‌ای نیست که بتوان توافقنامه را امروز امضا کرد

14:15: عراقچی در گفتگو با تلویزیون: در بحث اعتماد سازی و لغو تحریم‌ها هنوز اختلافاتی وجود دارد. در پایان امروز توافقی نخواهیم داشت؛ وقتی توافق می‌کنیم که همه موارد مکتوب شود. بیانیه امروز، اعلام پیشرفت در مذاکرات و رسیدن به راه حل است و هیچ پیوستی ندارد. مصریم که در گام اول توافق، تحریم‌های اقتصادی، مالی، بانکی و نفتی برداشته شود و تحریم‌های مربوط به موضوعات دیگر هم در چارچوب مشخصی قرار گیرند. تحقیق و توسعه روی ماشین‌های پیشرفته باید ادامه داشته باشد.

13:17: ایتارتاس: بیانیه سیاسی توافق هسته‌ای دو صفحه است. این خبرگزاری روسی به نقل از یک دیپلمات بلندپایه مدعی شد: طرف‌های مذاکرات در حال کار بر روی یک بیانیه سیاسی دو صفحه هستند.

13:03: نشست وزرای خارجه ۱+۵ بدون حضور وانگ‌یی،‌ فابیوس و لاوروف آغاز شد

12:32: "فیلپ هاموند": به حصول پیشرفت‌هایی در روز چهارشنبه امیداوریم. به گزارش شبکه "بی‌بی‌سی"، وزیر خارجه انگلیس گفت: ما چارچوب تفاهم موسع و کلانی داریم اما هنوز بر سر برخی موضوعات کلیدی باید کار کرد. به حصول پیشرفت‌هایی در مذاکرات هسته‌ای طی روز چهارشنبه امیداوریم.

12:23: لاوروف لوزان سوئیس را ترک کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در حالی که هنوز مذاکرات هسته‎ای گروه ۱+۵ با ایران در سوئیس ادامه دارد، لوزان را ترک کرد.

11:56: وزیر خارجه چین: در موضوعات اصلی مذاکرات با ایران "پیشرفت قابل ملاحظه" حاصل شده است. به گزارش رویترز، در بیانیه وزارت خارجه چین به نقل از "وانگ‌یی" وزیر خارجه آمده که "پیشرفت قابل ملاحظه در موضوعات کلیدی" در مذاکرات هسته‌ای ۱+۵ با ایران در سوئیس حاصل شده است.

11:46: نشست داخلی معاونان و کارشناسان هیئت‌های مذاکره‌کننده گروه 1+5 برگزار شد. 11:44: جلسه دکتر صالحی با مونیز آغاز شد.

10:24: رویترز: تمامی نکات کلیدی در مذاکرات هسته‌ای مورد توافق نیستند. برخی مقامات رسمی نزدیک به مذاکرات هسته‌ای لوزان اعلام کرده آند که طرف‌ها بر سر تمامی جزئیات کلیدی و مرکزی مورد نیاز برای چارچوب سیاسی که بنیان توافق هسته‌ای آتی را تشکیل می‌دهد، توافق نکرده‌اند.

10:05:  به گزارش المیادین، وزیر خارجه روسیه در لوزان سوئیس گفت: ایران و گروه ۱+۵ بر سر همه موضوعات اصلی پرونده هسته‌ای ایران به توافق اولیه رسیدند.

06:10: متن پیام تبریک وزیر امور خارجه کشورمان در اینستاگرام وی: بعد از یک روز پرتنش و دیدارهای پی در پی بالاخره به یک توافق جامع رسیدیم که فردا جزییات آن را تنظیم و اعلام خواهیم کرد. تبریکات این جانب را جهت موفقیت ملت ایران را بپذیرید.

04:32: فابیوس لوزان را ترک کرد.

04:07:  ظریف در جمع خبرنگاران حضور یافت و گفت: از صبح ساعت 6 همه هیات ها مشغول مذاکره بودند به غیر از کمتر از دو یک ساعت برای نماز واستراحت. هیچ فرصتی نبود؛ از همه فرصت ها استفاده شد.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: پیشرفت های خیلی خوبی در صحبت ها بود و تا الان که ساعت یک ونیم بامداد است کار ادامه پیدا کرد.

وی گفت: تصمیم گرفته شد بقیه کار را از ساعت 6 و 7 صبح شروع کنیم. امیدواریم بتوانیم فردا به نتیجه برسیم.

02:33: یک مقام آمریکایی خبر تعیین ضرب‌الاجل برای ایران را تکذیب کرد. پیش از این خبرگزاری رویترز از تعیین سپیده دم روز چهارشنبه به عنوان آخرین مهلت ایران برای امضای توافق هسته‌ای خبر داده بود.

02:08: ماری هارف: مذاکرات آنقدر پیشرفت داشته که گفتگوها وارد روز چهارشنبه شود. معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد: هرچند که هنوز برخی مسائل کلیدی و سخت وجود دارد اما مذاکرات آنقدر پیشرفت داشته که وارد روز چهارشنبه شود.

01:22: فرانس ۲۴ از احتمال ترک مذاکرات از سوی وزرای خارجه فرانسه و آلمان خبر داد. همچنین برخی از خبرنگاران حاضر در مذاکرات نیز از احتمال ترک مذاکرات از سوی وزیر امور خارجه آمریکا خبر داده‌ و می‌گویند: دیپلمات‌های غربی از ایران خواسته‌اند که تا صبح امروز توافق هسته‌ای را امضا کند.

01:00: نشست وزاری امور خارجه ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ از سرگرفته شد. در نبود وزیر امور خارجه چین، وزرای خارجه ۶ کشور و نماینده وزیر امور خارجه چین سومین دور از مذاکرات هسته‌ای خود را از سر گرفتند.

چهارشنبه ۱۲ فروردین

 

23:41: ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی تازه از پیشرفت قابل توجه در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۵+۱ خبر داده است. 

 

خانم ماری هارف در توئیتر اعلام کرده: به اندازه‌ای در مذاکرات با ایران پیشرفت کرده‌ایم که گفتگو‌ها را تا چهارشنبه هم ادامه دهیم. 

 

 

23:11 خبرنگار الحدث در لوزان سوئیس گفت: غربی‌ها حاضر نیستند تحریم‌های ایران را به صورت کامل و یکباره لغو کنند. 

 

وی خاطر نشان کرد: بر اساس گفته برخی از ناظران و برخی از منابع مذاکره کننده هم اکنون طرفین مذاکره کننده تلاش می‌کنند مواد توافقنامه هسته‌ای را بنویسند که احتمالاً طی ساعت‌های آتی اعلام شود. وی افزود: این توافقنامه به عنوان یک بیانیه سیاسی خواهد بود که در بردارنده مسائل مهم برنامه هسته‌ای ایران است. 

 

 

22:55: حمید بعیدی نژاد در گفتگوی ویژه خبری گفت: وزیرخارجه چین ازقبل قراربود لوزان راترک کند،خللی ایجادنمیشود/برخی جنبه های تحریمها حل شده امابرخی جنبه های آن هنوز یاقیمانده و درحال مذاکره هست/ درلحظات منحصربه فردی به سرمیبریم.

 

22:45: وزیر خارجه چین دقایقی پیش و بدلایل نامعلومی محل مذاکرات را ترک کرد. یک مقام آمریکایی: اگر مفید باشد، مذاکرات تا چهارشنبه ادامه می‌یابد

 

21:22 حمید بعیدی‌نژاد، معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه "در مرحله پایانی مذاکرات هستیم" گفت: "مسائلی از جمله موضوع تحریم‌ها،‌ مباحث تحقیق و توسعه، و برخی مباحث مرتبط با غنی‌سازی که همواره از اوایل مباحثات جزو مسائل مهم تلقی می‌شدند در این مرحله پایانی نیز جزو مذاکرات قرار دارند."  

وی افزود: مذاکرات را تا زمانی که تضمین کنیم حقوق هسته‌ای ایران در توافق تضمین شود ادامه می‌دهیم. فکر می‌کنیم که مذاکرات تا پایان ساعات امشب ادامه خواهد داشت.

20:25 در حالی که خبرها از قرائت بیانیه تفاهم مشترک حکایت دارد، یک مقام ارشد آمریکایی گفته مذاکرات می‌تواند به روز چهارشنبه هم کشیده شود.

20:10 گاردین: متن اعلامیه پایانی مبهم خواهد بود، بخشی از موارد توافق ذکر می‌‌شود و اختلاف‌های باقی مانده طی گفتگو تا پایان ماه ژوئن حل خواهد شد

20:00 نتانیاهو: بر اساس توافقی که در لوزان مورد مذاکره است، زمان گریز هسته ای ایران (به سمت بمب اتمی) کمتر از یک سال خواهد بود. این توافق راه مسلح شدن ایران به سلاح اتمی را هموار می کند./هاآرتص

19:30 رویترز: انتظار می‌رود مذاکرات تا اواخر امشب ادامه یافته و احتمالا به چهارشنبه نیز کشیده شود. مقام‌های رسمی گفته‌اند که امیدوارند بر سر چیزی شبیه بیانیه به توافق برسند، در عین حال هر تفاهم اولیه و مقدماتی که مورد توافق قرار گیرد، محرمانه خواهد بود.

19:20 به گزارش منابع خبری از لوزان، تا ساعاتی دیگر بیانیه مشترک ایران و گروه 1+5 در دانشگاه یونیل لوزان قرائت می‌شود. هیئت مذاکره‌کننده ایران امشب به تهران بازمی‌گردد.

19:00 وزیر امور خارجه روسیه به لوزان محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران و شش کشور رسید.

18:30 سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که روز گذشته از محل مذاکرات به مسکو بازگشته بود، دقایقی قبل وارد ژنو شد.

18:25 بهروز کمالوندی‌، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مورد روند مذاکرات گفت: "در مورد موضوعات فنی مورد اختلاف، حرکت اگر چه کند اما همچنان رو به جلو است."آقای کمالوندی همچنین اضافه کرد که از صبح امروز مذاکرات فنی  علی اکبر صالحی و ارنست مونیز در خلال گفتگوهای وزرا در جریان بوده است./مهر

18:15 شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد که اختلاف جدیدی در مذاکرات هسته‌‌ای لوزان بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک مطرح شد که مربوط به هویت طرفی است که باید درباره نقض توافق‌نامه قضاوت کند.

18:00 آنگلا مرکل صدراعظم آلمان: امیدوارم ایران و 1+5 به توافق برسند هرچند تا کنون توافقی حاصل نشده است.آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفته که توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران "پیامی مثبت" خواهد بود اما تاکید کرده که مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است. خانم مرکل که در یک نشست خبری مشترک با رئیس جمهوری فرانسه سخن می‌گفت، افزود که هر نوع توافقی باید متضمن آن باشد که ایران برای مدتی طولانی به تسلیحات اتمی دست نخواهد یافت./بی‌بی‌سی

17:30 سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در مورد موضوعات فنی مورد اختلاف، حرکت همچنان رو به جلوست اگرچه کند است.

17:20 یک منبع آگاه با تکذیب ادعای آسوشیتدپرس گفت: بحثها همچنان ادامه دارد و هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

17:15 دیپلمات فرانسوی می‌گوید پاریس نمی‌خواهد معماری فشارهای ایجاد شده در طول یک دهه علیه ایران را در رایزنی‌های هسته‌ای از دست بدهد.

17:00 سومین نشست وزیران خارجه ایران و کشورهای 1+5 حدود یکساعت و نیم طول کشید و جلسه بعدی نیز بعد از یک ساعت تنفس آغاز به کار کرد.

16:30 نشست هماهنگی عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران و وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا در جریان است. گفته می‌شود که هیات‌ها تاکید دارند امروز ولو تا پاسی از شب گذشته کار را به سرانجام برسانند.

16:15 نیویورک تایمز نوشته است که ایران و قدرت‌های جهانی در لوزان به توافق سیاسی اولیه نزدیک شده‌اند، اما نشانه‌ها حاکی است که تصمیم گیری در مورد چند مورد اختلافی مهم ممکن است به مهلت نهایی مذاکرات در پایان ماه ژوئن (نهم تیر) موکول شود.

16:00 جلسه وزرای خارجه ایران و 1+5 به پایان رسید. بنابر اخبار منتشر شده، طرفین در حال رایزنی برای تدوین متن بیانیه مشترک جهت اعلام "تفاهم سیاسی" هستند.

15:00 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پیشتر بر اساس برنامه، قرار بود امروز سه شنبه به تونس برود، به منظور تداوم حضور در مذاکرات هسته‌ای لوزان سفر خود به این کشور را لغو کرد.

14:45 نشست ایران و1+5 با حضور وزرای امورخارجه، معاونان و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی پیش در هتل بوری واژ لوزان آغاز شد.

14:20 یک منبع نزدیک به مذاکرات گفت که دو مشکل اصلی در مذاکرات صبح امروز یکی توالی زمانی رفع تحریم‌ها و دیگری چگونگی اطمینان یافتن از یک ساله بودن زمان گریز هسته‌ای (به سمت سلاح اتمی) بوده است./بی‌بی‌سی

14:15 منبع اروپایی نزدیک به مذاکرات: جلسه اول امروز با ایران چندان امیدوار کننده نبود./بی‌بی‌سی

14:00 روانچی معاون وزیر خارجه خبر برخی رسانه‌های غربی مبنی بر تمدید مهلت مذاکرات را رد کرد.

14:00 سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه: "در مورد برداشتن تحریم‌ها معتقدم که وقتی توافق حاصل شد، تحریم‌ها باید برداشته شود، حالا یا کاملا لغو شود، یا موقتا تعلیق شود تا تغییرات قانونی لازم بعدا انجام شود. آنچه مهم است این است که چارچوب حقوقی توافق باید به تحریم‌ها علیه تجارت و اقتصاد ایران پایان دهد. نباید جلوی تجارت ایران و شرکای خارجی‌اش گرفته شود. این در مورد تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل. اما تحریم‌های یک جانبه که آمریکا یا بریتانیا یا دیگران اعمال می‌کنند از نظر ما مشروع نیستند، اما این موضوعی است که به روابط دو جانبه ایران و کشورهای دیگر باز می‌گردد."

13:45 آسوشیتدپرس به نقل از "مقامات" نزدیک به مذاکرات گفته است که ایران و گروه 1+5 به پایان جلسه روز سه‌شنبه نزدیک می‌شوند و احتمالا در پایان این نشست بیانیه‌ای منتشر می کنند که حاوی توافق در مورد جزئیات نیست اما "تفاهم نامه‌ای تفصیلی" هم همراه آن خواهد بود. به این ترتیب، دو طرف امکان ادامه مذاکرات تا دستیابی به توافق جامع در پایان ماه ژوئن را خواهند داشت. به گفته این منابع، انتخاب این راه نشانه باقی ماندن اختلاف نظر عمیق بین دو طرف است./بی‌بی‌سی

13:40 المیادین: ایران پیشنهاد غرب درباره "ابقای بخشی از تحریم‌ها" را رد کرد.

13:30 ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه: "مذاکراتی فوق‌العاده فشرده و عمیق بین شش کشور و ایران صبح امروز جریان دارد و نکته مثبت اصلی اراده همه طرف‌های مذاکره برای رسیدن به نتیجه در طول نشست جاری است."

13:15 لاوروف در کنفرانس خبری در مسکو: "در نظر دارم برای حضور در مراحل نهایی نشست وزیران شش  کشور به سوئیس برگردم. چشم انداز این دور از مذاکرات اصلا بد نیست، حتی می توانم بگویم خوب است." لاوروف: "شانس [دستیابی به توافق] زیاد است. شاید نه صد درصد اما هیچوقت نمی توان از  هیچ جیزی صد در صد مطمئن بود. توافق انجام شدنی است البته به شرط اینکه طرف‌ها در آخرین لحظات توقعات خود را بیشتر نکنند." 

13:05 نشست علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا که در آن عراقچی‌، روانچی و وندی شرمن شرکت داشتند، پایان یافت.

13:00 سرگئی لاوروف در کنفرانس خبری در مسکو: شانس توافق بسیار زیاد است. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این کنفرانس مطبوعاتی گفت ما تحریم‌هایی را که خارج از چارچوب سازمان ملل بر ایران تحمیل شده است به رسمیت نمی‌شناسیم. 

لاوروف پس از کنفرانس خبری در روسیه که تا دقایقی دیگر به پایان می‌رسد راهی لوزان سوئیس می‌شود.

12:55 ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه از سفر قریب‌الوقوع سرگئی لاوروف به لوزان در بعدازظهر امروز خبر داد.

ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه  

12:50 حمید بعیدی نژاد، عضو تیم مذاکره کننده ایران در خصوص وضعیت مذاکرات هسته‌ای به ایسنا گفت: "همه بر این نظرند که به راه‌حل برسیم چرا که این موضوع برای همه مهم است. هر لحظه ممکن است تحولاتی رخ دهد و انشاالله هر چه زودتر به نتیجه برسیم."

12:45 فرانس24: هيچ يك از طرفهاي مذاكره كننده در لوزان شكست مذاكرات را نمي خواهند

12:30 حسین موسویان دیپلمات هسته‌ای پیشین ایران، در نشستی در دانشگاه هاروارد گفت: "اگر مذاکره کننده‌گان نتوانند به توافق نهایی دست یابند، برای پیشرفت  مذاکرات می‌توانند توافق دومی را امضا کنند که شامل برخی تعهدات از طرف ایران در مقابل رفع برخی از تحریم‌های اساسی به طور همیشگی باشد و برای توافق نهایی آخر چند ماه دیگری هم مذاکره کنند."

12:15 سايت شبكه خبري «دويچه وله» آلمان كه گزارشي درباره مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 منتشر كرده، مواضع ديپلمات‌هاي دو طرف را درباره روند و نتيجه گفت و گوها را بازتاب داده است. در اين مطلب به نقل از جان كري، وزير خارجه آمريكا آمده است: «هنوز برخي موضوعات دشوار باقي مانده است... ما به سختي تلاش مي كنيم تا اين موضوعات را حل و فصل كنيم». از سوي ديگر، مجيد تخت روانچي، عضو تيم مذاكره كننده هسته اي ايران گفته: «در صورتي كه موضوع تحريم هاي حل و فصل نشود، هيچ توافقي در كار نخواهد بود». دويچه وله اشاره مي كند كه تاكنون، مواضع رژيم اسرائيل نيز يكي از عوامل آسيب رسان به مذاكرات بوده است.

12:00 خبرگزاري «رويترز» مي‌نويسد در آخرين روز از ضرب‌الاجل تعيين شده براي دستيابي به توافق، ايران و شش قدرت جهاني به روند مذاكرات سرعت بخشيده‌اند تا بتوانند به توافقي مقدماتي در موضوع هسته‌اي دست يابند. اين خبرگزاري اشاره مي‌كند كه اختلافات باقي مانده ميان طرفين در حال حاضر، بر سر دو موضوع تحقيق و توسعه هسته اي و همچنين نحوه برداشته شدن تحريم هاي موجود عليه ايران است. يك ديپلمات غربي در اين زمينه به رويترز گفته: «ما بايد اين كار را به نتيجه برسانيم. ما براي دستيابي به چارچوب توافق، تنها چند ساعت فرصت داريم و در غير اين صورت، كار بسيار بسيار دشوارتر خواهد شد.»

11:45 به گزارش ایرنا، یک منبع در هیات ایرانی گفت هیات‌ها مصر هستند امروز به نتیجه برسند ، ولو آن که جلسات تا پاسی از شب به طول بینجامد.

11:30 یک منبع دیپلماتیک حاضر در مذاکرات به خبرگزاری روسی ایتارتاس گفت: هیچ موفقیت چشمگیری بدست نیامد، مهمترین مشکل اصلی حل نشده، لغو تحریم‌ها است.

11:25 نشست معاونان وزیر خارجه ایران و آمریکا به همراه دکتر صالحی و ارنست مونیز دقایقی پیش آغاز شد.

11:20 "وانگ یی" وزیر امور خارجه چین: «به رغم وجود برخی نقاط تردیدآمیز، نشانه هایی از خوش بینی در مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 مشاهده می شود».

او با ابراز رضایت از روند مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 گفت: رویکرد لازم به دلیل کاهش موارد اختلافی کشورها در حال ظهور است و به شخصه نسبت به چشم انداز گفت وگوها خوش بینی محتاطانه ای دارم.

وزیر امور خارجه چین با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته ای ایران در حال حاضر در آخرین مرحله قرار دارد، ابراز امیدواری کرد که طرف های گفت و گو با جدیت بخش های اندک باقیمانده از موضوعات را طی کنند و از هر گونه پسرفت احتمالی پرهیز کنند.

11:20 به گزارش بی‌بی‌سی، وزیر خارجه آلمان گفته است مذاکرات کمی در بحران قرار دارد و رویکرد تازه‌ای پیش گرفته شده است.

11:10 "اریک شولتز" سخنگوی کاخ سفید گفت: رئیس جمهور اوباما آمادگی برای یک توافق بد نداشته البته قصد ندارم که از پیش مذاکرات را شکست خورده توصیف کنم.

11:05 خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی گفته است که اکثر طرف‌های مذاکره گفته‌اند که تمایلی به تمدید مهلت توافق مقدماتی ندارند ولی در هر صورت، انتظار می رود توافق مقدماتی تا پایان ژوئن معتبر باشد. 

جلسه امروز وزرای خارجه ایران و 1+5 (بدون حضور لاوروف) 

11:00 احتمال دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق هسته‌ای و در نتیجه، لغو تحریم‌های موجود از جمله تحریم‌های نفتی و افزایش صادرات ایران باعث شده است تا بهای نفت خام در بازار جهانی کاهش یابد. 

10:50 به گزارش واحد مرکزی خبر، یک تحلیلگر سیاسی به نام طالب عواد به شبکه اسکای نیوز عربی گفته است که "اگر مذاکرات شکست بخورد، مسائل فراوانی در منطقه وجود دارد که ایران می تواند از طریق آنها فشار وارد آورد." براساس این گزارش، وی گفته است که رسیدن توافق به نفع هر دو طرف است اما "برخلاف ایران، دست غرب چندان باز نیست و همانگونه که باراک اوباما در واکنش به سرسختی اسرائیل در مورد توافق با ایران گفت اگر به توافق نرسیم، چه جایگزینی برای آن خواهد بود؟"

10:30 نشست وزرای خارجه ایران و 1+5 بدون حضور لاوروف آغاز شد. لاوروف شب گذشته لوزان را ترک کرد. در صورت نزدیک شدن طرفین به توافق، وزیر خارجه روسیه بار دیگر راهی لوزان یا ژنو خواهد شد. قرار است در صورت قطعی شدن توافق، مذاکرات به مقر سازمان ملل در ژنو منتقل و تفاهم صورت گرفته در آنجا اعلام شود. 

09:30 به گزارش بی‌بی‌سی، مقامات غربی به خبرنگاران گفته‌اند که دو اختلاف عمده باقی مانده است، یکی اختلاف بر سر دوره زمانی است که قرار است محدودیت‌هایی علیه برنامه اتمی ایران، به ویژه در مورد تحقیق و توسعه اعمال شود. و دیگری اصرار ایران بر لغو تحریم‌ها، به خصوص تحریم‌های ناشی از قطعنامه‌های سازمان ملل است.

09:00 مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر امور خارجه گفته است: "در صورت رسیدن به توافق، ما یک سند متنی و مکتوب خواهیم داشت که شامل جزئیات و کلیات کاملاً روشن است و زمان آن تا دهم تیر ماه خواهد بود". 

08:00 بر اساس نظرسنجی مشترک واشنگتن پست و ای‌بی‌سی نیوز، 59 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از توافق هسته‌ای با ایران حمایت و 31 درصد با آن مخالفت کردند.

03:00 شب گذشته عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه گفت که "هنوز در موقعیتی نیستیم که قضاوت کنیم آیا می‌شود تا فردا یا پس فردا به جمع‌بندی خواهیم رسید." وی افزود "تلاش‌ها ادامه دارد و جدیت و اراده سیاسی در همه طرف‌ها وجود دارد اما ماهیت موضوعات مورد مذاکره به نوعی است که از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار و رسیدن به نتیجه سخت است."

عراقچی همچنین تأکیده کرده است: "فردا ممکن است به این نتیجه برسیم که رسیدن به راه‌حل، عملی نیست و مذاکرات باید مسیر دیگری را طی کند".

02:30 پایگاه خبری پاورلاین در خبری نوشت وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سؤال یک دانشجوی ایرانی که از وی پرسید آیا احتمال توافق تا ضرب الاجل فردا وجود دارد در پاسخ گفت ان شاء الله.

02:00 حمید بعیدی‌نژاد، معاون وزیر امور خارجه کشورمان، می‌گوید: "همه با جدیت تلاش می‌کنند، توافقی فعلا حاصل نشده و سخت و جدی کار می‌کنیم."

01:50 بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، با اشاره به اینکه مذاکرات از ساعت 08:30 به وقت لوزان (11:00 به وقت تهران) شروع می‌شود گفت: "هنوز مشخص نیست که [به راه‌حل] می‌رسیم یا نه فردا باید دید به چه شکل پیش می‌رود."

01:45 دبیر کل ناتو گفت وی از تلاشهای ایران و گروه 1+5 برای رسیدن به توافق بر سر برنامه هسته ای ایران حمایت می کند.

01:30 نشست وزرای خارجه ایران و 1+5 از ساعت 8:30 به وقت محلی، 11 صبح به وقت تهران آغاز خواهد شد. 

01:20 سفیر فرانسه در آمریکا می گوید مشکلات بسیار اساسی در مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 باقی مانده اند.

01:00 وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه مسائل مهمی باید حل شود تأکید کرد که  "تمام شب کار می‌کنیم".

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا