رفتن به محتوای اصلی

حکم ازدواج دختر باکره بدون اجازه پدر

تاریخ انتشار:
دختری که باکره است و می خواهد ازدواج کند، لازم است که از پدرش اجازه بگیرد؟ اگر بدون اجازه عقد کند، عقدش درست است؟
حکم ازدواج دختر باکره بدون اجازه پدر

یک نت ـ دختری که باکره است و می خواهد ازدواج کند، لازم است که از پدرش اجازه بگیرد؟ اگر بدون اجازه عقد کند، عقدش درست است؟

پاسخ: به نظر آیت الله خامنه ای و آیت الله وحید خراسانی دختری که بالغ شده و رشید است و مصلحت خود را تشخیص می¬دهد، اگر بخواهد ازدواج کند، چنانچه باکره باشد، بنابر احتیاط واجب باید از پدر یا پدر بزرگ پدریش اجازه بگیرد. اگر اجازه نگیرد، بنا بر احتیاط عقدش باطل است، به این معنی که از یک طرف محرمیت حاصل نمی¬شود؛ از طرف دیگر در عقد موقت تا اتمام مدت یا بخشش آن و در عقد دائم تا طلاق جاری نشود، نمی¬تواند ازدواج کند. (1)

به نظر آیات عظام: شبیری زنجانی، مکارم شیرازی و سیستانی دختری که بالغ شده و رشید است و مصلحت خود را تشخیص می دهد، اگر بخواهد ازدواج کند، چنانچه باکره باشد، باید از پدر یا پدر بزرگ پدریش اجازه بگیرد. اگر اجازه نگیرد، عقدش باطل است. البته آیت الله سیستانی در مورد دختری که متصدی امور زندگی خویش باشد، اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم می¬داند. (2)

پی نوشتها:

1. آیت الله خامنه¬ای، پاسخ به سوال های مورد ابتلا، سوال 50؛ آیت الله وحید، توضیح المسائل، مسئله 2385.

2. آیت الله شبیری زنجانی، توضیح المسائل، مسئله 2385؛ آیت الله مکارم شیرازی، توضیح المسائل مسئله 2037؛ آیت الله سیستانی، توضیح المسائل، مسئله 2336.

منبع : سایت پاسخگو

 

موضوع

برچسب‌ها

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا