مدتی است که شیفته دختری شده‌ام

یک نت ـ من فردی مقید از یک خانواده کاملا مذهبی هستم، ولی مدتی است که شیفته دختری شده‌ام که اگر چه از لحاظ زیبایی و ادب بسیار مقبول است، ولی زیاد در قید رعایت حجاب و خواندن نماز نیست، آیا می‌توانم با او ازدواج کنم؟
 شیفته دختر

من فردی مقید از یک خانواده کاملا مذهبی هستم، ولی مدتی است که شیفته دختری شده‌ام که اگر چه از لحاظ زیبایی و ادب بسیار مقبول است، ولی زیاد در قید رعایت حجاب و خواندن نماز نیست، آیا می‌توانم با او ازدواج کنم؟ با تشکر

ابتدا از اینکه ما را به عنوان راهنمای خود انتخاب کرده‌اید، تشکر می‌کنم.

تقریبا تمام کتابهایی که در مورد ازدواج نوشته شده است، چه منابع ایرانی و چه آثار خارجی، هماهنگی در سطح مسائل اعتقادی و مذهبی را جزو شرایط اصلی همسرگزینی ذکر کرده‌اند.

علاوه بر این، ما در ایران نمی‌توانیم بدون ارتباط با خانواده خود و خویشاوندانمان زندگی کنیم. خوشبختانه شما پایبندی به نماز دارید و پوشش مطلوب اسلامی را به عنوان یک ضرورت دینی پذیرفته‌اید. با این توضیح، ازدواج با این دختر خانم به صلاح شما نخواهد بود. مگر اینکه دختر خانم از روی جهالت به موضوع حجابش را رعایت نکند و اگر با وی صحبت شود محجبه خواهد شد در این صورت می توان با وی ازدواج کرد.

آموزه‌های دینی به ما می‌گویند: پسر با ایمان نباید با کسی که از نظر دینی با او هماهنگ نیست، ازدواج کند. هر چند از زیبایی او زیاد خوشش بیاید! همانطور که بعضی از دوستان اشاره کرده‌اند، آیا این دختر خانم حاضر است به اختیار خود و پس از بحث و گفت و گو مانند شما و خانواده‌تان بشود. در این باره چیزی ننوشته‌اید. در صورت پذیرفتن باز هم چون گاهی این دگرگونی‌ها گذراست و امکان دارد از روی احساسات تصمیم گیری شود، شرط عقل این است که فرد همسان خود را انتخاب کند. به علاوه، اگر اختلاف مذهبی میانتان زیاد باشد، مشکل دو چندان خواهد شد.

در ضمن، حدیثی از پیغمبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) آمده است که فرموده: «هر كه با زنى به خاطر جمال و زيبائيش ازدواج نمايد در او چيزى را كه خوشايند او نيست خواهد ديد.»[1] البته منظور این است که اگر تنها ملاک برای ازدواج، زیبایی باشد، با چنین عاقبتی روبه برو خواهید شد. بايد توجه داشت كه معناى اين روایت اين نيست كه معيار زيبايى اصلا نبايد مورد توجه باشد؛ بلكه تاكيد دارد كه اولويتهاى گزينش همسر، بايد رعايت گردد و اولويت درجه دو و سه جاى اولويت اول را نگيرد.

منبع:
[1]. منتخب میزان الحکمه، ح2786

jonbeshnet.ir

با آرزوی موفقیت

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده