رفتن به محتوای اصلی

خارج کردن سنگ كليه از راه پوست+ عکس

تاریخ انتشار:
یک نت ـ خارج کردن سنگ كليه از راه پوست+ عکس
خارج کردن سنگ كليه از راه پوست+ عکس

خارج کردن سنگ كليه از راه پوست+ عکس

سنگ کلیه یک بیماری شایع دستگاه ادراری است. در گذشته، تمام موارد سنگهای بزرگ کلیه بروش عمل جراحی باز و با ایجاد شکاف وسیع در ناحیه پهلو یا شکم درمان می شدند. در این روش بیماران تا چندین ماه از درد محل برش جراحی و عوارض ناشی از آن مثل فتق محل عمل شکایت داشتند. خوشبختانه در چند دهه گذشته با ابداع روش هایی مثل سنگ شکنی با امواج صوتی برای سنگهای کوچکتر از ۲ سانتی متر و روش PCNL برای سنگهای بزرگتر از ۲ سانتی متر می توان اکثر سنگهای کلیه را براحتی و بدون شکاف وسیع پهلو درمان نمود.

قبل از عمل جراحیقبل از عمل، بیمار توسط متخصص بیهوشی مشاوره می گردد. به منظور کاهش خطر خونریزی به هنگام عمل و بعد از آن مصرف داروهایی مانند آسپرین و سایر داروهای ضدالتهاب از ۱۰روز قبل از عمل قطع می گردد.

جراحیبیمار معمولاً یک روز زودتر در بیمارستان بستری می شود. از شب قبل از عمل ناشتا نگهداشته می شود و برای بیمار سرمهای تزریقی و آنتی بیوتیک تزریقی شروع می شود. برای بیمار سه واحد خون رزرو می گردد.

 

 

این عمل به کمک بیهوشی عمومی انجام می گیرد. ابتدا بیمار از راه مجرای ادرار سیستوسکوپی و یک لوله در داخل حالب کلیه مبتلا به سنگ قرار داده می شود و لوله بوسیله شوند ادرار ثابت می گردد. جراح از طریق ایجاد یک سوراخ بر روی پشت بیمار وارد کلیه شده و با کمک عکسبرداری سنگ را با سنگ شکن خرد و خارج می نماید. در انتهای عمل در صورت نیاز از طرق این سوراخ یک لوله بداخل کلیه قرار داده می شود.

بعد از جراحی

بیمار حدود ۱-۲ ساعت در اتاق ریکاوری (بهبودی۹ نگهداری می شود و بعد از به هوش آمدن کامل به بخش منتقل می شود. بعد از عمل، بیمار بعلت داشتن سوند ادراری، کمی سوزش در مجرای ادرار داشته و بعلت شکستن سنگها در داخل کلیه رنگ ادرار کمی خون آلود می باشد که بتدریج برطرف می شود. معمولاً بعد از ۲۴ ساعت لوله پهلوی بیمار و بعد از ۴۸ ساعت سوند ادراری بیمار خارج می شود. در صورتی که از سوراخ پهلو ترشحی مشاهده نشود بیمار روز بعد مرخص می گردد.

هنگام مراجعه به منزل

بعد از ترخیص معمولاً حدود یک هفته بیمار از آنتی بیوتیک خوراکی استفاده می کند.

منبع: عصر خبر

دیدگاه‌ها

reza 1392/12/21 - 18:21

اخه چطور ممکنه؟؟؟؟ واقعا تعجب اوره
اگه خونریزی داخلی قطع نشه ادامه بده چی ؟؟؟؟ از کجا اینقدر مطمئن؟؟؟

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا