رفتن به محتوای اصلی

به اين ميگن سريع ترين هواپيماي مسافربري جهان + تصاوير

تاریخ انتشار:
یک نت ـ سريع‌ترين هواپيماهاي مسافربري جهان + تصاوير
به اين ميگن سريع ترين هواپيماي مسافربري جهان + تصاوير

به اين ميگن سريع ترين هواپيماي مسافربري جهان + تصاوير

پيشرفت فناوري روز به روز بيشتر بشر را تحت تاثير قرار داده است.البته اين پيشرفت همزمان با نيازهاي افراد جامعه بوده و يکي از اين نياز ها کاهش زمان پروازي دور برد مي باشد که ساعت ها به طول مي انجامد.

 

به همين علت دو هواپيماي مسافربري با سرعت فراصوت ساخته شدند و توانست در کمترين زمان مسافت‌هاي طولاني را طي کنند.البته شايد هنوز براي تکنولوژي هضم اين حجم پيشرفت ممکن نبود وهر دو هواپيما بازنشست شدند.

 

 

اولين هواپيماي مسافربري فراصوت توسط اتحاد جماهير شوروي ساخته شد و توپولف 144 نام گرفت.اين هواپيما اولين پرواز خود را در آخرين روز سال 1968 با موفقيت انجام داد.اما اين هواپيما رقيب قدرتمندي در اروپا داشت.

 

 

به سرعت شرکت‌هاي هواپيمايي بزرگ آن زمان آماده خريداري اين پرنده مي شدند و قرار بود اولين حضور بين المللي اين پرنده در نمايشگاه هوايي پاريس 1973 باشد که بنا به دلايلي هواپيمايي نمونه که قرار بود در اين نمايشگاه نشان داده شود سقوط کرد و باعث ترس شرکت‌ها از خريد آن شد.

 

 

توپولوف 144 مي توانست با 140 مسافر مسافت 6800 کيلومتري را بدون توقف پرواز کند.حداکثر سرعت اين پرنده 2430 کيلومتر بر ساعت يا 2.29 برابر سرعت صوت مي باشد.حداکثر ارتفاع پروازي پرنده 65000 پا از سطح زمين بود و هنگام برخواستن وزن آن به 207 تن مي رسيد.

 

 

از اين پرنده 16 فروند توليد شد که همگي در سال 1984 به دليل نقص در بدنه و مصرف بالاي سوخت بازنشست شدند.

 

اما هواپيماي دوم کنکورد بود که اندکي بعد از توپولوف 144 در دومين روز ماه ميلادي مارس 1969 به پرواز در آمد.اين پرنده همراه با سر و صداي زياد تبليغاتي توليد شد تا بتواند از رقيب خود پيشي گرفته و به شرکت‌هاي هواپيمايي فروخته شود.

 

 

کنکورد مي توانست مسير‌هاي طولاني بين اروپا و نيويورک را در نصف زماني که بقيه هواپيماها طي مي کردند پرواز کند.هرچند سرعت آن به رقيب خود يعني توپولوف 144 نمي رسيد.

 

نماي داخلي کنکورد

حداکثر سرعت اين پرنده 2179 کيلومتر بر ساعت مي باشد و برد مفيد آن با 120 مسافر در حدود 7200 کيلومتر بود.البته کنکور مصرف سوخت سرسام آوري نيز داشت.اين پرنده در هر کيلومتر 13 کيلوگرم سوخت مصرف مي کرد.

 

 

سرانجام پس از توليد 20 فروند از هواپيماي کنکورد،اين پرنده در 26 نوامبر 2003 به علت مصرف سوخت بالا و سر و صداي زياد و ضريب ايمني پايين براي هميشه با صنعت هوانوردي تجاري خداحافظي کرد و به موزه رفت.

 

 

گزارش از عليرضا شيرزاد

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا