رفتن به محتوای اصلی

تصاويري زيبا از درياچه اي به نام سر مست

تاریخ انتشار:
یک نت ـ سفری به دریاچه سرمست، نگین زیبای قائم شهر +عکس
تصاويري زيبا از درياچه اي به نام سر مست

دریاچه شورمست یکی از دریاچه‌‌های طبیعی نه چندان دور به تهران به شمار می‌رود. بنابراین این دریاچه و محیط اطراف آن می‌تواند یکی از مکان‌‌های گردشگری نزدیک به تهران باشد. شورمست 15 هزار متر مربع وسعت دارد و در عمیق‌‌‌ترین جا 5 متر عمق دارد و فاصله آن تا پل سفید اندکی بیش از 5 کیلومتر است. نزدیک‌‌‌ترین روستا به این دریاچه روستای شورمست است. دور تا دور دریاچه توسط درختان جنگلی از نوع توسکا پوشیده شده است.

 برای رفتن به شورمست باید راهی جاده فیروزکوه و قائمشهر بشوید. از تهران که راه بیفتید پس از گذر از جاجرود و بومهن، نرسیده به رودهن جاده دو قسمت می‌شود. سمت چپ پس از عبور از رودهن و آبعلی به جاده هراز ختم می‌شود. سمت راست هم راه دسترسی مستقیم تهران به دماوند، گیلاوند، پل سفید، سوادکوه و در نهایت قائمشهر است.

 فاصله تهران تا دریاچه نزدیک به 200 کیلومتر است. بنابراین با دو ساعت و نیم رانندگی می‌توانید خودتان را به شورمست برسانید. کل مسیر جاده چهاربانده است. دریاچه با شهر صنعتی شورمست 5 کیلومتر فاصله دارد. در سمت چپ مدخل ورودی پل سفید راهی فرعی وجود دارد. این راه فرعی به دریاچه منتهی می‌شود. 

 در ابتدای راه فرعی پل راه آهن هم هست که از زیر آن قطار عبور می‌کند. جاده‌ای که از پل سفید به سمت روستا و دریاچه شورمست می‌رود یک جاده شیبدار و غیر آسفالت و همچنین مشرف به دره است. اگر کمی هم بدشانس باشید و باران ببارد در گل و لای به وجود آمده تردد اندکی سخت می‌شود. نرسیده به دریاچه ایستگاه نگهبانی وجود دارد که نگهبان آن اگر هوس کند از شما ورودیه می‌گیرد!! در طول مسیر شماری ویلا و خانه تازه ساخت هم به چشم می‌خورد که بیانگر شروع روند ویلا‌سازی در این منطقه است. اگر فکری به حال این قضیه نشود بزودی باید شاهد از بین رفتن محیط‌زیست و مناظر زیبای اطراف دریاچه باشیم. همچنین در نزدیکی دریاچه زمین نسبتاً بزرگی برای پارک خودرو‌‌ها وجود دارد. امکان قایقرانی در روی دریاچه وجود دارد و شما می‌توانید با اجاره کردن قایق پدالی یا پارویی به قایقرانی مشغول شوید. از ویژگی‌‌های دریاچه این است که هیچگونه ورودی آب ندارد و آب آن از طریق چشمه‌‌های زیرزمینی تأمین می‌شود. از جاذبه‌‌های گردشگری منطقه خود روستای شورمست است.

 نام دقیق روستا شورمست رودیار می‌باشد. راه دسترسی به روستا آسفالته است. در اطراف روستا حیواناتی چون خرس قهوه‌ای، روباه، قرقاول، کبک، گرگ، شغال، خرگوش، گراز، سنجاب و شوکا فراوان یافت می‌شود. آنگونه که محلی‌‌ها می‌گویند تا 50 سال پیش در این منطقه پلنگ و گربه وحشی هم دیده می‌شد. پوشش گیاهی روستا و مناطق اطراف آن هم شامل درختان بلوط، خرمالو، چنار، نارون، آلوچه‌جنگلی، توسکا و بوته‌‌‌های تمشک است. بد نیست بدانید که توسکا گیاهی ا‌ست که آب بسیار می‌خواهد و بلوط درختی‌ است که زنبور عسل بر شاخه‌‌‌های آن کندو می‌سازد. چشمه‌ای با نام «چائو چشمه» آب شرب روستا را تأمین می‌کند و این نام از آنجا گرفته شده است که سالیان پیشین که چشمه‌‌‌های بسیار آب روستا را تأمین می‌کردند این چشمه بهترین آب را داشته، آنگونه که تنها برای درست‌کردن چای استفاده می‌شده است. روستا‌‌های اطراف ضعیف‌کلا و حاجی‌کلا هستند که در روستای ضعیف‌کلا چشمه‌ای با عنوان سلکاآب (آب‌سرد) وجود دارد. 

 

شهر پــلـــه​ها

بر سر راه تهران به قائمشهر منطقه‌ای به نام پل سفید وجود دارد. این شهر مرکز شهرستان سوادکوه است. در جنوب آن دوآب و در شمال شیرگاه و زیرآب قرار گرفته‌اند. منطقه پل سفید کوهستانی است و به نام جبال شروبن معروف است. فاصله آن تا ساری 75 کیلومتر است. داخل شهر پلی قدیمی بازمانده از دوران شاه عباس صفوی قرار دارد که گویا رنگ آن سفید بوده است. آب و هوای آن مرطوب و معتدل است. پل سفید را باید شهر پله‌ها نامید. این شهر به خاطر این که منازل مسکونی آن در دو طرف رودخانه و در بالای تپه‌ها قرار گرفته‌اند پله‌های زیادی را در خود جای داده است که تعداد آنها بیش از دو هزار پله است. اگر به پله نوردی علاقه‌مند هستید می‌توانید با سفر به پل سفید در هوای دلنشین آن پله‌ها را بالا و پائین بروید. در این منطقه دامداری و کشاورزی رونق خاصی دارد. ناصرالدین شاه در سفر خود از تهران به مازندران از پل سفید به عنوان یکی از منازل جاده شاه عباسی یاد کرده است. 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا