رفتن به محتوای اصلی

به يكی از همكلاسی ام شديدا علاقمند شدم

تاریخ انتشار:
به يكي از دوستان همكلاسي ام شديداً علاقمند شده ام. آيا علاقه شديد براي من مشكلي ايجاد مي كند؟
به يكی از همكلاسی ام شديدا علاقمند شدم

یک نت ـ به يكي از دوستان همكلاسي ام شديداً علاقمند شده ام. آيا علاقه شديد براي من مشكلي ايجاد مي كند؟

پاسخ: بايد بدانيم علاقمندي شديد شما از چه جنسي است، از جنس وابستگي است يا دلبستگي.

براي درك بهتر تفاوت بين اين دو مفهوم (وابستگی و دلبستگی) توجه شما را به مثال زير جلب مي نماييم.

فرض کنید به آلبوم عكس¬هاي كودكي خود علاقمند هستید و به آن «دل بسته‌اید». حال اگر روزها، ماه‌ها و سال‌ها به هر دلیلی از ديدن آن محروم بمانید، آیا در زندگی عادی و روزمره شما اختلالی ایجاد خواهد شد، آیا عملکرد روزانه شما رو به کاستی می‌گذارد؟ مسلّماً نه. سال‌ها از موضوع «دل‌بستگی» خود محروم می‌مانید، ولی همه امور زندگی بر وفق مرادتان پيش مي¬رود.

این نوع علاقه و تعلق را «دلبستگی» می‌گویند، حال اگر به جای دلبستگی به آلبوم عكس¬هاي كودكي به آن «وابسته» بودید، یک روز بدون آن نمی‌توانستید سر کنید. آدم وابسته به يك چيز مثل فرد معتادی است که برای به حد طبیعی رساندن عملکرد خود نیازمند مصرف مواد است، پس وابستگی روانی نوعی اعتیاد است. وابستگی روانی به چیزی یا کسی باعث کاهش عملکرد فرد می‌گردد و به نوعی او را از زندگی روزانه ‌و عادی خود خارج می‌سازد. فرد وابسته روانی مثل معتاد، دلش به موضوع وابستگی (مواد مخدر یا محبت معشوق) خوش است.

دوستی واقعی دوستی¬ای است که هیچ¬گونه کاهش عملکردی در طرفین ایجاد نکند و آنان بتوانند روزها، ماه¬ها و سال¬ها بدون کوچک¬ترین مشکلی از دیدار یکدیگر محروم بمانند، ولی همچنان رابطه دوستی شان باقی بماند. این دوستی¬ها معمولاً بین دو نفری اتفاق می¬افتد که از سلامت روانی نسبی بر خوردارند و دارای یک روحیه مستقل عاطفی روانی می باشند. خداوند همه ما انسان ها را مستقل آفریده و از هر گونه وابستگی (نه دلبستگی) به غیر خود نهی کرده است.

مسلم است کسی که وابسته به خداست، به هیچ غیر خدایی نمی تواند وابسته گردد.

منبع : سایت پاسخگو

 

موضوع
بازگشت بالا