جلسه اول خواستگاری چی بپوشم

یک نت ـ یکی دو روز دیگه می خواهد برای من خواستگار بیاد و من هیچ تجربه ای ندارم راستش می خواهم ببینم چه لباسی باید بپوشم و یا راجع به چی باید صحبت کنم . خواهش می کنم راهنماییم کنید
خواستگاری

یک نت ـ سلام خسته نباشید یکی دو روز دیگه میخواد برای من خواستگار بیاد و من هیچ تجربه ای ندارم راستش می خوام ببینم چه لباسی باید بپوشم و یا راجع به چی باید صحبت کنم . خواهش میکنم راهنماییم کنید.متشکرم
پاسخ:
اگر چه ممكن است پاسخ ديرتر از زمان موعد به دست تان برسد، اما لازم است به طور كلي مطالبي را مورد توجه قرار دهيد:
نخستين جلسة ديدار را جدّي تلقي کنيد . برداشت خوبي را - مطابق آنچه که واقعيت دارد- از خودتان بر جاي بگذاريد. عمل به اين توصيه هرگز به معناي مجاز دانستن فريب‌کاري نيست، بلکه دقيقاً به عکس، به معناي آن است که با اعمال سليقه، اجازه ندهيد تا تصويري معيوب از شما در اذهان ديگران شکل بگيرد. همچنين سعي نکنيد تصويري را جز آنچه واقعاً هستيد، از خود به نمايش بگذاريد يا وضعيتي کاملاً مغاير با زندگي اصلي خودتان را ارايه دهيد. اين قبيل ترفندها به زودي آشکار مي‌شود و شما را فاقد جايگاه و چارچوب تثبيت شده نشان مي‌دهد.
اولين جلسه معمولاً رسمي رفتار مي‌کنيم. پس بايد حسن سليقه داشته باشيم. مثلاً:
 چادر سفيد مي‌پوشيم.
 لباس زيبا مرتب و پاکيزه به ويژه در مقابل خانم‌ها.
مؤکداً به خانوادة دختران توصيه مي‌کنيم که از شتاب‌زدگي در انجام کارها و اصرار در تعارف نمودن پرهيز نمايند. اين قبيل رفتارها موجب برانگيختن شک و بروز سوء تفاهم در خانواده مقابل مي‌شود و آن ها را به تأمل وامي‌دارد تا علت شتاب‌زدگي را دريابند. در اين موارد بر اساس تشريفات معمول رفتار نماييد. مثلاً «اصرار بر ماندن براي صرف شام!» در برابر يک خانوادة غريبه کاملاً فاقد توجيه بوده و ممکن است معناي نامناسبي را القا کند.
اين به معناي آن نيست که برخلاف آداب و توصيه‌هاي اسلامي در باب اکرام به ميهمان و کرامت انسان، خانواده‌ها را بي‌جهت در انتظار بگذاريم، بلکه صرفاً به اين معنا است که خانواده ها بايد با آرامش و وقار به پاسخ‌دهي بپردازند. متأسفانه برخي توصيه‌هاي غير کارشناسانه بر خلاف آداب و شئون اسلامي مانند: «تأخير در باز کردن در منزل!» هرگز مجوزي نداشته و رفتاري انساني تلقي نمي‌شود .مورد تأييد شرع و مطابق با اصول روانشناسي اجتماعي نيست.
همچنين به دختران توصيه مي‌شود که در جلسة آشنايي از زياده‌روي در حرف زدن در برابر خانوادة ديگر خودداري نمايند.
در کلّ به تمام افراد حاضر در جلسه و به ويژه افراد اصلي(دختر و پسر) توصيه مي‌شود که در طول جلسه خواستگاري خويشتن‌دار باشند. خويشتن‌داري در زمينه‌هاي گوناگون معنادار خواهد بود:
خويشتن‌داري براي خوردن و نوشيدن.
خويشتن داري براي گفتگو و ابراز خويشتن .
خودافشايي نابهنگام در برابر افراد حاضر در جلسه.
نخستين جلسة خواستگاري معمولاً صرف بررسي وضعيت کلّي يکديگر خواهد شد؛ اينکه آيا وضعيت ظاهري دختر و پسر مورد تأييد يکديگر هست يا نه و آيا خانواده‌ها نظري مساعد درباره يکديگر دارند يا نه، موضوع محوري در اين نخستين جلسه خواهد بود. گاهي ممکن است با يک تمايل مقدماتي دختر و پسر و موافقت اجمالي خانواده‌ها، طرفين علاقمند باشند تا دختر و پسر با يکديگر به گفتگو بپردازند که در اين صورت نخستين جلسه گفتگو همراه با جلسه خواستگاري شکل مي‌گيرد.
در نخستين جلسة گفتگو دختر و پسر هرگز وارد يک مسأله به صورت جزيي نمي‌شوند، چون فرصت کافي براي مطرح ساختن تمام مسايل نخواهد بود. در واقع، دختر و پسر بايد ابتدا به تمام مسايل به صورت کلّي بپردازند . پس از تأمل در خلال چند روز آينده، دربارة آنچه بيان شده است، در جلسات بعدي به طور جزيي وارد هر يک از مسايل شويد. آن را به طور مو شکافانه بررسي نمايند. به هر حال، برگزاري جلسة گفتگوي نخستين نبايد به يک موافقت کامل براي تصميم‌گيري منجر گردد.
جلسة نخست معمولاً صرف بررسي وضعيت ظاهري طرفين، بررسي وضعيت ادارة زندگي و اطرافيان مطلوب است. در ادامه دختر و پسر به گفتگو دربارة خودشان و تاريخچه‌اي از زندگي خودشان مي‌پردازند. روشن است که هرگز به تعريف دربارة خاطرات گذشته پرداخته نمي‌شود و گفتگو صرفاً دربارة مسيري خواهد بود که من به عنوان يک شخصيت انساني از آن ها عبور کرده و از رهگذر آن به شخصيت کنوني رسيده‌ام. اين در حالي است که بيان خاطرات امري جزيي و شخصي بوده و عمدتاً با هدف سرگرمي يا عبرت‌آموزي صورت مي‌گيرند.
با توجه به آنچه بيان شد، مناسب تر است که ابعاد هر گفتگو را مشخص سازيد که پرسش‌ها بايد در مسير آن شکل گيرند. تعدادي پرسش اصلي در اين زمينه وجود دارد که ابتدا در ذهن شما شکل مي‌گيرد و الزاماً به فرد مقابل عرضه نمي‌شود. بخشي از اين پرسش‌ها در صورت ارايه پاسخ از پيش تعيين شده‌اي دارند و به همين دليل کارايي لازم را ندارند.
آنچه مهم است به دست آوردن حسي از اطمينان در خصوص اطلاعات ضروري است؛ از هر مسير که به دست آيد. مهم‌ترين ابعاد عبارتند از:
1-ابعاد اعتقادي و ديني(پايبندي به شرع ، کيفيت و حدود آن)
2-ابعاد سلامتي(بدني و رواني)
3-ابعاد اخلاقي و تربيتي(پرورش فرزندان )
4-ابعاد شخصيتي و خلق‌وخو(عصبانيت، خونسردي )
5-ابعاد ارزش‌ها و چارچوب‌هاي مرجع
6-ابعاد خانوادگي(وضعيت والدين و همشيران، مداخله‌جويي )
7-ابعاد اقتصادي و معيشتي
8-ابعاد ارتباطي و اجتماعي
9-ابعاد عاطفي و انگيزشي(علاقمند به کار يا طفره‌روي، وابسته يا مستقل)
10-ابعاد علاقه‌ها و سليقه‌ها
11-ابعاد علمي و تحصيلات
برخي ابعاد به شدّت در هم‌ تنيده بوده و قابل جداسازي از يکديگر نيستند؛ اما محورهايي که بايد به خاطر بسپاريد، محورهاي کلّي هستند. با اين روش مي‌توانيد به افکار خودتان نظم ببخشيد .از اضطراب فهرست کردن رها شويد. اکنون مي‌توانيد هر اندازه که ضرورت دارد ،بر پرسش‌ها و به ويژه مشاهدات خود بيافزاييد تا اين محورها کامل شوند./پاسخگو

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده