انتشار عکس های خصوصی در فضای مجازی

یک نت ـ انتشار عکس های خصوصی در فضای مجازی / اول اینکه آیا گذاشتن عکس های شخصی خود و دیگران که نوعا بی حجاب هستند در فضای مجازی چه حکمی دارد؟
فضای مجازی

چند سالی است که فضای مجازی جزء لا ینفک زندگی روزمره انسان های بیکار شده است، فضایی که بر خلاف نامش تاثیرات حقیقی در زندگی کابران خود دارد، به گونه ای که به عنوان همراهی دائمی بیشترین اوقات را از مخاطبین خود تلف کرده و لحظه به لحظه عمر آنها را هدر داده و نهایت چیزی که عائد معتادان خود کرده سرگرمی بی مایه ست.

البته ناگفته نماند که این رسانه برای کسانی هم که دنبال استفاده های مفید هستند، مناسب ترین فضاها را با بالاترین سرعت فراهم می کند. که این هم از مزایای پیشرفت علم و صنعت در این رابطه است.

در نتیجه باید اینطور گفت که با توجه به نوع استفاده از این رسانه جهانی، مخاطبان آن را می توان به دسته های مختلف تقسیم بندی کرد.

اما در هر صورت در این فضا کاملا باید با احتیاط عمل کرد چرا که در زندگی خصوصی افراد نفوذ پیدا کرده و لذا حریم خانواده را به راحتی زیر پا می گذارد، کما اینکه بارها و بارها در خود همین رسانه های مجازی شاهد اخباری از این قبیل بوده ایم.

اما دو مطلب درباره نفوذ فضای مجازی در حریم شخصی افراد، و یا به تعبیر دیگر افرادی که خود و خانواده خود را در فضای مجازی در انظار دیگران قرار می دهند، وجود دارد.

اول اینکه آیا گذاشتن عکس های شخصی خود و دیگران که نوعا بی حجاب هستند در فضای مجازی چه حکمی دارد؟

دوم آنکه دیگران نسبت به این افراد چه وظیفه ای دارند؟ 

انتشار عکس های خصوصی در فضای مجازی

سوال:
انتشار عکس های خصوصی خود یا دیگران که با حجاب کامل نیست، در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی چه حکمی دارد ؟
جواب:
انتشار چنین عکس هایی اگر نوعا محرّک شهوانی باشد یا موجب تضعیف روحیه دین داری شود یا دیگری صاحب عکس را بشناسد یا مفسده دیگر اجتماعی داشته باشد حرام است. وظیفه همگان، انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر با لحاظ همه شرایط و جوانب است.[۱]

- - - - - - - -
پی نوشت:
[۱]. سایت آیت الله شبیری زنجانی.
 

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده