نامهای ديگر کربلا را بيان فرماييد؟

یک نت ـ نام هاي ديگري نيز ذکر شده است از جمله : نينوا ، از اسم هاي معروف و قديمي کربلاست .
 نامهای ديگر کربلا را بيان فرماييد؟

یک نت ـ برخي از نامهای ديگر کربلا عبارتند از:
1ـ  حاير ؛ پس از کربلا ، بيش از ديگر نام ها ، حائز اهميت بوده است و کربلا درکتاب هاي فقهي بيشتر باهمين نام ، عنوان مي شود و فقها مسائل خاصي را که درخصوص حائر و احکام و حدود آن مي باشد ، در ذيل همين عنوان بحث و بررسي مي کنند .
2ـ  حير ، مخفف همان حاير است ، حير يا حائر يعني جائي که آب در آنجا حيران مي ماند و به دور خود مي پيچد و گودال قتلگاه امام حسين عليه السلام در همين مکان مقدس واقع شده است و جسد انورش نيز در آنجا مدفون است .
3ـ نواويس ، دراصل و پيش از اسلام نام گورستاني بود که مسيحيان مردگان خود را درآنجا دفن مي کردند . جالب اين که پيشواي شهيدان حضرت اباعبدالله امام حسين عليه السلام درضمن يکي از خطبه هاي معروفش اين کلمه را به کار برده است آن گاه که حضرتش از حريم جدش خارج شده بود و در ظاهر به سوي کوفه و در واقع رو به سوي ابديت ، مي رفت که قيامت تاريخ را برپاکند و قيام عشق را قنوت جاودانه بخشد و هنگامي که از مدينه حرکت کرده بود تا هنگامه حماسه هاي هميشه جاويد و ماندگارش را بيافريند ، چنين فرمود : خط الموت علي ولد ادم مخط القلاده علي جيد الفتاه ، وما أولهني إلي أسلافي اشتياق يعقوب إلي يوسف و خيرلي مصرع أنا لافيه ، کأني بأوصالي تتقطعها عسلان الفلوات ،بين النواويس و کربلاء… (1)
مرگ براي فرزندان آدم چه زيبا نوشته شده است . نوشتاري که درلطافت به نقشي مي ماند که گردن بند ، درگردن دخترکان جوان مي کشد و من براي سرکشيدن جام جان بخش شهادت و به ديدار صالحان سلف همان قدر مشتاقم که يعقوب به ديدار پسرش يوسف ، دست تقدير الهي ، براي من قتلگاهي برگزيده است که من به ديدارش خواهم شتافت ، مي بينم که به همين زوديها گرگ هاي گرسنه ‌نواويس و کربلا مرا در محاصره انداخته و بندبند اعضاي بدنم را ازهم جدا مي کنند …
4ـ  طف الفرات ، کنارفرات.
5ـ  طف.
6ـ  شاطي الفرات ، اين هر سه اسم تقريبا به يک معني است و طف به زمين هايي که مشرف به دريا باشند يا در لب رودخانه قرار داشته باشند ، اطلاق مي شود سرزمين کربلا را به خاطر چند چشمه اي که در آن بوده و کربلا را درکنار خويش گرفته بودند طف گفته اند . چشمه هايي مانند : قطقطانيه ، رهيمه ، عين الجمل و نهر علقم . (2)

نام هاي ديگري نيز ذکر شده است از جمله :
7ـ  نينوا ، از اسم هاي معروف و قديمي کربلاست .
8ـ موضع البلا ، يا موضع الابتلاء.
9ـ  محل الوفاء .
10ـ  غاضريه .
11ـ  ماريه .
12ـ  قصربني مقاتل .
13ـ  عقربابل .
14ـ  عمورا .
15ـ  صفورا.
16ـ  نوائح ، يعني ناله ها و نوحه ها .
17ـ  شفاثا ، که درعرف مردم ‹‹ شثاثه ›› خوانده مي شود . بعضي ‹‹ شفيه ›› نيز نقل کرده اند . (3)
18ـ  مدينه الحسين عليه السلام ، شهر حسين عليه السلام .
19ـ  مشهد الحسين عليه السلام .
20ـ بقعه مبارکه (4)
-------------------------
پي نوشتها:
(1). بلاغه الحسين (عليه السلام )،خطبة‌ 23، ص144، نقل از لهوف سيد ابن طاووس.
(2). شهر حسين عليه السلام ، ص12.
(3). تراث کربلاء ، ص20.
(4). پيشين ، ص21-19.

منبع : انجمن گفتگوی دینی

امتیاز: 
میانگین: 5 (1 vote)