خجالت می کشم غسل کنم !!

چند ماهی است که عقد کرده ایم. وقتی به خانه نامزدم می روم و شب می مانم، شب که جنب می شوم، خجالت می کشم غسل کنم. میتوانم با تیمم نماز صبح را بخوانم؟
غسل

یک نت ـ چند ماهی است که عقد کرده ایم. وقتی به خانه نامزدم می روم و شب می مانم، شب که جنب می شوم، خجالت می کشم غسل کنم. میتوانم با تیمم نماز صبح را بخوانم؟

پاسخ:  کسی که جنب است و آب در اختیار دارد، برای نماز باید غسل جنابت کند. خجالت کشيدن عذر شرعی نیست و با وجود آب، تیمم باطل است.

اگر در تنگی وقت (یعنی نزدیک طلوع آفتاب که اگر غسل کنید، نماز قضا می شود) به جای غسل تیمم بدل از غسل جنابت کنید و نماز بخوانید، نمازتان صحیح است و قضا ندارد. البته اگر عمدا نماز را تا تنگی وقت تأخیر بیندازید، معصیت محسوب می شود، هرچند نماز صحیح است. احتیاط مستحب آن است که قضای آن را نیز به جا آورید اما واجب نيست.(1)

پی نوشت:
1. امام خمینی، توضیح المسائل، مسئله 679(مطابق با نظر آیت الله خامنه ای؛ آیت الله مکارم شیرازی، توضیح المسائل، مسئله 633؛ آیت الله وحید خراسانی، توضیح المسائل، مسئله 686؛ آیت الله شبیری زنجانی، توضیح المسائل، مسئله 687 و آیت الله سیستانی، توضیح المسائل، مسئله 669.

منبع : سایت پاسخگو

 

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

با سلام اطلاعات کافی نیست