خواستگاری در دانشگاه

یک نت ـ آیا درست است بعضی از آقایان در محیط کار یا در دانشگاه خواستگاری میکنند؟
خواستگاری

آیا درست است بعضی از آقایان در محیط کار یا در دانشگاه خواستگاری میکنند؟

خیر . هر کاری آدابی دارد چطور مسجد میروید ، آدابش را رعایت میکنید . میهمانی میرویید آدابش را رعایت میکنید . همین دانشجو آیا با زیر شلواری سرکلاس میرود ؟ قطعا نمیرود . زیرا خلاف عرف است و میگویند کلاس درس است قشنگ نیست و کار خوبی نیست . نکته اش هم اینجاست که خلاف شأن خانم  است . واقعا خانم در اسلام شأن بسیار بالا دارد . برخلاف مکاتب دیگر و بارها میگوییم دختر جواهر است طلا و گوهر است . یک دختر کلوخ و سنگ نیست که هرکس می آید یک پا به آن بزند . ما مورد داشتیم ، آقا قصد سوئی نداشته ، به خواستگاری رفته و این قضیه لو رفته ، خیلی هم لو رفتنش چیز عجیبی نیست و ما مورد داشتیم که هیچ رابطه قبلی نبوده و بنده خدا دورا دور میدیده و هیچ رابطه ناشایستی نبوده و رفته خواستگاری کرده و دیگران گمان کردند که رابطه قبلی بوده و هر دو ضربه میخورند و خانم بیشتر .

محیط کار و دانشگاه غلط است . بدتر در اتوبوس و خیابانها است . فاجعه است . ما بخیل نیستیم هر کاری آدابی دارد ، الان شما یک نفر را پسندیده اید ، دورادور خانم را پسندیده اید ، قبل از طرح خواستگاری  تحقیق کنید . ببینید از نظر خانوادگی بهم میخورید یا نه . ما الان چقدر مشکل داریم توی همین قضیه ،  آقا دل به خانمی می بندد و خانم هم همینطور ، این دو به هم دل بسته میشوند بعداً میفهمند خانواده های آنها در دو دنیای هستند ، دو قطب متضاد هستند و بعد برای اینها خیلی مشکلات ایجاد میشود . شما از خانواده طرف و از نظر اعتقادی و فرهنگی و طبقاتی تحقیق کنید و اگر زمینه است ، همتایی خانواده است و خانم را هم از نظر زیبایی دیده اید و ظاهر را پسندیده اید بعداً از طرف خانواده تان خواستگاری رسمی کنید و خواستگاری که شروع شد ، چون شاید خیلی ها بگویند من فعلا میخواهم از این خانم خواستگاری کنم و بگویم آمادگی داری با من ازدواج کنی ؟

بعد از شش ماه ، یکسال رابطه داشته باشیم و همدیگر را بشناسیم . خوب من برای این کلی اشکال گفتم . این واقعا چقدر پیام مفسده دارد . گذشته از این ، دراین جور رابطه ها ف شناخت وجود ندارد و ما شناخت پیدا نمیکنیم . فرایند خواشتگاری شروع میشود بعد شما همدیگر را محک بزنید گفتگو کنید .  تحقیق جدی کنید . تبادل فکر با خانواده تان  کنید ، مشاوره کنید ،اگر نیاز شد حتی بعد از فرایند خواستگاری تماس های تلفنی اشکالی ندارد . حالا شما نامزد شده اید ،  خانواده ها نظارت دارند ، این دیگر رابطه پنهانی غلطی نیست . خانواده میداند شما رابطه تلفنی دارید ، رابطه پیامکی دارید ، اگر ضوابط شرع را رعایت کنید مراجع تقلید میگویند اشکال ندارد و حتی میتوانید بیرون بروید . البته من توصیه ام این است احتیاطاً یکی از اعضای دختر خانم همراهتان باشد . اگر دیگران دیدند ، علم غیب ندارند که شما نامزد هستید و خواستگار این خانم هستید . ممکن است به جایی نرسد آنگاه  پرونده  خانم خراب میشود.  به نظر من این وظیفه آقایان است .

شما خانم محترم ، با متانت ، با وقار ، با آرامش نه به رفتار غیر عادی ، بگویید آقای محترم هر کاری آدابی دارد . خانم ها ، وقتی از آنها خواستگاری میشو د چند گروه  هستند : بعضی ها ذوق میکنند و جواب مثبت میدهند . مخصوصا اگر آقا شرایط خوبی هم داشته باشد و خانم از قبل دلبستگی داشته ، جواب مثبت میدهد . غلط است . یک گروه دیگر از خانمها قشقرق راه می اندازند که مگر خوتان خواهر و مادر ندارید و برخوردهای خیلی عجیب و غریب میکنند .  من میگویم هر دو برخورد اشتباه است . بهترین برخورد این است که به  آقا بگوییم هر کاری آدابی دارد .  جواب مثبت خانم اشتباه است ، اول ذوق زده میشود و در شأن شما نیست و این بعداً برای شما مشکل ایجاد میشود . کافی است به شما بگویند یادت هست از تو خواستگاری کردم هول شدی ؟

خوب برای شما خیلی گران تمام میشود . اصلا هول هم نشویید و آره هم نگویید . من میگویم دختر عزیزم ، شما روی چه حسابی آره  گفتید . روی ظاهر و همینکه شما در دانشگاه شش ماه ظاهرش را دیدید . امکان ندارد . بگویی بله ، باید فرایند خواستگاری انجام شود ، شکل بگیرد و همه مراحلی که عرض کردیم و در پایان بگویید بله .
 و اما آن خانمی که خیر میگوید،  شاید مورد خوبی باشد . جوان سالم و خوب است و میتواند شریک خوبی برای زندگی شما باشد چرا خودتان را محروم میکنید ؟ بله . در یک جا به خانمها توصیه میکنم بایستند ، در این جور موقعیتها با یک جور پرخاشگری و تندی ، که طرف را میشناسید . شخص خوش سابقه ای نیست و تابلو است که این راه می افتد و شما اولی نفری نیستید و قصد سوء استفاده دارد و گرنه این جور برخوردها بنظر من برخورد خوبی نیست .

اگر آقا گفتند هر کاری آدابی دارد یعنی چه ؟ پیام دختر خانم را نگرفت چی ؟

واله من فکر نمیکنم که ایشان آمادگی ازدواج را داشته باشند ،  اگر پیام را دریافت نکنند ، هنوز به آن رشد عقلانی نرسیده اند . در شرایط رشد شخصیتی ،عاطفی، عقلانی و اجتماعی مهم است و عقل درستی ندارد.

حالا اگر یک جوان کم تجربه ای هست میگوید خانم نظرتان چیست ؟ یعنی آقای محترم باید از طریق خانواده تان اقدام کنید . گفتن این هم اشکالی ندارد ولی اینکه بیایید شماره تلفن خانه تان را بدهید هم جالب نیست . من میگویم اگر آقا خواهان باشد از زیر سنگ هم شده شماره شما را پیدا میکند .

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

این پسراهمش ودانشگاه چش چرونن