گزگز کف پا

مهدی

بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

گزگز کف پا را از این سایت دریافت کنید.

گزگز، مورمور، سوزش، سوزن سوزن شدن و خواب رفتن پا

گزگز مور مور پاها و داغ شدن پاها و گاهی سرد شدن پاها اغلب علامت مهمی است چون می تواند نشانه دیسک کمر ویا سایر بیماری های درگیر کننده عصب باشد و باید با کمک تست نوار عصب و عضله و سایر تست های لازم علت آن مشخص و درمان شود. کلینیک پیشگام دکتر سپهریان

گزگز، مورمور، سوزش، سوزن سوزن شدن و خواب رفتن پا

علت داغ شدن کف پا چیست؟

داغ شدن کف پا که با نام های مور مور شدن پا و یا احساس خارش پا و خارش ساق و داغی کف پا هم عنوان می شود،علامتی است که بیماران زیادی با شک به آن به پزشکان مختلف مراجعه می کنند و اغلب انرا به علایم چربی خون بالا مرتبط می کنند اما معمولا خواب رفتن انگشتان و خصوصا داغ شدن کف پا به علت عوارض چربی خون بالا نیست . متاسفانه حتی در قشر درمان جامعه پزشکی شایع شده که علت خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پا را به عنوان یکی از علایم بارز چربی خون بالا یا کم خونی مرتبط می کنند و آزمایش خون از بیمار می خواهند در حالیکه شایع ترین علت خواب رفتن پا درگیری عصب می باشد. دلیل داغ شدن کف پا جدی تر از کاهش صرفا یک ماده غذایی یا فقط یک چربی بالا می باشد.

بعضی بیماران ممکن است علایم درگیری عصب را به صورت بی حسی شدن انگشت پا و خارش کف پا یا حتی خارش ساق پا ذکر کنند. اما همه این علایم مربوط به طیف های گسترده علایم دگیری عصب می باشد و علت بی حسی انگشت پا، خواب رفتن دست وپا و علت خارش کف پا را باید در مشکلات اعصاب و عضلات جستجو کرد.

علت سوزش کف پا چیست؟

سوزن سوزن شدن کف پا اغلب بیماران را تحریک به برسی و درمان از نظر بیماری های مختلف طبی می کند و اغلب ابتدا بیمارانی که احساس سوزن سوزن شدن پا دارند به دنبال آزمایش چریی بالا و ... می روند و اغلب به سختی مشکل در عصب در نقطه ای بسیار دورتر را به سختی قبول می کنند. سوزن شدن کف پا و گزگز کف پا اغلب نشانه مشکل در عصب و بیماری هایی که موجب درگیری عصب می شوند می باشد و نیاز به توجه ودرمان دارد.

داروی گیاهی برای سوزش پا اغلب صرفا تسکینی می باشند و درمان اساسی نیستند . علت مورمور شدن پا فراتر از یک گرفتگی کوچک در پا می باشد و باید برسی جدی شوند. مهمترین تست برای کسانی که می خواهند سوزش کف پا نشانه ی چیست ، تست نوار عصب و عضله در رجه اول و تست قند خون و کارکرد تیرویید در مرحله دوم می باشد.در درمان علت مور مور شدن پاها و گزگز کف پا نیاز به همکاری بیمار و رعایت حتمی مسایل ارگونومیک می باشد.

علت داغ شدن کف پاها چیست؟  علت گرم شدن کف پا اغلب به دلیل تحریک و درگیری در ریشه های عصبی حاصل می شود که شایعترین آن درگیری ریشه های کمری در پاها به علت دیسک یا آرتروز ستون فقرات می باشد ,و جالب این است که اکثر بیماران درد کمر خود را خصوصا در موارد مزمن ذکر نمی کنند و حتی بعد از اثبات آن باکمک تست های تشخیصی باز هم باور آن برای آنها سخت است که علت گرم شدن کف پا و علت مور مور شدن کف پا آنها مشکلی در کمر و یا لگن آنها باشد.

آنچه اینجانب در کیلنیک به صورت گسترده با آن مواجه هستم ،در عمده بیمارانی که می پرسند علت داغ شدن کف پا چیست ، بعد از بررسی های وسیع درگیری های گسترده و تحریکات دیسک کمر یا ریشه های سیاتیک می یابیم که بیماران در مقطعی از زندگی خود با آن مواجه بوده اند اما در حال حاضر عوارض آنرا به صورت درگیری عصب و حس داغی کف پا و خواب رفتگی در پاها حس می کنند و گاهی حتی برعکس به صورت حس سرد شدن در پاها را عنوان می کنند. این بیماران در صورتیکه به صورت دقیق و کامل تشخیص داده شوند با روش های نوین طب فیزیکی و بدون درمان های جراحی می توان به آنها کمک کرد.

از جمله علل شایع دیگر داغی کف پا و حس سوزش کف پا و خواب رفتگی کف پا بیماری دیابت می باشد که به حدی شدید یا طولانی باشد که موجب ایجاد نوروپاتی دیابتی بشود . این بیماری که به کمک تست عصب و عضله قابل تشخیص می باشد ، می تواند علت داغ شدن پا و احساس خواب رفتگی در پا بشود اما کمتر ممکن است همزمان موجب ایجاد درد پا بشود.

موارد نادر تری هم ممکن است موجب داغی کف پا و حس سوزن شدن پا بشوند خصوصا مواردی که بتواند عصب را تحت تاثیر قرار دهد کمبود ویتامین های گروه B  خصوصا B1 و گاهی B6  که گاه بعد از جراحی های معده ایجاد می شود. البته در این موارد حس داغی و گزگز و مور مور کف پا بسیار جزیی است.

یک دلیل داغ شدن کف پا که نادرتر اس ممکن است درگیری های تیرویید و خصوصا کم کاری آن باشد که در شرایطی که سالها طول بکشد و ایجاد اختلال در سرعت هدایت عصب و نوروپاتی بکند می تواند حس گرم شدن کف پا و گزگز و مور مور پا و خواب رفتگی پا و حتی ضعف عضلات دست و پا ایجاد کند.

.گاهی خستگی و گرفتگی پاها که می توانند ناشی از اختلالات کف پا مانند صافی کف پا و یا درگیری نقاط ماشه ای به علت ایستادن های طولانی باشد. اما در این زمینه هم آنچه بیشتر موجب گرفتگی عضلات ساق پا می شود همان مشکلات عصب سیاتیک ، مشکلات کمر مانند دیسک کمر قدیمی و سندرم پریفورمیس می باشد.

گاها تورم پاها که ناشی از درگیری های عروقی باشد و مثلا در اثر بیماری های قلبی  و یا اختلال در عروق کف پا باشد، می تواند علتی برای سوزش پا باشد و از طرفی فشار بالای عروقی می تواند با فشار روی عصب خصوصا اگر همزمانی با دیسک کمر  داشته باشد موجب دردپا ، داغی کف پا و ایجاد حس خواب رفتگی در پا بشود.

جالب است بدانید بر خلاف تصور عامه چربی بالا و کم خونی های روتین ( جز مواردی که ناشی از کمبود ویتامین های گروه B) می باشد علت گر گرفتن کف پا و علت سوزش و گزگز مورمور پا ها نیست.اکثر بیماران بعد از انکه تست چربی نرمال دارند و کم خونی احتمالیشان برطرف شد دنبال علت گرم شدن کف پا یا سردی کف پا می روند در حالیکه این موارد علت داغ شدن کف پا در شب نمی باشد.

در مجموع هرچند آزمایش چک آپ مفید می باشد اما توصیه می کنیم علت سرد شدن دست و پا ، علت ضعف رفتن پا و علت داغی کف پا و خصوصا علت بی حسی پا را در مشکلات جدی تر باید پیگیری کرد. خواب رفتگی دست و پا به دلیل اینکه عمدتا به دلیل اشکالی در سرعت هدایت عصب می باشد مهمتر از درد است و توصیه می شود قبل از آنکه به حدی پیشرفت کند که با اقدامات پزشکی نتوان آنرا درمان کرد ، بررسی و درمتن شود.

تلفن تماس با کیلنیک پیشگام: 66576991 - 09128940331

تشخیص اینکه آیا گزگز دست و پا  ، بی حسی دست ، بی حسی پا و به علت درگیری عصب می باشد یا نه به وسیله تست نوار عصب و عضله می باشد که توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گرفته می شود. علت ضعف دست و پا و علت بی حس شدن پا و بی حسی دست را معمولا نمی توان صرفا در آزمایشات خون و تست پوکی استخوان یافت و باید تست نوار عصب انجام داد.

منبع مطلب : darmanedard.ir

درمان سوزش و گزگز کف پا

درد و سوزش شدید و ناگهانی،گرگرفتگی و داغی کف پا به علت نوروپاتی و دیابت،عفونت های قارچی و بیماری های دیگر ،راه های درمان آن با تزریق و دارو،همراه با دلایل،علائم و نشانه ها

درمان سوزش و گزگز کف پا

خانهدرد پاشنه پادرمان سوزش و گزگز کف پا

سوزش کف پا

سوزش کف پا ممکن است براثرآسیب دیدگی عصب های ساق پا ایجاد شود که به آن نوروپاتی یا اختلال درکارکرد عصب های بدن گفته می شود.اگرچه شرایط دیگری هم می تواند باعث سوزش و داغ شدن پا شود اما یکی از رایجترین آن ها بیماری دیابت است بیشتر درمان ها برای سوزش کف پا و داغ شدن کف پا برای جلوگیری ازآسیب دیدگی عصب وکاهش درد کف پا انجام میشود.برای تشخیص علت سوزش پا و گز گز دکتر به بررسی درد می پردازد. درد که در کمر آغاز می شود و تا پا گسترش پیدا می کند اغلب ناشی از فشار بر روی ریشه های عصب سیاتیک است که در اختلالات ستون فقرات بوجود می آید.

علائم و نشانه ها

سوزش پا باعلائم دیگری همراه است که به نوع بیماری ،اختلال یاشرایط بستگی دارد.

گزگز پا همراه با علائم دیگری است که بسته به بیماری یا اختلال بوجود آورنده آن فرق می کند. عواملی که مرتبا پا را تحت تاثیر قرار می دهند(در گرفتگی رگ سیاتیک) همچنین شامل سیستم های دیگر بدن می شوند. گزگز یک پا همراه با علائم دیگری است که پا را تحت تاثیر قرار می دهند و از قرار زیر هستند:

کبودی احساس سوزش پا

بی حسی پا و یا بی حسی و درد شست پا

درد پا قرمزی، گرما یا ورم

ضعف رفتن پا ( کاهش استقامت)

خواب رفتن دست و پا بصورت مداوم

سوزن سوزن شدن پا خونریزی تاول

سوزش و یا حس های غیرطبیعی دیگر در پا

سوزش پا ممکن است علائم دیگری در دیگر،سیستم های بدن ایجاد کند که شامل موارد زیراست

– اختلال درضربان قلب

– تغییردرحس های بدن

– اختلا ل در راه رفتن

– خواب بیش ازحد

– حساسیت بیش ازحد هنگام لمس پا

– مشکلات پا مانند زخم ،دردمفصل واستخوان

– اختلال درهماهنگی بدن

– ضعف ماهیچه ها – دردعصب

-درد هنگام پیاده روی

– تغییردرجه حرارت بدن وبی حسی

– دردهای شدید که درهنگام شب شدید ترمیشود

-اختلال درخواب

-سوزش ،کرختی و حس های غیرطبیعی دیگر در پا

علت و دلایل

اغلب اوقات نوروپاتی یا اختلال عصب های بدن باعث سوزش و داغ شدن پا می شود عصب ها ی بدن براثر استفاده بیش از حد یا گرفتگی درمفصل ایجاد می شود و زمانیکه عصب های دچارآسیب دیدگی می شوند سیگنال های درد حتی درصورتی که هیچگونه جراحت یا آسیب دیدگی رخ ندهد به سمت مغز مخابره میشود و علت گزگز پا می باشند .

دراکثرافرادی که دچار نوروپاتی هستند درابتدا عصب های ساق پایشان دچار آسیب دیدگی میشود این افراد دچار سوزش و بی حسی در پا میشوند خیلی ازا فراد ازاینکه هنگام لمس پاهایشان حساسیت بیش ازحد ایجاد شده است شکایت دارند و میزان این درد و سوزش درافراد مختلف متفاوت است.این میزان ازدردهای خفیف تا ناتوانی بیمار درجه بندی میشود.

بیماری دیابت ومصرف الکل از رایجترین موارد ایجاد نوروپاتی درساق پا است .موارد دیگری که باعث نوروپاتی یا سوزش درساق پا میشودشامل موارد زیراست

– بیماری های مزمن کلیوی

– نوروپاتی درفیبری های کوچک

– کمبود ویتامین های بی 12 وبی 6 دربدن

– مصرف الکل

– کم کاری غده تیروئید

– بیماری لایم(یک اختلال التهابی است)

– ویروس ایدز یا اچ آی وی

– بیماری آمیلوئید که براثررسوب آمیلوئید ایجاد میشود

– عوارض جانبی داروها که بامصرف داروهایی چون داروهای شیمی درمانی،مصرف زیاد قرص های بی 6،داروها برای درمان ایدز،و  isoniazidایزونیازید،amiodarone امی دارون،metformin متوفورمین و داروهای دیگر ایجاد میشود.

– Erythromelalgia اریتوملاژیا (بیماری التهابی)

-تاثیرفلزات سمی سنگین مانند سرب ،آرسنیک

-التهاب رگ های خونی

-ساراکوئیدوز Sarcoidosis

– سندروم گیلین بری (حالتی که براثرعفونت ویروسی رخ میدهد)

– انباشتگی مواد درپوست ویا تورم

– فشارها وکشیدگی بیش ازحد

علاوه بر نوروپاتی مواردی مانند عفونت والتهاب پا هم می تواندباعث داغ شدن کف پا و سوزش کف پا شود. رایجترین این عفونت های عفونت های قارچی است که در پای ورزشکاران ایجادمیشود.

بیماری التهاب رگ یا سرخرگ یکی دیگر از دلائل سوزش پا است عبورجریان خون ضعیف در پاها میتواند باعث درد،بی حسی ،سوزش مخصوصا هنگام پیاده روی شود.ممکن است چندهفته یا چندماه بعدازجراحی معده یا سیستم گوارشی بدن افراد با سوزش پا مواجه شوند.جذب ضعیف ویتامین بی بعد از این جراحی میتواند باعث ایجادسوزش در پاشود .

تشخیص

گزگز پا و خواب رفتن پا به دلیل گوناگون بودن علل احتمالی به راحتی دیگر مشکلات تشخیص داده نمی‌شود. متخصص پا پس از معاینه فیزیکی، پرسش‌هایی را در زمینه سابقه پزشکی بیمار و خانواده وی، فعالیت‌های اجتماعی، عادت‌های غذایی، خطر بیماری‌های عفونی و قرار گرفتن در معرض مواد سمی مطرح می‌کند. همچنین احتمال دارد پزشک به منظور تشخیص افتراقی سوزش پا و از میدان حدس خارج کردن عارضه‌ها، اختلال‌ها و بیماری‌های معین دستور انجام آزمایش‌های خون، نمونه‌برداری عصب، آزمایش عملکرد تیروئید، اندازه‌گیری مقدار ویتامین‌ها، نمونه‌برداری مایع مغزی نخاعی، عضله‌نگاری برقی (الکترومیوگرافی به منظور آزمایش سطح فعالیت عضله) و سی.تی. اسکن یا ام.آر.آی. (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) را نیز بدهد تا بتواند علت بی حسی پا و سوزن سوزن شدن کف پا را تشخیص دهد.

اکثرافرادی که دچارسوزش پا می شوند معمولا بیماری دیابت برایشان تشخیص داده میشود دراین بیماران که سوزش پا براثراختلال دراعصاب یانوروپاتی ایجاد شده است احتیاج به انجام تست های دیگر نمیباشد اما درتعداد کمی ازافراد که دچارسوزش ناگهانی در پا می شوند و این سوزش به سرعت شدید ترمیشود وهیچ دلیل خاصی ندارد انجام تست های دیگر برای تشخیص صحیح ضروری است این تست ها شامل موارد زیراست:

الکترومایوگرافی

دراین تست با استفاده ازیک میله الکتریکی عملکرد ماهیچه ها ارزیابی میشود دراین نوع تست بوسیله قراردادن یک میله الکتریکی روی پوست یا یک سوزن درداخل ماهیچه تست انجام میشود.

ارزیابی هدایت عصب

دراین ارزیابی توانایی عصب برای انتقال ضربان سنجیده میشود دراین ارزیابی یک عصب تحریک میشود وپاسخ ماهیچه ها بوسیله آن عصبی که اندازه گیری میشود کنترل میشود.

تست های آزمایشگاهی

دربعضی ازموارد انجام تست های خون،ادراروارزیابی مواددر ستون مهره ها برای تشخیص علت سوزش پا توصیه میشوددر آزمایش های ساده خون میزان ویتامین موجود دربدن هم ارزیابی میشود.

منبع مطلب : discsurgery.ir