درفشان لاله در وی چون چراغی ولیک از دود او بر جانش داغی

مهدی

بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

درفشان لاله در وی چون چراغی ولیک از دود او بر جانش داغی را از این سایت دریافت کنید.

آموزه پانزدهم: کبوتر طوق دار – سعید جعفری

یکی از آثار ارزشمند نثر فارسی، کلیله و دمنه ابوالمعالی نصر الله منشی است. این اثر دربردارنده دانش و پند و اندرزهایی است که از زبان جانوران بازگو شده است. داستان از زبان دو شغال به نام «کلیله» و«دمنه» نقل می گردد. روزبهان ترجمه پهلوی این اثر را به عربی برگرداند و نصر الله منشی … ادامه خواندن آموزه پانزدهم: کبوتر طوق دار ←

سعید جعفری

آموزگار در رشته های فارسی، عربی و انگلیسی

سعید جعفری آموزگار در رشته های فارسی، عربی و انگلیسی آموزه پانزدهم: کبوتر طوق دار

یکی از آثار ارزشمند نثر فارسی، کلیله و دمنه ابوالمعالی نصر الله منشی است. این اثر دربردارنده دانش و پند و اندرزهایی است که از زبان جانوران بازگو شده است. داستان از زبان دو شغال به نام «کلیله» و«دمنه» نقل می گردد. روزبهان ترجمه پهلوی این اثر را به عربی برگرداند و نصر الله منشی متن عربی را به فارسی درآورد.

کبوتر طوق دار

◙ آورده اند که در ناحیتِ کشمیر مُتَصَّیدی خوش و مرغزاری نَزِه بود که از عکسِ ریاحینِ او، پَرِ زاغ چون دُم طاوُوس نمودی و در پیش جمال او دمِ طاوُوس به پر زاغ مانستی.قلمرو زبانی: آورده اند: حکایت می کنند / ناحیت: ناحیه، سرزمین / ریاحین: گیاهان / کشمیر: ناحیه ای بین هند و پاکستان / جمال: زیبایی / مُتَصَید: شکارگاه / مَرغ: گونه ای گیاه / مرغزار: چمن زار/ نَزِه: با صفا، خوش آب و هوا / مانستی: مانند بود / قلمرو ادبی: پر زاغ به دُم طاووس و بالعکس: تشبیه / زاغ: نماد زشتی / طاووس: نماد زیبایی / اغراق

بازگردانی: حکایت کرده اند که در سرزمین کشمیر شکارگاهی خوش آب و هوا و چمنزاری با صفا بود که از بازتاب گیاهان آن، پر سیاه زاغ مانند دم طاووس زیبا می شد و در مقابل زیبایی آن، دم زیبای طاووس مانند پر زاغ، سیاه و کم ارزش به چشم می آمد.

دِرَفشان لاله در وی، چون چراغی / ولیک از دُودِ او بر جانش داغیقلمرو زبانی: دِرَفشان: درخشان، نورانی/ مرجع او: چراغ / مرجع «ش» در جانش: لاله / داغ: سیاهی درون لاله / قلمرو ادبی: چون چراغی: تشبیه / حسن تعلیل: سیاهی درون لاله از دود چراغ بود / داغ: استعاره از سیاهی درون لاله / جان داشتن لاله:‌ جانبخشی

بازگردانی: گل لاله در آنجا چون چراغی می درخشید؛ امّا از دود آن چراغ، درون لاله سیاه شده بود.

شقایق بر یکی پای ایستاده / چو بر شاخ زمرد جام بادهقلمرو زبانی: شقایق: لاله وحشی / باده: شراب / شاخ: شاخه / شقایق، لاله: دو گونه گل / زُمرّد: سنگ قیمتی / باده: شراب / قلمرو ادبی: جانبخشی: شقایق ایستاده / چو بر شاخ…: تشبیه /

بازگردانی: گل شقایق بر شاخه خود به گونه ای ایستاده بود که گویی جام شراب سرخ بر شاخه ای زمردین رنگ و سبزفام قرار گرفته است.

◙ و در وی شکاری بسیار و اختلاف صیادان آنجا متواتر؛ زاغی در حوالی آن بر درختی بزرگ گَشن خانه داشت نشسته بود و چپ و راست می نگریست.قلمرو زبانی: اختلاف: رفت و آمد /  متواتر: پی در پی / گَشن: انبوه /

بازگردانی: در آن چمنزار شکار بسیار بود و شکارچیان پی در پی آمد وشد می کردند. زاغی در آن حوالی بر درختی بزرگ و پر شاخ و برگ لانه داشت. نشسته بود و اطراف را نگاه می کرد.

◙ ناگاه صیادی بدحالِ خشِن جامه، جالی بر گردن و عصایی در دست، روی بدان درخت نهاد. قلمرو زبانی: بدحال: بدخو / جال: دام و تور / قلمرو ادبی: روی نهادن: کنایه از رفتن

بازگردانی: ناگهان شکارچی بدخو با تن پوشی خشن و دامی بر دوش و عصایی در دست به سوی آن درخت روی نهاد.

◙ بترسید و با خود گفت: این مرد را کاری افتاد که می آید و نتوان دانست که قصدِ من دارد یا از آنِ کسِ دیگر من باری جای نگه دارم و می نگرم تا چه کند.قلمرو زبانی: کاری افتاده: کاری دارد / باری: به هر روی / جای نگه دارم: این  جا می مانم /

بازگردانی: زاغ ترسید و با خود گفت: این مرد کاری دارد که به اینجا می آید و روشن نیست قصد شکار مرا دارد یا دیگری را. در هر حال من در این جا می مانم و می بینم که چه پیش خواهد آمد.

◙ صیاد پیش آمد و جال باز کشید و حَبَه بینداخت و در کمین بنشست. ساعتی بود؛ قومی کبوتران برسیدند و سَرِ ایشان کبوتری بود که او را مُطَوِقَه گفتندی و در طاعت و مطاوعِت او روزگار گذاشتندی. قلمرو زبانی: جال: دام / بازکشید: پهن کرد / حَبّه: دانه / سر: رئیس / طوق: خط دور گردن پرندگان / مطوقه: طوق دار / طاعت، مطاوعت: فرمانبرداری/ گذاشتندی: می گذرانیدند

بازگردانی: شکارچی جلوتر آمد، و دام را گستراند، دانه انداخت و پنهان شد، مدّتی گذشت. گروهی از کبوتران رسیدند و رئیس آنان کبوتری بود که او را مُطَّوقه می گفتند و در فرمان بری او روزگار را سپری می کردند.

◙ چندان که دانه بدیدند، غافل وار فرود آمدند و جمله در دام افتادند و صیاد شادمان گشت و گُرازان به تک ایستاد، تا ایشان را در ضبط آرد.قلمرو زبانی: غافل وار: با حال غفلت، بی خبر / فرودآمدند: پایین آمدند / جمله: همه / گرازان: با ناز راه رونده / تگ: دویدن / ایستاد: شروع کرد / در ضبط آوردن: گرفتن / مرجع «ایشان»: کبوتران

بازگردانی: همین که دانه را دیدند بی خبر پایین آمدند و همه در دام افتادند و صیاد خوشحال شد و با ناز و شادی شروع به دویدن کرد تا آنها را گرفتار کند.

◙ و کبوتران اضطرابی می کردند و هر یک خود را می کوشید. قلمرو زبانی: اضطراب: پریشانی و آشفتگی / را: به معنای «برای»

بازگردانی: کبوتران بی قراری می کردند و هر یک برای رهایی خودش کوشش می کرد.

◙ مطوّقه گفت: جای مجادله نیست؛ چنان باید که همگان استخلاص یاران را مهم تر از تخلّصِ خود شناسند و حالی صواب آن باشد که جمله به طریق تعاون قوّتی کنید تا دام از جای برگیریم که رهایش ما در آن است.قلمرو زبانی: مجادله: جدال و ستیزه / همگنان: همه، جمع همگن / استخلاص: رهایی جُستن، رهایی دادن / تخلص: رهایی / صواب: صلاح و درست / به طریق: از راه / تعاون: همیاری / قوت: نیرو / رهایش: آزادی، نجات

بازگردانی: مُطَّوقه گفت: جای بحث و جدال نیست باید به گونه ای کار کنید که همگان رها کردن یاران را مهم تر از آزادی خود بدانند و اکنون درست آن است که همه از راه همیاری نیرویی به کار ببرید تا دام را از جا برداریم؛ زیرا رهایی ما در این کار است.

◙ کبوتران فرمان وی بکردند و دام برکندند و سر خویش گرفت و صیاد در پی ایشان ایستاد، بر آن امید که آخِر درمانند و بیفتند.

منبع مطلب : www.jafarisaeed.ir

آرایه‌های بیت زیر در کدام گزینه به‌درستی آمده است؟ درفشان لاله در وی، چون چراغی  /  ولیک از دود او بر جانش داغی

آرایه‌های بیت زیر در کدام گزینه به‌درستی آمده است؟
درفشان لاله در وی، چون چراغی  /  ولیک از دود او بر جانش داغی

برندگان مرحله اول چالش معلم شو ?

ثبت نام   ورود

پربازدیدها: #نوبت_دوم #هماهنگ_نهم #مدرسه_یاب #آزمون‌ساز

درس 15: کبوتر طوق دار فارسی (2) یازدهم دوره دوم متوسطه- نظری علوم ریاضی درسنامه آموزشی این مبحث

آرایه‌های بیت زیر در کدام گزینه به‌درستی آمده است؟

درفشان لاله در وی، چون چراغی  /  ولیک از دود او بر جانش داغی

1 )

حسن تعلیل ـ حس‌آمیزی ـ استعاره ـ تشبیه

2 )

استعاره ـ تشبیه ـ تضاد ـ تشخیص

3 )

تشخیص ـ تناسب ـ تضاد ـ ایهام

4 )

تشخیص ـ حسن تعلیل ـ تشبیه ـ تناسب

گزارش خطا یک تست دیگه بزن یک آزمون کامل بده

تحلیل ویدئویی تست

تحلیل ویدئویی برای این تست ثبت نشده است!

محتوای متنی دوره کامل آموزشی، فارسی (2) یازدهم دوره دوم متوسطه- نظری

مدرس: مهدی احمدی

مدت دوره: 181 صفحه (17 فایل)

هنر

75 تست 875 تومان

تفکر و سواد رسانه‌ای

434 تست 5,063 تومان

دین و زندگی (2)

966 تست 11,270 تومان

فارسی (2)

1629 تست 19,005 تومان

زبان انگلیسی (2)

1370 تست 15,983 تومان

ریاضی (2)

1130 تست 13,183 تومان

فیزیک (2)

1160 تست 13,533 تومان

شیمی (2)

1247 تست 14,548 تومان

انسان و محیط زیست

390 تست 4,550 تومان

زیست شناسی (2)

3167 تست 36,948 تومان

نمونه سوالات مرتبط

آزمون آنلاین

30 تست

آزمون تستی فارسی (2) پایۀ یازدهم مشترک کلیه رشته‌ها ویژۀ آمادگی کنکور…

تیم مدیریت گاما

آزمون آنلاین

25 تست

آزمون تستی فارسی (2) پایۀ یازدهم مشترک کلیه رشته‌ها ویژۀ آمادگی کنکور…

تیم مدیریت گاما

آزمون آنلاین

20 تست

آزمون تستی فارسی (2) پایۀ یازدهم مشترک کلیه رشته‌ها ویژۀ آمادگی کنکور…

تیم مدیریت گاما

2 صفحه

امتحان نوبت اول فارسی (2) یازدهم عمومی کلیه رشته ها دبیرستان خواجوی کرمانی گابریک…

مهراب بادروج

4 صفحه

آزمون مجازی نوبت اول فارسی (2) یازدهم دبیرستان 17 شهریور | دی 1399

رضا فلاح

3 صفحه

آزمون فارسی (2) یازدهم دبیرستان دکتر حسابی | درس 14: حمله حیدری

حسن عادلخانی

2 صفحه

آزمون نیمسال اول فارسی (2) یازدهم دبیرستان طالقانی | درس 1 تا 9

محمد شهبازی

4 صفحه

آزمون نوبت اول فارسی (2) یازدهم دبیرستان شیخ کلینی | دی 1398

علی اصغر میرزانیا

رایـــــگان

7 صفحه

52 سوال تستی فارسی (2) پایه یازدهم مشترک کلیه رشته ها | درس 1: نیكی

کلاس یازدهمی

4 صفحه

امتحان نیم سال اول فارسی (2) یازدهم دبیرستان شهید بهشتی | دی 98

شیرین شاهانی

3 صفحه

سوالات امتحان نوبت اول فارسی (2) پایه یازدهم دبیرستان آیین معرفت | دی 1396

مهدی اسماعیل زاده

منبع مطلب : gama.ir