تکنیک های سروسامان دادن آشپزخانه

یک نت ـ یافتن سریع وسایل مورد نیاز خود باعث صرفه جویی در وقت می شود. قبل از شروع به کار آشپزخانه، وسایل مورد نیاز خود راطبق استفاده مرتب کنید.درمرحله بعد کانترهای خود را ترتیب داده وکابینت های خود راساماندهی کنید.سرانجام، درصورت نیازمی توانید فضای ذخیره سازی اضافی را ایجادکنید.
آشپزخانه منظم

یک نت ـچگونه به آشپزخانه سر و سامان بدهیم؟

یک آشپزخانه بی نظم می تواند یک سردرد بزرگ باشد! قبل از شروع به کار آشپزخانه، وسایل مورد نیاز خود را طبق استفاده مرتب کنید.

یک آشپزخانه بی نظم می تواند یک سردرد بزرگ باشد! یافتن سریع و راحت وسایل مورد نیاز خود باعث صرفه جویی در وقت و استرس غیرضروری می شود. قبل از شروع به کار آشپزخانه، وسایل مورد نیاز خود را طبق استفاده مرتب کنید. در مرحله بعد کانترهای خود را ترتیب داده و کابینت های خود را ساماندهی کنید. سرانجام، در صورت نیاز می توانید فضای ذخیره سازی اضافی ایجاد کنید.

مرتب سازی بر اساس نیازهای خود

موارد مورد نیاز خود را تمیز کنید. کابینت های درهم ریخته سبب می شود پیدا کردن آنچه مورد نیاز شما است را دشوار کند. وسایل ضروری و وسایلی که از آن ها استفاده می کنید را نگه دارید.

اگر وسایل غیر ضروری دارید و می خواهید آن ها را نگه دارید آن ها را داخل کارتن های مخصوص شان و در انباری نگهداری کنید.

کابینت های خود را مرتب کنید

آشپزخانه خود را از بالا به پایین تمیز کنید. قسمت بیرونی کابینت ها، وسایل و وسایل تزئینی خود را گردگیری کنید. برای شستشوی و خشک کردن داخلی و بیرونی کابینت خود و همچنین میزهای خود از یک پارچه صابون و پارچه ای تمیز و خشک استفاده کنید. کف آشپزخانه خود را جارو بریزید و کف بزنید. هر فرش یا سایر پارچه هایی را که در آشپزخانه نگه می دارید را، بشویید و خشک کنید.

 تمام قسمت های آشپزخانه را تمیز کنید

بر اساس نحوه استفاده از آشپزخانه خود، مناطق فعالیت ایجاد کنید. دانستن نحوه استفاده از آشپزخانه خود، تصمیم گیری در مورد نگهداری وسایل خود را آسانتر می کند. بعضی از وسایل را باید در بعضی از مکان ها قرار بدهید مانند:

قهوه یا چای ساز: قهوه یا چای ساز خود را در مکانی با دسترس آسان قرار بدهید. لیوان و فنجان ها را در نزدیکی آن بگذارید، یا داخل کابینت یا بیرون از کابینت.

ایستگاه آماده سازی مواد غذایی: فضای لازم را برای تهیه غذاهای خود فراهم کنید. صفحه برش، چاقوها، فنجان های اندازه گیری و وسایل مربوط به آشپزی را در نزدیکی این فضا قرار دهید.

ایستگاه آشپزی: به احتمال زیاد این منطقه را در اطراف اجاق گاز خود قرار خواهید داد. ظروف پخت و پز خود را در این نزدیکی ها، و همچنین دستکش بلند فر خود قرار دهید.

ایستگاه خدمت: اگر فضایی دارید ، ممکن است محلی برای تهیه غذای خود در نظر بگیرید. یک میز خالی را انتخاب کنید، و قاشق های خود را در همان نزدیکی نگه دارید.

 قهوه جوش یا چایساز را روی کانتر قرار بدهید

مکان هایی با دسترسی آسان را برای متداول ترین وسایل خود انتخاب کنید. برای خارج کردن، استفاده، شستشو و جایگزینی این وسایل باید آسان باشد. آنها را در نزدیکی ماشین ظرفشویی، سینک ظرفشویی یا اجاق گاز نگه دارید. وسایلی مانند قابلمه و لیوان ها را روی هم جمع نکنید، اگر این بدان معنی است که برای پیدا کردن آنچه می خواهید، همه را زیر و رو نکنید.

به عنوان مثال، شما ممکن است ظروف مورد استفاده روزانه خود را در یک کابینت نزدیک اجاق گاز قرار دهید.

وسایل مشابه را با هم دسته کنید. به عنوان مثال، دسته بندی های شما ممکن است شامل لیوان ، قابلمه ، ظروف غذاخوری و ... باشد. نگهداری این موارد در کنار هم، در پیدا کردن و استفاده از آنچه مورد نیاز شماست را برای شما آسانتر می کند.

بعد از اینکه وسایل و ظروف خود را به دسته های مشابه تقسیم بندی کردید، بررسی کنید که از یک وسیله به تعداد زیاد دارید یا نه اگر خیلی بیشتر از نیازتان داشتید آن ها را جمع کنید و داخل انبار قرار بدهید یا به کسی بدهید.

 تنظیم کانترهای خود

مواردی که مورد استفاده نیست را از روی کابینت ها و میز و کانترها بردارید. در صورت کم بودن فضای آشپزخانه، وسایلی را که اغلب از آنها استفاده نمی کنید را در فضای خارج از آشپزخانه خود نگهداری کنید. فقط مواردی را که مرتباً از آنها استفاده می کنید را در آشپزخانه ذخیره کنید. این باعث می شود هر روز کار در آشپزخانه تان راحت تر شود.

به عنوان مثال، اگر روزانه از مایکروویو استفاده می کنید، مایکروویو خود را روی پیشخوان بگذارید، اما اگر بعضی مواقع از آن استفاده می کنید آن را کنار بگذارید.

اگر می خواهید وسایلتان پیدا باشد و کابینت های شما کم است، می توانید آن ها را روی کابینت ها قرار بدهید.

وسایل و وسایل آشپزخانه متداول را روی پیشخوان قرار دهید. مشخص کنید که چه مناطقی باید خالی بمانند، مانند منطقه آماده سازی مواد غذایی شما. سپس برای وسایلی که روزانه از آنها استفاده می کنید، مانند مایکروویو، قابلمه قهوه، قفسه ظرف و تخته برش، مکانی پیدا کنید.

قبل از تصمیم گیری در مورد قرار دادن وسایل خود مطمئن شوید که سوکت های برق شما کجاست. شما باید وسایل خود را در مکانی قرار دهید که بتوان آنها را به برق وصل کرد.

اگر زیاد از مایکروویو استفاده می کنید آن را روی کانتر قرار بدهید

ابزارهای پرکاربرد خود را در یک ظرف ساده نزدیک اجاق گاز نگه دارید. فقط مواردی را که اغلب استفاده می کنید را قرار بدهید. مواردی را که به ندرت از آنها استفاده می کنید، را داخل کابینت نگهداری کنید. اما اگر جای کمی دارید می توانید از کشوهای چند طبقه استفاده کنید.

وسایلی مانند روغن پخت و پز و عسل را روی یک ظرف یا سینی نگه دارید. طبیعی است که روغن یا عسل شما چکه کند، و بطری شما را چسبناک می کند. این می تواند کابینت یا میز کانتر شما را چسبناک کند. روغن خود را روی یک ظرف کوچک یا سینی بگذارید و آن را زود به زود بشویید.

 ظرف روغن و عسل را داخل سینی یا ظرفی قرار بدهید

هر کابینت و کشو را برای یک مورد یا موارد خاص تعیین کنید. سپس وسایل خود را در کابینت و کشوها مرتب کنید. وسایلی را که اغلب از آنها استفاده می کنید را در جلوی کابینت خود قرار بدهید تا دسترسی به آنها آسان شود.

به عنوان مثال ، شما ممکن است یک کابینت بزرگ برای ظروف غذاخوری، یک کابینت کوچک برای لیوان، یک کابینت برای قابلمه ها و غیره تعیین کنید.

ممکن است یک کشو مخصوص حوله ها و دستمال ها، یک کشو مخصوص ظروف و یک کشو مخصوص وسایل آشپزی اضافی داشته باشید.

وسایل تمیزکاری و شوینده های خود را زیر سینک نگه دارید. فراموش کردن کابینت در زیر سینک خود بسیار آسان است، اما مکان مناسبی برای نگهداری پاک کننده های آشپزخانه شماست. دستمال مرطوب، اسپری، صابون و اسفنج و ... را در زیر سینک نگه دارید.

اگر به فضای ذخیره بیشتری احتیاج دارید، قفسه یا سبدهای تزئینی را زیر سینک خود نصب کنید.

برای سازماندهی کشوها از سینی با محفظه تقسیم بندی استفاده کنید. سینی را انتخاب کنید که به اندازه کشو یا کوچکتر از آن باشد. بسته به آنچه که در کشو نگه می دارید می توانید وسایل مورد نظر خود را در سینی و فضای اطراف آن قرار بدهید. این به شما امکان می دهد ظروف، اندازه گیری (پیمانه ها)  گیره های تراشه و سایر موارد را سازماندهی کنید.

اگر لیوان های شما زیاد است می توانید آن ها را داخل سینی های کوچک قرار بدهید و آن را روی هم بگذارید.

 برای مرتب سازی کابینت لیوان ها را داخل سینی های کوچک قرار بدهید

مواد غذایی خود را درون ظرف هایی بریزید که روشن باشند و به راحتی آن ها را ببینید که در زمان استفاده به راحتی آن ها را پیدا کنید.

سپس آن ها را مرتب بچینید ظروف بلندتر را عقب تر و ظروف کوتاه تر را جلو قرار بدهید.

 مراحل مرتب کردن آشپزخانه, مهارت های مرتب کردن آشپزخانه

مواد غذایی را داخل ظروف شیشه ای بریزید

مواد غذایی را داخل یک کابینت نگهداری کنید.

مواد غذایی ریز ریز مانند سبزیجات خشک و ... را داخل ظروف دردار بریزید و داخل کشوی خالی یا کابینت بچینید برای راحتی کار روی آن ها برچسب بزنید. که بدانید داخل آن ها چه چیزی است.

 مواد غذایی را مرتب داخل ظروف دردار قرار بدهید

ایجاد فضای ذخیره سازی اضافی

از فضای بالای کابینت یا یخچال خود استفاده کنید. اجازه ندهید که فضای عمودی شما بی استفاده شود. مواردی را که اغلب از آنها استفاده نمی کنید را در آنجا نگهداری کنید:

وسایلی را که به ندرت استفاده می کنید مانند ظروف مسافرتی و ... را در انباری نگهداری کنید.

اگر فضای بالای بلااستفاده ای در قسمت بالای کابینت خود دارید، یک قفسه را نصب کنید تا فضای شما بزرگتر شود.

اگر اندازه ی ظروف کوتاه است و بالای آن خیلی فضا خالی است یک طبقه روی آن درست کنید و ظروف کوچک را قرار بدهید.

 برای کابینت های بلند طبقه درست کنید

قلاب هایی را روی درب کابینت بچسبانید که وسایل کوچک و اضافی را به آن آویزان کنید.

 یک سازمان دهنده کفش را روی درب انبار خود آویزان کنید. مواد غذایی اضافه یا کم مصرف را داخل شیشه ها بریزید و داخل کیسه های آن ها قرار بدهی

از سازماندهی کفش برای مرتب نگه داشتن خوراکی ها استفاده کنید

برای ذخیره سازی فضا یک جزیره آشپزخانه سیار تهیه کنید. یک جزیره آشپزخانه سیار دارای چرخ هایی است که می توان آن را با توجه به نیاز شما به راحتی در اطراف آشپزخانه جابجا کرد. این امر نه تنها فضای پیشخوان اضافی به شما می دهد، بلکه فضایی را هم برای ذخیره وسایل در ایجاد خواهید کرد.

 برای ایجاد فضای بیشتر از جزیره های چرخ دار استفاده کنید

برای به حداکثر رساندن فضا، از کشوهای طراحی شده داخل کابینت را در کابینت های پایین خود نصب کنید. تا دسترسی به وسایل برای شما آسان شود.

اگر برای مرتب و تمیز کردن قسمت های بالایی کابینت نمی توانید دسترسی پیدا کنید بهتر است از یک تمیزکار کمک بگیرید.

 

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده