میزان فطریه و کفاره سال 1400

فطریه,میزان فطریه 1400,کفاره سال 1400,نحوه پرداخت فطریه,فطریه و کفاره 1400,فطریه سال1400,کفاره روزه غیر عمد
میزان فطریه

https://www.yeknet.ir/sites/default/files/media/image/bnr-mh-rmdn-1400.jpg

یک نت ـ میزان فطریه و کفاره سال 1400

زکات فطریه چیست؟
زکات فطره یا فطریه یکی از فروع دین اسلام است که در عید فطر پرداخت می‌شود. میزان فطریه معادل مبلغ سه کیلوگرم قوت غالب (غذای روزمره) مورد استفاده افراد است که می‌تواند گندم یا برنج یا ذرت یا کشمش یا خرما و مانند این‌ها باشد.

میزان فطریه از سوی مراجع تقلید:
آیت‌الله سید علی خامنه‌ای:
گندم: زکات فطره امسال بر مبنای قیمت گندم مبلغ 20 هزار تومان است.

برنج: بر اساس قیمت محل زندگی روزه دار

 آیت‌الله مکارم شیرازی:
گندم: 20 هزار تومان
برنج: 70 هزار تومان
کفاره عذر: یک روز 5 هزار تومان
کفاره عمد روزه: یک روز 300 هزار تومان

آیت الله نوری همدانی:
گندم: 20 هزار تومان
برنج: 75 هزار تومان

آیت الله صافی گلپایگانی:
مبلغ معادل 3 کیلو گندم یا برنج
کفاره عذر: هر روز یک مد طعام مثل گندم
کفاره عمد روزه: اطعام شصت مسکین هر کدام یک مد طعام

آیت الله وحید خراسانی:

گندم: 20 هزار تومان
برنج ایرانی: 75 هزار تومان

آیت‌الله سیستانی:
گندم: 21 هزار تومان
برنج ایرانی: 100 هزار تومان
برنج غیر ایرانی: 75 هزار تومان

آیت‌الله شبیری زنجانی:
گندم: 25 هزار تومان
کفاره عذر: یک روز 6500 هزار تومان

مبلغ فطریه سال 1400

کفاره چیست؟
کَفّاره، جریمه‌ای است که در ازای انجام برخی کارهای حرام یا ترک بعضی واجبات باید انجام داد. کفاره روزه یعنی اگر شخص به علت بیماری یا مسافرت و... روزه را افطار کرده باشد و تا رمضان سال بعد موفق به گرفتن قضای آن نشده باشد علاوه بر قضای روزه برای هر روز یک مد طعام (750 گرم آرد، گندم، برنج و...) بعنوان کفاره به فقیر بدهد و اگر بدون عذر عمدا روزه خود را باطل کرده باشد برای هر روز علاوه بر قضا 60 مد طعام به 60 مسکین باید بدهد و یا 60 روز روزه بگیرد و اگر به چیز حرامی روزه را باطل کرده است علاوه بر اطعام 60 مسکین برای هر روز، 60 روز روزه هم باید بگیرد.

زمان پرداخت فطریه:
از غروب روز آخر ماه مبارک رمضان تا ظهر روز عید است و برای کسانی که در نماز عید فطر شرکت می‌کنند، بهتر است قبل از نماز عید، این مبلغ را پرداخت یا از مجموع اموالشان جدا کنند.

اما اگر موقعی که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب آن است که بعداً بدون اینکه نیّت ادا و قضا کند (به قصد قربت) فطره را بدهد.

آیا پرداخت زکات فطره بر کسی که توان مالی ندارد، واجب است؟
اگر فقیر باشد، زکات فطره بر او واجب نیست و اگر سه کیلو گندم و مانند آن و یا قیمت آنها را دارد، مستحب است آن را به عنوان زکات فطره بدهد و چنانچه افرادی تحت تکفل دارد، می تواند آن را به قصد فطره، بین نفرات خانواده دست گردان کنند و بهتر است نفر آخر، آن را به کسی بدهد که از خودشان نباشد.

کفاره و فطریه به چه کسانی تعلق میگیرد؟
بنابر احتیاط واجب مصرف زکات فطره فقرای شیعه هستند که شراب خوار وبی نماز نباشند ومعصیت را آشکارا به جا نیاورند، و جزو کسانی نباشند که نفقه آنها بر زکات دهنده واجب باشد، مانند پدر و مادر و فرزندان. به اطفال شیعه که نیازمند هستند نیز می توان فطره داد، خواه به مصرف آنها برسانند یا از طریق ولی طفل به آنها تملیک کنند

پرداخت زکات فطره به موسسات یا صندوق های خیریه کافی نیست مگر آن که یقین پیدا کنید که عین پول شما را به فقیر مستحق می پردازند. اگر خود فقیر و نیازمندی را می شناسید میتوانید مبلغ فطریه و یا کفاره را به او بدهید.

یشتر بخوانید:

عید فطر 1400 چه روزی است

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده