چطور همسرم که نماز نمي خواند را هدايت کنم تا نمازخوان شود؟

یک نت ـ چگونه همسرم که نماز نمي خواند را هدايت کنم تا نمازخوان شود؟ کاهل نمازن و گاها چند ماه نماز نمي خواند.

نماز

یک نت ـ چطور همسرم که نماز نميخواند را هدايت کنم تا نمازخوان شود؟کاهل نمازن و گاها چند ماه نماز نميخواند

پاسخ:

1. شما ابتدا با عمل خود او را تشويق به نماز كنيد يعني خودتان نمازتان را سر وقت بخوانيد و ساير احكام واجب را به همين صورت انجام دهيد و با عمل به دستورات الهي او را دعوت به كارهاي خوب و انجام وظايف شرعي كنيد.

معاشرت با خانواده هاي متدين و ايجاد روابط خانوادگي با آنها و ارتباط دادن او با دوستاني مذهبي . شما اينكارها را به صورت غير مستقيم نيز مي توانيد انجام دهيد مثلا اگر دوستي داريد كه خانواده ي او از هر جهت مناسب است از آنها بخواهيد كه ابتداء آنها به شما سري بزنند و به هر نحوي كه امكان دارد با اينگونه خانواده ها ارتباط برقرار كنيد چه اينكه دوست خوب نقش بسياري مؤثري مي تواند در زندگي انسان داشته باشد.

2. در صورت همكاري با شما ولو يك گام، ايشان را مورد تشويق قرار دهيد. اگر حتي يک بار هم دو رکعت نماز خواند سعي کنيد او را تشويق کنيد.

3. سعي کنيد به گونه اي رفتار کنيد که اعتماد او را به خود جلب کنيد زيرا يکي از راه هاي تأثيرگذاري روي ديگران اين است که طرف مقابل به انسان اعتماد داشته باشد. براي جلب اعتماد همسرتان سعي کنيد نسبت به او صميمت، دوستي و محبت داشته باشيد و بدون قيد و شرط او را بپذيريد و به او محبت کنيد اگر رشته محبت و صميميت و همين طور علقه زوجيت بين شما محکم شود امکان تأثيرگذاري بيشتر مي شود.

4. او را سرزنش و توبيخ نكنيد (به خصوص در برابر خويشان و دوستان) و از جر و بحث و مجادله با وى بر سر نماز خواندن پرهيز كنيد.

5. کتابهايي که مي‌تواند او را به خواندن نماز تشويق کند براي او تهينه کنيد. کتابهاي زير در اين زمينه توصيه مي‌شود.

«راز نماز»، محسن قرائتى

«راز نماز»، بى‏آزار شيرازى

«از ژرفاى نماز» ، آيت‏الله خامنه ‏اى

«اين است نقش عبادات»، محمد باقر صدر.

ضمنا خودتان هم با مطالعه اين کتابها بر دانش و معرفتتان بيفزاييد و همسرتان را هم به خواندن آنها تشويق کنيد. علاوه بر كتاب هايي كه معرفي شد هر چيزي كه احتمال مي دهيد در تشويق او براي خواندن نماز مفيد است فراهم كنيد. مثلا از نوار مربوط نماز يا فيلم مربوط به نماز يا داستان هايي از انسان هاي موفقي كه به نماز اهتمام داشته اند.

6. از اموري که مي‌تواند تأثير بسياري در نماز خواندن همسرتان داشته باشد اين است که هنگام نماز به او بگوييد که او هم وضو بگيرد و با هم نماز بخوانيد. يا اگر به مسجد مي‌رويد او را هم به خود به مسجد ببريد. باز هم تأکيد مي‌کنيم در اين باره زورگويي به خرج ندهيد و دعوا راه نيندازيد.

5. صفات پسنديده و نقاط مثبتي كه در ايشان هست را مد نظر قرار دهيد و همواره ايشان را به خاطر آن ويژگي هاي مثبت مورد احترام و تكريم قرار دهيد.

6. از بحث و جدل و گفتگوهاي تند با او پرهيز کنيد. دعوا و جر و بحث و گفتگوهاي آمرانه تأثيري در جذب ايشان به سوي نماز ندارد.

7. ايجاد تغيير و اصلاح رفتار به صورت ناگهاني بسيار دشوار است بنابراين بايد صبر و تحمل خود را افزايش دهيد تا به تدريج و آهسته آهسته رفتار او را نسبت به نماز و عبادات اصلاح کنيد.

8. قرآن کريم دربارة امر به معروف و نهي از منکر در محيط خانواده مي‌فرمايد: «يا ايها الذين آمنوا قوا انفسکم و اهليکم نارا ...» يعني: اي کساني که ايمان آورديد خود و خانواده‌تان را از آتش دوزخ حفظ کنيد. (سوره تحريم، آيه 6). در حديثي مي‌خوانيم هنگامي که اين آيه نازل شد يکي از اصحاب پيامبر اکرم(ص) از ايشان سوال کرد: چگونه خانواده خود را از آتش دوزخ حفظ کنم؟ حضرت پاسخ داد: آنان را به آن چه خدا دستور داده، امر کن و از آن چه خدا نهي فرموده، باز دار، آگر از تو اطاعت کردند، ايشان را از آتش دوزخ حفظ کرده‌اي و اگر نافرماني کردند، تو به وظيفه‌ات عمل نموده‌اي (کافي، ج 5، ص 62). بنابراين، آنچه وظيفه شماست اين است که تا آنجايي که امکان دارد تلاش کنيد همسرتان را به سوي نماز و احکام ديني سوق دهيد ولي نبايد انتظار داشته باشيد حتما موفق شويد. در اين صورت، جنبه هاي مثبت ديگري را که دارد در نظر بگيريد و براساس آنها به زندگي مشترک خود با او گرمي ببخشيد.

موفق باشيد.

منبع: کانال مشاوره مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

خوبه اما منم همین کار را انجام میدم ولی شوهرم به نماز بی اعتنا هست