آیا افرادی امثال ادیسون به بهشت می‌روند؟

یک نت ـ ایا مخترعانی و كاشفانی مثل ادیسون و پاستور میلیونها انسان را از خطر مرگ نجات دادند پاداش الهی دارند.؟
ادیسون

یک نت ـ ایا مخترعانی و كاشفانی مثل ادیسون و پاستور  میلیونها انسان را از خطر مرگ نجات دادند پاداش الهی دارند.؟

افرادی که اختراع انها خدمت عظیمی به میلیارد ها بشر نموده اند آیای جزای انها بهشت است؟


اگر پرونده ای این مردان بزرگ را از نظر عمل و انگیزه و محرك ، مورد برسی قرار دهیم  مسلما از چند صورت خارج نیست:
الف:گاهی هدف اصلی از مخترع صرفا یك عمل تخریبی است (مانند كشف انرژی اتمی كه نخستین بار به منظور ساختن بمب های اتمی صورت گرفت)سپس در كنار ان منافعی برای نوع انسان نیز به وجود اوده كه هدف واقعی مخترع یا مكشف نبوده و یا در درجه دوم قرار داشته است تكلیف این دسته از مخترعان كاملا روشن است.
ب:گاهی مخترع یا مكشف ، هدفش بهره گیری مادی و یا اسم و اوازه و شهرت است و در حقیقت حكم تاجری را دارد كه برای در امد تاسیسات عام المنفه ای به وجود می اورد و برای گروهی ایجاد كار و برای كشور محصولاتی به ارمغان می اورد بی انكه هیچ هدفی جز تحصیل در امد داشته باشد مثلا اگر در صنعت داروسازی بیست درصد و در هروئین سازی پنجاه درصد، سود داشته باشند دسته دومی را ترجیح می دهند تكلیف این گروه نیز روشن است انها هیچ گونه طلبی از خدا و همنوعان خویش ندارند و پاداش انها همان سود و شهرتی بوده كه خواسته اند و به ان رسیده اند.
ج:گروه سومی هستند كه مسلما انگیزه های انسانی دارند و یا اگر معتقد به

 خدا باشند  با انگیزه های الهی گاهی سالیان دراز عمر خود را در گوشه لابراتوار ها به نهایت تلاش و محرمیت سر می كنند به امید اینكه خدمتی به نوع خود كرده باشند و ارمغانی به جهان انسانیت تقدیم نموده و زنجیری از پای دردمندی بگشایند و غباری از چهره رنج دیده ای بزدایند اینگونه افراد اگر ایمان داشته باشند و در راه خدا حركت كنند بحثی نیست كه در پیش خدا اجر عظیمی دارند؛ و اگر ایمان نداشته باشند اما محرك انسانی و مردمی باشند بدون شك پاداش مناسبی از خداوند دریافت خواهند كرد این پاداش ممكن است در دنیا باشد و ممكن است درجهان دیگر باشد مسلما خداوند عادل عالم انها را محوم نمی كند اما چگونه و چطور؟جزئیاتش بر ما روشن نیست،همین اندازه می توان گفت خداوند اجر چنین نیكوكاران را ضایع نمی كند چون خدا فرمود « فَإِنَّ اللّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ1 » خدا پاداش نیكوكاران را تباه نمى‏كند.ومحسنین در قران به مومنان اطلاق نشده و شامل  همه نیكوكاران است.2
عدل الهی
 كنم آغاز با یاد خداوند                     كه باشد خالق كوه دماوند
همانا اوست ما را آفریده                      ز روح خود در این عالم دمیده
بدارد این جهان هر آدمی را                            بیاید در نهایت خاتمی را
محمد صاحبِ عصر و زمان است                 كه هر كس در لوایش در امان است
بگویند عده ای هم رازِ با او                     حكومت می كنیم آغازِِ با او
همانا آخرِ حیله همین است                           ز دیروز تا به حال بر ما كمین است
هركسی دنیا كه آمد ، پاك آمد                   هر بشر داند كه وی از خاك آمد
آگاه شود با چرخش ایامِ بی عار                       زِ زشت و نیكی و عدلِ جهان دار
انتخاب را او كند با این فضیلت                         تا رود سمت رذیلت یا فضیلت
اكثر عالم روند سمت رذیلت                       اكثر مردم كنند پشت به فضیلت
چو خیرنامناسب در میان است                     ز مال و مَسخ و غیبت در زیان است
این كمالات را كند آراسته ی خود                 بداند این زیان شایسته ی خود
تا تواند می كند بر این حمایت                    تا شود رسوای عالم در قیامت
قیامت آخر دنیای فانی است                         قیامت مظهر عدلِ جهانی است
نشانِ قرب این ایام مَهدی است                      خدا داند كه این ایامِ سختی است
محمد مظهر عدل الهی است                         محمد عامل عدل جهانی است3

***************************
پی نوشت:
سوره یوسف ایه 90
2-تفسیرنونه ج 10 ص 314
3-شاعر: علی طرهانی نژاد

 

منبع: http://kalamenuor.mihanblog.com

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده