گوساله‌پرستان مدرن

یک نت ـ مشکل جهان بشر امروز، همین گوساله‌های سامری و گوساله‌پرستان مدرن هستند. آیا کم هستند گوساله‌پرستانی که این گوساله‌ها را صاحب اختیار و معبود خود می‌دانند؟!
گوساله‌پرستان مدرن

یک نت ـ فَأَخْرَجَ لَهُمْ عِجْلًا جَسَدًا لَهُ خُوَارٌ فَقَالُوا هَذَا إِلَهُكُمْ وَإِلَهُ مُوسَى فَنَسِيَ» (طه، 88)

 ترجمه: پس براى آنان پيكر گوساله‏اى كه صدايى داشت بيرون آورد و [او و پيروانش] گفتند اين خداى شما و خداى موسى است و [پيمان خدا را] فراموش كرد.

متن شبهه: گوساله سامری که از طلا و نقره ساخته شده بود صدای گاو می‌داد! می‌گویند: آخر کدام انسان عاقلی این را قبول می‌کند که مجسمه صدای گاو بدهد؟! این هم نمونه ی دیگر از خرافه گرایی در قرآن!

پاسخ:

1.بدیهی است وقتی عده‌ای بدون کمترین آشنایی به زبان عربی، ادبیات قرآنی، تاریخ تصمیم بگیرند و مأمور باشند که علیه اسلام و قرآن شبهه‌ پراکنی کنند، از این حرف‌ها نیز بسیار می‌زنند و البته اغلب به باطل بودن سخن خود نیز آگاهند و می‌دانند که پاسخ‌های روشنی دارد.

2. آیا خیلی محال، غیر ممکن یا سخت است که انسان #مجسمه‌ای شبیه #گوساله درست کند که جان نداشته باشد، اما صدا داشته باشد؟! یا از یک طرفش باد وارد شود و با چرخش در پیچش‌های لوله‌ای شکل، از طرف دیگری با صدا خارج شود؟! این کار را امروزه در اسباب‌بازی سازی نیز زیاد انجام می‌دهند و حتی بچه‌ها با بادکنک یا ... نیز از این کارها انجام می‌دهند. حالا چون قرآن کریم فرمود که یک وقتی یک کسی چنین کاری کرد تا یک مشت ابله ظاهربین و بی‌بصیرت را اغفال کند، حتماً غیر معقول و خرافه و یا به قول آنها «مضحک» و ... می‌باشد؟!

3. آیه کریمه به این مهم اشاره دارد که وقتی بشر عقل شریف را به کار نیانداخت،بی‌بصیرت و ظاهربین شد، حتماً گوساله‌های جاندار و بی‌جان را به جای «الله» گذاشته و می‌گوید هدف و همه چیز من، همین گوساله صنعتی (مکشوف یا ساخته‌ی بشر) و صدای اوست.
آیا دستآوردهای امروز بشر، مثل پول، ثروت، قدرت، تکنولوژی، ارتباطات، ابزارهای صوتی و تصویری و ... برای برخی وسیله‌ی رشد و برای بسیاری دیگر «گوساله‌ی سامری» نمی‌باشد؟! مشکل جهان بشر امروز، همین گوساله‌های سامری و گوساله‌پرستان مدرن هستند. آیا کم هستند گوساله‌پرستانی که این گوساله‌ها را صاحب اختیار و معبود خود می‌دانند؟!

4. ادامه آیه فوق نیز به همین معنا تصریح می‌نماید که عده‌ای از مردم به دنبال «پوچ» می‌روند، بی‌جان‌های و صداهایی که نمی‌توانند به نیازهای بشر پاسخی دهند و فقط مجمسه‌های بی‌جان ولی براقی هستند که صداهایی از آنان خارج می‌گردد:

«أَفَلَا يَرَوْنَ أَلَّا يَرْجِعُ إِلَيْهِمْ قَوْلًا وَلَا يَمْلِكُ لَهُمْ ضَرًّا وَلَا نَفْعًا»
 (طه، 89)

ترجمه: آيا نمى‏بينند كه آن گوساله (هنگام خوانده شدن) پاسخى به آنان نمى‏دهد و مالك هيچ زيان و سودى براى آنها نيست؟

منبع: http://www.aviny.com/shobhe/qorani/49-quran.aspx

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده