دو مطلب نادرست مذهبی

یک نت ـ دعاي سبحان الله... يك دعاي واحد نيست وسند مشخص و معتبري ندارد و از قرار دادن كلمات از دعاهاي مختلف در كنار هم درست شده!
ماه صفر

یک نت ـ دو مطلب نادرستِ مذهبي كه چند روزه داره در فضاي مجازي پخش ميشه:

 1. اول ماه صفر است برای حفظ از بلا صدقه فراموش نشود...
ان شاءالله باخواندن این دعا در اول ماه صفر از بلا دور شويدسبحان الله یا فارج الهم و ياكاشف الغم فرج همي و يسرّ أمري و أرحم ضعفي و قلة حيلتي و أرزقنی من حيث لاأحتسب يارب العالمين.
پیغمبر فرمودند: هر كس مردم را از اين دعا با خبركنددر گرفتاريش گشايش پيدا ميشود.

پاسخ:
١)صدقه دادن براي دوري از بلا و همچنين دلايل متعدد ديگر در آيات قرآن و روايات متعدد تاكيد شده و امري بسيار پسنديده و لازم است.

٢) دعاي سبحان الله... يك دعاي واحد نيست وسند مشخص و معتبري ندارد و از قرار دادن كلمات از دعاهاي مختلف در كنار هم درست شده!
ترجمه متن: منزه است خدا ؛ ای گشایش دهنده گرفتاری ها ، ای برطرف کننده غم ها ، در کار مهم من گشایش قرار ده و امر مرا آسان کن و به ضعف و بیچارگی ام رحم کن و [و ارزقنی (من) حیث لا احتسب]مرا از جایی که گمان نمی برم ، روزی بده ای پروردگار جهانیان.

پس معناي متن خوب است و دعا كردن با اين الفاظ و از زبان خود انسان ايرادي ندارد اما نسبت دادن آن به وجود مقدس رسول الله (ص) و از زبان ايشان ترويج دادن ، گناه كبيره است.

٣)البته در روایات دیگر، عباراتی وجود دارد که در برخی کلمات دعا، شبیه دعای مذکور است، اما در مجموع تفاوت دارد؛ به عنوان نمونه:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي الْهَمِّ قَالَ تَغْتَسِلُ وَ تُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ وَ تَقُولُ "يَا فَارِجَ الْهَمِّ وَ يَا كَاشِفَ الْغَمِّ يَا رَحْمَانَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ رَحِيمَهُمَا فَرِّجْ هَمِّي وَ اكْشِفْ غَمِّي يَا اللَّهُ الْوَاحِدُ الْأَحَدُ الصَّمَدُ الَّذِي لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ اعْصِمْنِي وَ طَهِّرْنِي وَ اذْهَبْ بِبَلِيَّتِي" وَ اقْرَأْ آيَةَ الْكُرْسِيِّ وَ الْمُعَوِّذَتَيْنِ (الكافي، ج ٢، ص ٥٥٧)

اسماعيل بن جابر از حضرت صادق عليه السلام روایت نموده كه براى رفع اندوه، غسل می کنی و دو رکعت نماز می خوانی و دعایی که در متن روایت آمده را می خوانی و سپس آیة الکرسی و سوره های فلق و ناس را قرائت می نمایی.

٤)همچنين حديثي با اين مضمون مستند نيست: هركس مردم را از اين دعا باخبر كند.... و درنتيجه اين هم ميشه دروغ بستن به وجود پاك رسول الله(ص)! و گناه كبيره

2. پيغمبرقسم يادکرد اگرميان پيروان ماطالب حاجتی باشد، خدابه واسطه خواندن حديث کساءدراولين جمعه ماه صفر؛ بر آورده مي كند؛ به کسانی که دوستشون داريد ارسال کنيد. جمعه ٢٢ آبان اول صفر.

 پاسخ: در فضيلت و مجرب بودن حديث كساء كه شكي نيست هرچند متن حديث كساء به چند صورت و چندسند بيان شده اما اين حديث كه از رسول اكرم (ص) گفته شده توي هيچ منبع معتبري وجود نداره و اين ميشه كذب بستن به وجود مقدس رسول الله (ص) كه گناه كبيره هست.
و براي تشويق كردن ديگران به كار نيك نبايد به جعل كردن روايت روي آورد!
همچنين نزول آیه تطهیر (آيه ٣٣ سوره مباركه احزاب) و حديث کساء در "ماه ذی الحجه" بوده است، امّا این که دقیقاً در چه روزی از این ماه بوده، چیزی در منابع اسلامی یافت نشده و در ماه صفر نبوده است.

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده