عملكرد اسلام در مقابله با برده داری

یک نت ـ اجازه به برده گرفتن، فقط در مورد مردان و زنان "کافری" بود که به کشور اسلامي "هجوم!" آورده، و فقط و فقط مربوط به کساني که در ميدان نبرد "حضور" داشتند! آن هم در صورت پیروزی سپاه اسلام، آن هم در صورت موافقت حاکم شرعی! آن هم در جنگ مشروع! نه جنگ باطل!
عملكرد اسلام در مقابله با برده داری

یک نت ـ متن شبهه: "اخیرا اکاذیبی درباره برده داری توسط دشمنان و مخالفین اسلام در حال انتشار است که این افراد با انتشار این اکاذیب قصد در ایجاد رخنه در اسلام دارند. بدلیل انتشار بیش از حد این متون در فضای مجازی تصمیم گرفتیم تا متنی را جهت روشن ساختن ذهن همراهان عزیز نسبت به این موضوع منتشر کنیم."
(از انتشار شبهه بدلیل استفاده برخی از سودجویان معذوریم)

پاسخ شبهه:

عملكرد اسلام در مقابله با برده داري

 اسلام در خصوص برخی انحرافات به طور ضربتی و قاطعانه برخورد کرد...اما درباره معضلات اجتماعی مثل برده داری، به صورت تدریجی. زیرا اگر ضربتی برخورد میکرد، جامعه با تعداد زيادي انسان بيكار و بی پناه مواجه مي شد. (چنانچه در تاریخ معاصر آمریکا اتفاق افتاد!)

 برای اینکار هم سرچشمه های برده داری را از بین برد و هم با وضع قوانینی، برده های موجود را کم کم آزاد کرد. و چنانچه میبینیم، به مرور، برده داری منسوخ شد. در حالی که جوامع به اصطلاح متمدن! اخیرا به آن رسیدند آن هم با زور و انقلاب های متعدد!

 دلایل برده شدن در فرهنگ جاهلیت:

دزدیدن انسانها و فروش به عنوان برده!
برده بودن فرزندان برده ها!
باخت در قمار!
جرایمی مثل دزدی، قتل
فقر یا بدهی که خود، همسر یا فرزندان را به عنوان برده بفروشد!

 اسلام با تحريم قمار و حرام نمودن دزدي و وضع قوانين در مورد بدهكاران و...تمام اين اقسام برده گيري را برانداخت

 و براي آزادي تدريجي برده ها نيز راههايي را قرار داد مثلِ:

1-یکى از مصارف هشتگانه زکات، آزاد کردن بردگان است!

2-آزاد نمودن برده ها را امري داراي ثواب اخروي اعلام نمود.

 3-آزادي برده را يكي از كفّاره هاي شرعي قرار داد.

 4-به برده ها اجازه داد تا با صاحب خويش وارد معامله شده و خود را از صاحبش بخرد

 5-قانوني وضع نمود كه اگر كنيزي صاحب فرزند شد ، بعد از مردنِ صاحبش ، آزاد مي گردد.

6-اگر صاحب بَرده نسبت به برده اش مجازات های سختی انجام میداد، برده خود به خود آزاد میشد.

7-اگر یک برده متعلق به چند نفر بود؛ هر کس سهم خود از برده مشترک را آزاد کند، سهم شریک دیگر به طور قهری آزاد می شد.

و....

 وقتی 1400سال پیش، این احکام مترقی، برای آزادیِ بردگان صادر شد، اروپای متمدن کجا بود!!

 اسلام تمام سرچشمه های بردگی را مسدود نمود. تنها، برده گیری در جنگِ تحمیلیِ از سمت کفار آن هم با شرایط خاص را اجازه داد.

 اجازه به برده گرفتن، فقط در مورد مردان و زنان "کافری" بود که به کشور اسلامي "هجوم!" آورده، و فقط و فقط مربوط به کساني که در ميدان نبرد "حضور" داشتند! آن هم در صورت پیروزی سپاه اسلام، آن هم در صورت موافقت حاکم شرعی! آن هم در جنگ مشروع! نه جنگ باطل!

  براي مثال، حمله ي عمر بن خطّاب به ايران و ساير ملل، از مصاديق جنگ باطل بوده. لذا اميرمومنان(ع) ، كه هيچگاه از جهاد طفره نرفته، در اين جنگها شركت نجست؛ و علناً اعلام نمود كه مردم ايران را نمي توان به بردگي گرفت.

حال با اين اسيران جنگي كافر چه بايد كرد؟ پیشنهادات اسلام

1-از آنان فدیه گرفته شده، آزاد شوند

2-با اسیران مسلمان مبادله شوند

3-با انجام اموری نظیر آموختن خواندن و نوشتن به مسلمانان آزادی خود را به دست آورند

4-در مواردی که راه های قبلی به صلاح یا ممکن نبود، در صورت موافقت حاکم شرعی، اسیرشان کرده و برای خدمت، به کار بگمارند و بین مردم تقسیم کنند. تا این افراد در متن جامعه وارد شوند که هم آثار مثبت اقتصادی برای جامعه در پی داشته باشند و هم زمینه آشنایی آن ها با حقایق اسلام فراهم گردد. در ضمن این مورد با توجه به شرایط آن زمان وضع شده، و امروزه هم مطابق نظر فقیهان، باید با شرایط روز اقدام نمود.

 روش های احتمالیِ دیگر و اشکالات وارد بر آن :

کشته شوند! (این روش غیر انسانی است)

آزاد شوند! (این امر معقول نبوده و در ضمن با آرامش و تجهیز بیشتری به مسلمانان حمله خواهند کرد!!!)

زندانی شوند (غیر انسانی است، مانع از رشد مادی و معنوی فرد می شود و غیرمنطقی! زیرا مسلمانان باید کار کنند و هزینه ی آنان را بدهند!)

 درباره کنیز زن، وقتی خداوند میگوید با کنیزت ازدواج کن، میخواهد به کنیز ارزش دهد.

 آيا نمي شد كه کنیز هم مثل اسير مرد، فقط در حكم يك كارگر خانگي باشد؟

اولا اگر شوهرِ كافرش كه اسير شده, اسلام بياورد، زن در عقد نكاح شوهرش مي ماند و كسي حق نكاح با او را ندارد

 ثانیا در مقام عمل ممكن نيست، خيلي احمقانه است كه خيال كنيم زني در خانه اي باشد و مرد آن خانه در او طمع نکند.

 ثالثا كنيزان نيز ميل جنسي دارند؛

 از اين گذشته، این حكم خود، عاملي بازدارنده براي مردان كافر بود كه زنان خود را برای جلوگیری از عقبگرد سربازانشان، به جنگ می آوردند.
یا گاه از طریق زنان خود، سربازان طرف مقابل را درگير تخيّلات جنسي می کردند! لذا اين حكم، هم مردان كفّار را از چنین روش کثیفی برای پیروزی، باز مي داشت هم زنان كفّار را مي ترساند از حضور در جنگ.

 و در نتیجه ی این برنامه دقیق، چندی نگذشت که دیگر برده ای در جامعه اسلامی وجود نداشت، در حالی که برده داری به شدید ترین نوع آن تا قرن های اخیر در جوامع مختلف غیر اسلامی رواج داشت!!

منبع: http://www.soalcity.ir/node/43

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده