ابراهيم اشتر چرا در واقعه عاشورا حضور نداشت؟

یک نت ـ علامه سيد محسن امين: ابراهيم، مردي شجاع، سلحشور و با شهامت بود. او رئيس و مدافع قبيله اش بوده او طبعي والا و همتي بلند داشت و حامي حق و حقيقت بود. او داراي زباني فصيح و شاعري شيرين زبان و هوادار و دوستدار اهل بيت بود. ابراهيم همانند پدرش داراي همه اين ويژگي ها بود و چنين فرزندي بايد شبيه پدرش باشد.
ابراهيم اشتر چرا در واقعه عاشورا حضور نداشت؟

یک نت ـ ابراهيم که در دامان مالک اشتر رشد کرده و فنون نظامي را از افسر رشيد ولايت آموخته بود، همراه پدرش در جنگ صفين شرکت جست و رشادت هاي زيادي از خود نشان داد. يک صحنه از رشادت هاي او چنين پديد آمد که:

پدرش مالک اشتر، در مقابل عمروبن عاص قرار گرفت و نيزه اي به طرف او انداخت. او از صحنه گريخت. جواني از جوانان قبيله حميره که در سپاه معاويه بود، صحنه را ديد و پرچم را از عمروبن عاص گرفت و گفت: اکنون هنگام نبرد جواني چون من است. و شروع به رجز خواندن کرد. مالک اشتر، دست فرزندش ابراهيم را گرفت و گفت:
به ميدان نبرد برو؛ زيرا او جواني نوسال است و تو نيز چون او جواني نوسال هستي.

ابراهيم به ميدان رفت و رجزي زيبا سرداد و حمله اي سخت کرد. بعد از مدتي نبرد، طرف مقابلش را به هلاکت رساند. و بدين ترتيب مراتب عشقش را به مقام شامخ ولايت نشان داد.
نصربن مزاحم، نويسنده کتاب «وقعة الصفّين» مي نويسد:
ابراهيم در جنگ صفّين با وجود اين که نوجواني بيش نبود، درکنار اميرمؤمنان و پدرش مالک، رشادت ها از خود نشان داد. (1)
از زندگي ابراهيم تا هنگامي که مقدمات قيام مختار فراهم شد، اطلاعي در دست نيست. از آن جايي که او محبّ اهل بيت و يکي از شيعيان شناخته شده بود، احتمالاً در زمان قيام امام حسين عليه السلام در زندان به سر مي برده يا بخاطر عذر ديگري امکان حضورش در کربلا وجود نداشته است. به هر حال، تا زمان قيام مختار خبري از او در دست نيست.
در ادامه به بيان ديدگاه برخي از بزرگان در مورد شخصيت ابراهيم اشتر مي پردازيم:
علامه سيد محسن امين: ابراهيم، مردي شجاع، سلحشور و با شهامت بود. او رئيس و مدافع قبيله اش بوده او طبعي والا و همتي بلند داشت و حامي حق و حقيقت بود. او داراي زباني فصيح و شاعري شيرين زبان و هوادار و دوستدار اهل بيت بود. ابراهيم همانند پدرش داراي همه اين ويژگي ها بود و چنين فرزندي بايد شبيه پدرش باشد.(2)
علامه مجلسي از قول ابن نما، (فقيه بزرگ شيعه) مي گويد: ابراهيم (رحمة الله عليه) مظهر شجاعت ، مقاومت، و سلحشوري قاطع بود. او محب و دوست دار اهل بيت پيامبر و پرچمدار و دلباخته آنان بود. (3)
محمد حرزالدين: ابراهيم اشتر فردي شجاع و يکّه تاز ميدان نبرد و دوستدار اهل بيت بود. او در شيعه بودنش محکم و مطمئن بود؛ و نه تنها از لحاظ اخلاقيات شبيه پدرش بود، بلکه صورت و هيکل ظاهرش نيز همانند پدرش مالک اشتر بود. (4)
ذهبي از عالمان اهل سنّت: ابراهيم همانند پدرش از قهرمانان و بزرگان بود. او شيعه فاضلي بود. (5)
ابن جوزي از عالمان اهل سنّت: ابراهيم بن الاشتر داراي صدايي پر هيبت، گيرا و پر جذبه بود. (6)
علامه مجلسي: ابراهيم شخصي نبود که در دين خودش شک کند. او در اعتقادش گمراه نشد و هيچ گاه يقينش را از دست نداد. او در انتقام گرفتن از خون امام حسين عليه السلام مشارکت کرد. (7)

اينگونه تعابير در مورد شخصيت ابراهيم اشتر،بيانگر اين نکته است که به احتمال قوي وي در حادثه کربلا،کوتاهي نکرده است،چرا که در غير اينصورت مورد سرزنش قرار مي گرفت،نه اينهمه تعريف و تمجيد.

--------------------------
پي نوشتها:
(1). وقعة صفّين، نصربن مزاحم، ص 441 و اعيان الشيعه، ج 2، ص 200.
(2). اعيان الشيعه، پيشين، ص 36.
(3). بحارالانوار، ج 45، ص 366.
(4). مراقد المعارف، ج 1، ص 36.
(5). سيراعلام النبلاء، ذهبي، ج 5، ص 81.
(6). المنتظم في تاريخ الامم و الملوک، ابن جوزي، ج 6، ص 52.
(7). بحارالانوار، پيشين، ص 349.

منبع : انجمن گفتگوی دینی

فـروش بزرگترین مجموعه صوتی مداحی آذری محرم

مجموعه ای از بهترین آثار مداحان اهل بیت آذری

ویژه ایام محرم و صفر سال ۱۳۹۴

بهترین آثار سالهای اخیر برترین مداحان آذری کشور

با بهـــترین کیفیت

۴CD  – MP3

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده