روزه داری بیماران خاص رمضان 98

مطالب پزشکی رمضان,احکام روزه داری بیماری خاص ,احکام ماه رمضان بیماری خاص, روزه داران بیماری خاص , روزه خوردن قرص در حال روزه داشتن, بیماری خاص و روزه داری ,روزه بيمار کليوى, روزه بيماران ديابتى ,روزه داشتن ماه رمضان 94

روزه داری

یک نت ـ پرسش و پاسخ در مورد احکام روزه داری و بیماری های خاص در سایت ماه رمضان 96

روزه داری انواع بیماران خاص در ماه رمضان 96

روزه بیمار کلیوى

۱۸۰٫ اینجانب بخاطر سنگ ساز بودن کلیه‌هایم به توصیه دکتر متخصص نباید روزه بگیرم ولى دلم نمى‌‌آید که روزه‌ام را افطار کنم با توجه به اینکه صرفاً با نوشیدن سه لیوان آب در یک یا سه نوبت عذرم برطرف مى‌‌شود آیا با این وضعیت مى‌‌توانم روزه‌ام را ادامه بدهم؟

ج) اگر جلوگیرى از بیمارى کلیه مستلزم نوشیدن آب یا سایر مایعات در طول روز باشد، روزه گرفتن بر شما واجب نیست و بلکه جایز هم نیست و با فرض نوشیدن آب، روزه باطل مى‌‌شود.

روزه بیماران دیابتى
۱۸۱٫ از آن‌جا که مبتلایان به مرض قند مجبورند هر روز یک یا دو بار آمپول انسولین تزریق کنند و نباید در وعده‌‏هاى غذایى آن‌ها تأخیر و فاصله بیفتد، زیرا باعث پایین آمدن میزان قند خون و در نتیجه نوعى تشنج و بیهوشى مى‌‏شود، لذا گاهى پزشکان به آن‌ها توصیه مى‌‏کنند که در روز چهار نوبت غذا بخورند، خواهشمندیم نظر شریف خود را درباره روزه این افراد بیان فرمایید.
ج) اگر بدانند که خوددارى از خوردن و آشامیدن از طلوع فجر تا غروب، به آنان ضرر مى‌‏رساند یا خوف ضرر داشته باشند، روزه گرفتن بر آن‌ها واجب نبوده و بلکه جایز نیست.

خوردن قرص در حال روزه
۱۸۲٫ آیا خوردن قرص فشار خون در حال روزه جایز است یا خیر؟
ج) اگر خوردن آن در ماه رمضان براى درمان فشار خون ضرورى باشد، اشکال ندارد، ولى با خوردن آن روزه باطل مى‌‏شود.
۱۸۳٫ اگر من و بعضى از مردم بر این عقیده باشیم که بر استفاده از قرص‌ها جهت مداوا عنوان خوردن و آشامیدن صدق نمى‌‏کند، آیا عمل به آن جایز است و به روزه‌‏ام ضرر نمى‌‏زند؟
ج) خوردن قرص روزه را باطل مى‌‏کند.
 

اضطرار به مصرف مرتب دارو در ماه رمضان
۱۸۴٫ آیا کسى که بیمار مى‌‌باشد و طبق دستور پزشک باید در بین روز سه بار قرص مصرف نماید مى‌‌تواند روزه بگیرد؟
ج) نمى‌‌تواند روزه بگیرد.

تنفس مصنوعى
۱۸۵٫ آیا تنفس مصنوعى با دستگاه روزه را باطل مى‌‌کند؟
ج) تنفس مصنوعى با دستگاه موجب بطلان روزه نمى‌‌شود.

استفاده از اسپرى تنگى نفس
۱۸۶٫ نوعى داروى طبى براى اشخاص مبتلا به تنگى نفس شدید وجود دارد که عبارت است از یک قوطى که در آن مایع فشرده شده وجود دارد و با فشار دادن آن داروى مایع به‌صورت پودر گاز از طریق دهان وارد ریه شخص بیمار شده و موجب تسکین حال وى مى‌‏گردد. گاهى بیمار مجبور مى‌‏شود در یک روز چندین بار از آن استفاده کند، آیا با وجود استفاده از این دارو، روزه گرفتن جایز است؟ با توجه به این‌که بدون استفاده از آن روزه گرفتن غیرممکن و یا بسیار سخت خواهد بود.
ج) استفاده از وسیله مذکور اگر صِرفاً براى بازکردن راه تنفّسى بدون دارو باشد و یا همراه با دارویى است که به‌صورت پودر به ریه‌ها پاشیده مى‌شود، مضرّ به روزه نیست.

۱۸۷٫ من مبتلا به بیمارى ریوى هستم و نمى‌‌توانم بدون دارو باشم مخصوصاً وقتى بیمارى‌‌ام شدید مى‌‌شود. داروى من هم به شکل اسپرى است و وقتى دچار نفس تنگى مى‌‌شوم از دستگاه هم استفاده مى‌‌کنم.، آیا مى‌‌توانم در حال روزه از دارو استفاده کنم؟
ج) استفاده از اسپرى تا وقتى همراهى آن با آنچه خوردن و بلعیدن ـ هنگام رسیدن به حلق ـ صدق مى‌‌کند محرز نشود، ضررى به صحت روزه نمى‌‌زند و ظاهر آن است که چنین چیزى احراز نمى‌‌شود و صِرف شک براى منع استفاده از آن کافى نیست.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده