هنگام بارداري گناهي مرتكب شدم كه خيلي از كرده ام پشيمانم

یک نت ـ هنگام بارداري گناهي مرتكب شدم كه خيلي از كرده ام پشيمانم و نمي خواهم بر روي كودكم تاثيري داشته باشد بايد چه كار كنم؟ در زمان شيردهي زياد بدون غسل جنابت به بچه ام شير داده ام نمي دانستم اشكال دارد الان كه پسر من حدود 8 سال دارد آيا در رفتار و گفتار و اخلاق پسرم تاثير داشته؟ اگر تاثير گذاشته من چه كار كنم؟
تربیت فرزند

یک نت ـ محيط پيش از تولد، محيطي محدود است ولي تأثيرات آن بر جنين تأثيراتي پايا و تا حدودي غير قابل جبران مي باشد. در اين محيط، تأثيرات تقريباً يك سويه (از محيط به سوي جنين) در جريان است عوامل موثر بر رشد كه در اين محيط وجود دارند متعددند عواملي مثل اكسيژن، تغذيه، حرارت، حالات معنوي و روحي و رواني مادر، بيماري ها، عوامل بيماري زا كه مي توانند از جفت وارد سيستم گردش خون كودك شوند،‌ تشعشعات و ضربه ها همه و همه مي توانند بر رشد جنين اثر بگذارند.

http://img1.tebyan.net/big/1390/11/2012020616153015_0101.jpg

مسئوليت والدين در دوران بارداري:
با توجه به مقدمه بالا بايد گفت كه جنين در محيط درون رحمي از خود اراده اي ندارد و توجه والدين به نكات فوق (مخصوصاً مادر) و تلاش جهت بهداشت رواني و جسماني او بسيار حائز اهميت مي باشد و در واقع اگر والدين با كوتاهي خود آسيب روحي، معنوي و يا جسماني به جنين برساند مقصر هستند.
1. رعايت مسائل معنوي:
حالات و روحيات مادر مي تواند بر جنين اثر بگذارد. طبق تحقيقات، مادراني كه از آرامش برخوردارند و به مسائل معنوي در ايام بارداري خود بيشتر توجه دارند بر حالات جنين خود اثرات مثبتي مي گذارند بر عكس اضطراب ها، تشويش ها، احساس گناه مادر مي تواند اثرات منفي اي بر جنين بگذارد.
2. تربيت ديني فرزند:
دين اسلام به پدر و مادرها سفارشاتي مي دهد و بيان مي دارد كه آنها براي تربيت اولاد خود بايد از قبل از انعقاد نطفه مراقب اعمال، افكار و روحيات،‌ چگونگي درآمد و كسب و كار، چگونگي روابط و سازگاريها و معاشرت ها باشند و در همين راستا برخي از مستحبات و مكروهات، دعاها براي مسائل زناشويي بيان داشته است.[1]
چه بايد كرد؟
حال اگر كسي در اين ايام به اين مسائل معنوي توجه نداشته مثلاً مرتكب گناهي شده و يا در زمان شيردهي به رعايت نكات تربيتي بي توجه بوده مثلاً با حالت جنابت به بچه شير داده است باز هم مي تواند جبران كند. خداوند مهربان هميشه در رحمت و توبه خود را بازگذاشته است و هميشه پذيراي بندگان پشيمان خود است و در كتاب خود قرآن شريف بشارت به بخشش اين افراد داده است و در روايات ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ آمده كسي كه از گناهان توبه كند مثل كسي است كه اصلاً گناهي نكرده است و احساس آرامش و اميدي كه شما از اين مسأله پيدا مي كنيد در رفتار و هيجانهاي شما اثر دارد و اين ها در روحيات فرزند شما اثر مثبت مي گذارد، اما در رابطه با فرزند خود مي توانيد كارهايي انجام دهيد كه اثرات وضعي گناه زمان بارداري يا شيردهي با حالت جنابت را جبران كنيد البته نبايد فراموش كرد كه در رشد تربيتي خود و فرزند شما مسائل مختلفي دخيل است كه به قسمتي از آنها در ذيل اشاره مي كنيم.

اقدامات عملي جهت جبران:
1. اگر گناه مربوط به ديگران است مي توانيد رضايت آنها را فراهم كنيد. اگر مثلاً مالي برداشته ايد، به آنها باز گردانيد و يا اگر غيبتي كرده ايد، در عوض او كار نيك انجام دهيد و برايش استغفار كنيد.  اگر گناه مربوط به حق خداوند است، استغفار كنيد و از خداوند طلب بخشش نماييد. البته اگر حق خداوند از مسائلي است كه بايد قضاء آن جبران شود مثل نماز، روزه، خمس مي توانيد آن را قضاء نماييد و بدانيد كه خداوند فرموده است: كارهاي نيك اثر كارهاي بد را از بين مي برد «ان الحسنات يذهبن السيئات».
2. براي سلامتي روحي و جسمي و معنوي فرزند خود دعا كنيد و از اهل بيت ـ عليهم السلام ـ بخواهيد به ايشان عنايت كند.
3. با استفاده از كتب اخلاقي و تربيتي در تربيت دوره هاي مختلف زندگي او نكات مربوط به همان دوره را مطابق نيازها و روحيات آن دوره انجام دهيد.
5. فرزند خود را به اماكن زيارتي، مساجد و جلسات ديني ببريد و اگر ممكن است به او قرآن تعليم دهيد و براي جبران گذشته و اثرات منفي آن براي فرزند خود حتي المقدور صدقه دهيد.
6. روزانه قسمتي از وقت خود را به او اختصاص دهيد و برايش قصه هاي شيرين قرآني بخوانيد.
7. برايش كتابهاي ديني مثل داستان و... تهيه كنيد.
8. در گزينش دوست مناسب به او كمك نماييد.
9-درانتخاب محيط زندگي ومدرسه دقيق باشيد واورا درمحيطهاي سالم ومذهبي قراردهيد.
10-کودک ازوالدين خودالگوبرداري مي کند؛ لذاشماوهمسرتان بايددررفتارهاي خوددقت لازم راداشته باشيد.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. مراحل رشد و تحول انسان، دكتر محمد رضا شرفي، نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
2. با فرزندان خود چگونه رفتار كنيم؟، دكتر محمد رضا شرفي، نشر جهاد دانشگاهي.
3. ريحانه بهشتي، سيما ميخبر، نشر نور الزهرا ـ سلام الله عليها ـ .
4. آموزش مفاهيم ديني همگام با رشد، ناصر باهنر، نشر سازمان تبليغات اسلامي.

پي نوشت ها:
[1] . براي مطالعه بيشتر به: ميخبر، سيما، ريحانه بهشتي، نشر نورالزهرا ـ سلام الله عليها ـ ، فصل دوم رجوع كنيد.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

هالو