ازدواج اینترنتی

یک نت ـ یکى از راه‌های ارتباطی که امروزه میان افراد جامعه به ویژه میان جوانان صورت می‌گیرد، چت یا همان گفتگوی اینترنتی است. عده‌ای از جوانان نیز در پی اینگونه روابط، فرد مورد نظر خود را برای ازدواج انتخاب می‌کنند که مسلما آفات و آسیب هایی را با خود به دنبال دارد.
ازدواج اینترنتی

یکى از راه‌های ارتباطی که امروزه میان افراد جامعه به ویژه میان جوانان صورت می‌گیرد، چت یا همان گفتگوی اینترنتی است. عده‌ای از جوانان نیز در پی اینگونه روابط، فرد مورد نظر خود را برای ازدواج انتخاب می‌کنند که مسلما آفات و آسیب هایی را با خود به دنبال دارد.

البته از منظر دین نیز اصل چت و گفتگوی اینترنتی، در صورتى که منجر به گناه یا مقدمه آن نشود، اشکالی ندارد؛ امّا با توجه به حساسیت موضوع؛ یعنی انتخاب همسر و شرایط زیادی که احراز آنها برای انتخاب همسر لازم است، به نظر می‌آید که به دست آوردن فرد مورد نظر از این شیوه، مشکل به نظر مى‌رسد.

البته اگر شناخت دو طرف، تنها در همان سطح چت و گفتگوی اینترنتی باشد، به نظر نمى‌رسد براى چنین تصمیم سرنوشت سازى، این مقدار شناخت کافى باشد؛ زیرا معمولا خطا و انحراف و غیر واقعى بودن اطلاعات در این روش بسیار بالاست.
به عنوان نمونه مى‌توان به ارائه اطلاعات غلط و نادرست توسط یکى از طرفین به دیگرى به هنگام آشنایى و خواستگارى، اشاره کرد؛ لذا چگونه در این‌گونه روابط، افراد مى‌توانند به اطلاعات طرف مقابل اعتماد کنند؟

در چنین موقعیتی، فرد لازم است با نگاه واقع بینانه و به دور از احساسات همراه با آگاهى کامل از وضعیت فرد مورد نظر و خانواده‏ او، فرد مورد نظر را انتخاب کند، تا مبادا با ورود به زندگی مشترک، دچار پشیمانى نشود و نگوید: «اى کاش تحقیق بیشترى انجام می‌دادم و از تناسب او با خود اطلاع پیدا مى‏‌کردم.» امام جعفر صادق(علیه‌السلام) در این باره فرمود: «إنَّما المَراةُ قَلّادةٌ فَانظُر مَا تَتَقلّد؛ زن همانا گردنبندى است، نيک بنگر که چه گردنبندى را به گردنت آويزان مى‏‌کنى.»[1]

بنابراین، براى انتخاب شریک زندگی خود، همواره توصیه بر این است که لازم است اول، ملاک‌ها و معیارهاى همسر لایق و شایسته را مطالعه کرد، به همین منظور بهتر است از والدین محترم، نیز کمک گرفت و نظرات مشورتى آنها را هم به کار برد و درباره فرد مورد نظر تحقیق کافى و لازم را از اطرافیان و همسایگان و محیط کاری او انجام داد و به صرف برخى گفته‌ها و شنیده‌ها یا نوشته‌هایى که از طریق گفتگوی اینترنتی به دست آورده شده، نباید اکتفا کرد. امام علی(علیه‌السلام) فرمود: «هرکس به رأی و نظر خویش اکتفا کند(و در کارها با دیگران مشورت نکند) خود را در خطر انداخته است.»[2]

معمولا هنگامی که از طریق گفتگوی اینترنتی، ارتباط دو غیر همجنس بر قرار می‌شود، به تدریج این رابطه بیشتر شده و در ادامه با آمدن احساسات، زمینه علاقه به یکدیگر فراهم مى‌شود و چه بسا در ادامه به وابستگى طرفین یا یکی از آن دو بیانجامد.
بطوری که هنگامی که دو طرف قضیه بخواهند اطلاعات داده شده را در جلسه حضورى مورد بررسى قرار دهند و تصمیم گیرى کنند، چه بسا تصمیم‌ گیری‌شان تحت تأثیر همان احساس و علاقه قبلى باشد و نتوانند واقعیات را آن گونه که هست مشاهده کنند و تصمیم‌گیری عاقلانه و واقع بینانه برای زندگی خود بگیرند. از این رو، پایه و اساس زندگی این دو نفر، بر پایه احساسات گذاشته می‌شود و در ادامه راه، زندگى سُست و متزلزلی خواهند داشت.

امّا راه بهتر این است که هنگامی که دختر و پسر در چنین شرایطی قرار می‌گیرند، موضوع را با خانواده‌های خود مطرح کنند و بقیه راه را به آنان بسپارند؛ زیرا خانواده‌ها بهتر می‌توانند در چنین شرایطی به هر دو جوان کمک کنند.

از طرفی وجود علاقه احتمالى میان طرفین، نباید مانع تحقیق در مورد شخصیت و خانواده طرفین و در نظر نگرفتن حقایق شود. خلاصه اینکه عشق پاک در رتبه پس از عقل قرار دارد، نه قبل از آن و نباید دل انسان قبل از عقلش به کسى تعلق پیدا کند که به راستی اگر دل سبقت بگیرد، کار محاسبات عقل دشوار مى‏‌شود.

بنابراین باید اجازه داد که عقل به صورت آزادانه و مستقل، فعالیت محاسباتى و مصلحت سنجى خود را انجام دهد و در صورتى که جواب و پاسخ مثبت داد، آن‏گاه دل فعالیت احساسى خودش را داشته باشد و علاقه و محبت، امکان بروز و ظهور پیدا کند.

همچنین نباید از این نکته غافل شد که دیر شدن ازدواج نباید باعث شود که انسان به هر کسى بدون توجه به وجود حداقل معیارها در او، جواب مثبت دهد؛ زیرا این کار، مى‏تواند مشکلات زیادى را در زندگى آینده انسان ایجاد کند.

منبع:
[1]. وسائل الشيعه، ج۲۰، ص۳۳
[2]. الحیاة، ج۱، ص

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

ی جوری میگین تو ازدواج اینترنتی شناخت کامل نیست انگار تو سایر موارد خیلی خوب میشه شناخت داشت این موضوع چیه گذاشتین جلوتون هر چن وقت ی بار یه مقاله میدین بیرون میگین ازدواج اینترنتی بده .آشنایی تو کوچه و خیابووون بده ذهن پدر مادرارو اشفته میکنین فقظ بنظر شما دوتا جوون همدیگرو باید کجا ببینن تا اشنا شن. خونه ادم که محل رفت و امد دختر و پسرای مردم نیست اصلا بنظرتون خوبه بیاریمشون تو خونمون چن روز باهم باشیم تا بشناسیمشون بجای این حرفا نحوه درست شناختن خودمونو و افراد پیراموونمونو نشون بدی اینقدرم هی نگین این بده اون بده. کجاش مهم نیست ،کی مهمه افتاد
خوب ارزیابیش کن مدیر بد میگم بگو بد میگی الان بنظرت خوبه من بشینم تو چاردیواری خونمون منتظر خواستگار بعدش میگین سن ازدواج رفته بالا خوب میره دیگه عزیز دلم میره خدا خودش گفته از تو حرکت از من برکت ی روحیه ایی به ما بدین یه حرکتی بکنیم
باسلام از نظر من دوستی بدرد نمیخوره پایان خوشی نداره
باسلام از نظر من دوستی بدرد نمیخوره پایان خوشی نداره
والا من هرچی دوستی البته با ارتباط بالا دیدم همش پایانش خوش بود