فداکار کیست هدیه هفتم

یک نت ـ فداکار کیست هدیه هفتم/فداکار کسی است که برای خدمت به دین و جامعه خود، از مال، سلامتی، خانواده و حتی از جان خود می گذرد و آنها را در راه هدف پاک و بزرگ خود فدا می کند.
فداکار

فداکار کیست هدیه هفتم

یک نت ـ پاسخ سوال فداکار کیست هدیه هفتم

https://btid.org/sites/default/files/media/image/who-is-the-victim.jpg

فداکار کیست هدیه هفتم

پاسخ: فداکار کسی است که برای خدمت به دین و جامعه خود، از مال، سلامتی، خانواده و حتی از جان خود می گذرد و آنها را در راه هدف پاک و بزرگ خود فدا می کند.

بیشتر بخوانید:

آیه ۷ سوره ممتحنه

داستان دهقان فداکار را به کتاب‌ها برگردانید

معلم روی تخته نوشت، درس امروز «فداکاری»، همه‌ دانش‌آموزان ساکت نشسته بودند و به صدای معلم که درس «دهقان فداکار» را روخوانی می‎کرد، گوش می‎دادند.

"غروب یکی از روزهای سرد پاییز بود. خورشید در پشت کوه‌‏های پربرف یکی از روستاهای آذربایجان فرو رفته بود. کار روزانه‌ی دهقانان پایان یافته بود. ریزعلی هم دست از کار کشیده بود و به ده خود باز می‌گشت...ریزعلی در جست‎وجوی چاره‎ای بود تا بتواند جان مسافران را نجات دهد"

«ریزعلی خواجوی» یا دهقان فداکار از آن پس به اسطوره‎ی فداکاری برای تمامی بچه‎های دبستانی تبدیل شد و این فداکاری او در متن کتاب درسی دانش آموزان گنجانده شد تا کودکان از همان سنین کودکی فداکاری را این گونه بیاموزند که گاهی لازم است برای نجات هم نوعان خود، جان خود را به خطر انداخت.

این درس به ما آموخت که قهرمان‎ها همیشه در فیلم‎های خارجی و کارتون‎ها زندگی نمی‎کنند، بلکه در قلب ایران نیز می‎توان قهرمانان شجاع و بی‌ادعایی را یافت که به چرخش روزگار با خوشه‎های طلایی گندم و نان و نمک روستایی قانع هستند.

‎سال‎ها گذشت و به تدریج غبار فراموشی بر روی اسم دهقان فداکار نشست و نوبت به حذف درس «دهقان فداکار» از کتاب‎ها رسید.

دیگر صدای فداکاری ریزعلی خواجوی در یک شب پاییزی در مدرسه‎ها شنیده نمی‎شد. ریزعلی در کنج عزلت روزگار می‎گذراند و نگران بود حذف او از کتاب‎های درسی سبب محو شدن نام و یاد او از خاطرات کودکی و ذهن مردم شود.

سال‎ها بود کسی یادی از او نمی‎کرد و گویا خبر بیماری دهقان فداکار تلنگری بود بر این‌که قهرمانان را فراموش نکنیم. نام او بار دیگر بر سر زبان‎ها افتاد و کودکان دیروز که همگی با دنیای کودکی خداحافظی کرده بودند، بار دیگر مدرسه، معلم، نیمکت‌های چوبی و همکلاسی‌های خود را به یاد آوردند.

این بار دیگر دهقانی در کار نبود و ریزعلی در بستر بیماری و سوار بر قطار مرگ، آخرین صحنه‎های زندگی‌اش را تماشا می‎کرد.

دهقان فداکار به علت عفونت ریوی در بیست وسوم آبان در بیمارستان شهرستان میانه بستری شد و پس از مدتی به مرکز آموزشی و درمانی امام رضا (ع) تبریز منتقل شد و در طول این مدت امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی، شهردار تبریز و سایر مسئولان استانی از او عیادت کردند.

تمامی تمهیدات پزشکی برای نجات دهقان 87 ساله از سوی کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نظر گرفته شده بود. ولی به دلیل کهولت سن و بیماری‌های قندی، ریوی و مشکلات انعقادی، قطار عمر دهقان فداکار، قهرمان کتاب‏‌های کودکی در تاریخ دوازدهم آذر ماه 96 در ایستگاه آخر عمر متوقف شد.

فداکار کیست هدیه هفتم

امتیاز: 
میانگین: 5 (1 vote)