دختران جوانی که طعمه شکارچیان مدلینگ شدند

خیلی از جوانان امروز سودای دیده‌شدن دارند و برای رسیدن به آرزویشان به دنیای مدلینگ وارد می‌شوند.
مدلینگ

صنعت مدلینگ دنیایی پر زرق و برق و خوش آب و رنگ دارد؛ ژست پشت ژست، عکس پشت عکس. دنیای پر رنگ و لعاب مدلینگ موجب شده تا این صنعت مشتریان زیادی داشته باشد.

برخی مشتریان آن‌ کودکان هستند؛ آن هم به خاطر سوداگری والدین. کم نیستند والدینی که به جای نشان دادن راه درست، باعث اشتباه فرزندشان می‌شوند. یکی از این والدین، با انتشار ویدئویی در صفحه مجازی فرزندش این گونه فالوور جذب می‌کند:

«فالوور‌های عزیز از فروشگاه ... دیدن کنید. به پیج پسرم هم نگاه نکنید که الان فالووراش کم است، بعد‌ها که مدل شد میترکونه.»

اما برخی از مشتریان پر و پا قرص این صنعت نوجوانان و جوان‌هایی هستند که سودای شهرت در سر دارند.  برای جویا شدن از فراز و نشیب‌های این حرفه با برخی مدل‌ها (دختر و پسر) گفت وگو کردیم.

یکی از این پسران جوان درباره این شغل به ما گفت: این کار واقعاً شرایط و سختی خاص خود را دارد.

دختری هم عنوان کرد: اولین سوالی که همیشه از من می‌پرسند، این است که شرایط مدل شدن چیست؟

اما در بین این مدل‌ها که از کار، سختی و شرایط آن گفتند، به مدل دختری برخوردیم که به دنیای فشن و مد علاقه داشت و از نظر استایل هم احساس می کرد از پس آن برمی‌آید.

این دختر خانم با یک جستجوی ساده در فضای مجازی، با یکی از آژانس‌های به اصطلاح مدلینگ تماس می‌گیرد و بعد از ارسال عکس در کلاس‌ها شرکت می‌کند. او در این باره به ما گفت: «در آن کلاس‌ها دختر‌های زیادی حضور داشتند که همه آرزویشان تبدیل‌شدن به یک مدل حرفه‌ای بود. بنابراین از کارفرمای خود که یک آقا بود، می‌خواستند مسیر راه را برایشان هموار کند. همه به اصطلاح برای رسیدن به قله‌ موفقیت از هم پیشی می‌گرفتند.»

او ادامه داد: «یک روز کارفرما به من پیام زد و پیشنهاد داد در صورت تمایل از من عکاسی کند. من به دفتر کارشان رفتم و از من عکاسی کردند. کم کم این دیالوگ‌ها شروع شد «بیا یک پیک مشروب بخوریم» و بعد عکس‌های برهنه از من گرفت و رابطه جنسی با من برقرار کرد.»

خبرنگار ما که در جست و جوی حقایق است، یکی از این مدلینگ‌های غیرقانونی را پیدا کرد و با عنوان یک مدل شرایط کار را از آن‌ها جویا شد.  مسئولان این آژانس‌ها که تنها با وعده و وعید به دنبال فریب دختران جوان هستند، از درآمد‌های میلیونی تا سفر کردن‌ به آن طرف آب گفتند.

یکی از این آژانس‌‎ها در پاسخ به خبرنگار ما گفت: شرکت به ما لباس زیر و لباس خواب زنانه می‌دهد و در منزل عکاس، از شما عکاسی می‌شود. کار ما همکاری با اینستاگرام و فضای مجازی نیست و فقط با شرکت‌های ترکیه و بلژیک برای روی جلد مجله‌های خارجی همکاری می‌کنیم.

ردّ این آژانس‌های به ظاهر مدلینگ را نمی‌توان در دفاتر معتبر شهر زد؛ بلکه باید در منازل مسکونی بیرون از شهر یافت.

خبرنگار ما در پیچ و خم یافتن دیگر سرشاخه‌های مدلینگ‌ غیرقانونی به عکاس این شرکت‌ها رسید. آن عکاس درباره نحوه کار به خبرنگار ما گفت: بعد از چهار ماه کار با من، حق ساکن شدن در خارج از کشور را داری؛ اما این اتفاق در صورتی می‌افتد که برای ارزیابی اندامت، اول عکس برهنه از خود به ما بدهی.

در حال حاضر تعداد زیادی از جوان‌های سرزمین ما سودای دیده شدن دارند و دام های زیادی هم به دلیل خلأ قانونی در کمین آنهاست. بنابراین آسیب‌های این حرفه بی‌شمار است. این را ما نمی‌گوییم جامعه شناسی می‌گوید که در گفت و گو با خبرنگار ما علت وقوع این اتفاقات را فقدان شفافیت، قانون و حقوق صنفی می‌داند.

در گزارش‌هایی که پیش از این باشگاه خبرنگاران جوان منتشر کرد، به پشت پرده‌ عکاسی و نحوه فریب دادن زنان ایرانی پرداخته شده است.

حالا اگر از سودای دیده شدن‌ بگذریم و از خلأ قانونی و برخوردنکردن‌ها هم چشم پوشی کنیم، می‌رسیم به کسانی که از سال ١٣٩٤ قول ساماندهی صنعت مدلینگ را داده‌اند. مرضیه شفاپور مدیر کارگروه مد و لباس به عنوان یکی از این نهاد‌هاست که می‌گوید: ما جلساتی برای قانونمند شدن صنعت مدلینگ گذاشته ایم و در حال پیگیری آن هستیم.

اما سوال اینجاست تا جمع بندی جلسات چند قربانی به قربانیان مدلینگ اضافه خواهد شد؟!

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده