قلعه هزار پله کجاست؟

یک نت ـ قلعه «هزار پله» روی ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن واقع شده است.
قلعه هزار پله

یک نت ـ به گزارش خبرنگار  حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن قلعه‌ای واقع شده است که هم‌اکنون با عنوان قلعه رودخان شناخته می‌شود. این قلعه در گذشته نام‌های قلعه هزار پله، دژ سگسال و دژ حسامی را به خود اختصاص داده و به گواه تاریخ کارکرد نظامی داشته است.

بنابراین گزارش، قلعه رودخان در دوران حکومت ساسانیان و هم‌زمان باحمله اعراب به ایران ساخته شد. بنابرآنچه در اسناد تاریخی آمده، فرمانروای اولین قدرت منطقه‌ای که از حکومت صفویان سرپیچی کرد، قلعه رودخان را بازسازی کرد، اما مقاومتش چندان دوام نیاورد.

 

قلعه رودخان از ارگ و قورخانه تشکیل شده است. قورخانه همان زرادخانه و محل ساخت، تعمیر، ذخیره و نگهداری اسلحه و مهمات نظامی است. هیچ کسی در طول تاریخ نتوانسته است به داخل قلعه رودخان نفوذ کند. البته به گفته معاون اداره میراث فرهنگی استان گیلان این قلعه در معرض تخریب قرار گرفته است.

 

 

 در سال‌های اخیر بخش خصوصی مالک قلعه رودخان بوده است.

 

یادآور می‌شود قلعه رودخان در ۳۰ مرداد سال ۱۳۵۴ به ثبت ملی رسیده است. این قلعه دربرگیرنده ۵۳ سازه تاریخی است که برخی از آنها در انتظار قرار گرفتن در فهرست آثار تاریخی و جهانی سازمان یونسکو هستند.

 

 

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده